Skall bygga en liten utbyggnad på ca 15 m2 och har ägnat lördagen åt att gjuta en sockel för torpargrunden.

Tombolan snurrade ihop tio satser, dock var temperaturen ca +5 grader under dagen, och så här i efterhand är jag osäker på om jag kommer att uppnå tillräcklig hållfasthet i det något kalla vädret?

Eftersom det skulle bli nattfrost täckte jag gjutningen med en pressening och placerade en två kupevärmare där under.

Dagen efter visade "min-max" termometern under presseningen att gjutningen inte hadde frusit :), men den visade att det var bara 3-4 plusgrader under natten.

Kommer jag att erhålla tillräcklig hållfasthet?
Och om ja, hur lång tid tar det innan betongen härdar så jag kan mura upp leca blocken?

Blandningen var följande:
1 säck 25kg std p cement
45 liter gjutsand 0-8
40 liter makadam 8-16
11 liter vatten

MVH
Johan

Redigerat:
Såvitt jag förstår så slutar betongen att brinna om temperaturen går under +5. Men så länge den inte fryser så tror jag att ingen skada är skedd.

Nja...Så länge betongen inte fryser så fortsätter den att brinna..om än väldigt långsamt....Vid +1 grad är tillväxthastigheten 17% av vad den är vid 20 grader. Om vi räknar med att du har haft en snitttemperatur på +3 grader så har du haft en tillväxt på 22% (av tillväxten vid 20 grader).

Vet inte riktigt vilket hållfasthet du behöver för att kunna mura upp leca på betongen, men jag skulle misstänkta att den ligger nånstans mellan 10 och 15Mpa, dit tar det vid +3 grader ca 50 timmar.

Redigerat:
Låter bra!
Bara att vänta alltså :)

Får jag samma slutgiltiga hållfasthet?

MVH
Johan

GDS Johan skrev:
Låter bra!
Bara att vänta alltså :)

Får jag samma slutgiltiga hållfasthet?

MVH
Johan
Så länge inte betongen fryser så kommer du att få det..men som sagt det kan ta uppemot 1000 timmar. Och skulle det bli minusgrader så stannar det upp, men det skadar inte betongen längre...

skönt att höra, för jag gjöt igår också till en tillbyggnad och ett trädäck. det blev aldrig frost inatt, då kan jag med andra ord bara vänta och vänta...

bränski skrev:
skönt att höra, för jag gjöt igår också till en tillbyggnad och ett trädäck. det blev aldrig frost inatt, då kan jag med andra ord bara vänta och vänta...
Japp...dessutom är det ju betongens temperatur jag pratar om...den kan ju vara mycket varmare än luften runt omkring. Man måste mäta med termometrar/tillväxtmätare inne i betongen, inte luften runt om.

Tyresö
Du kan vara lugn, om du dessutom har riktat in en kupévärmare under pressenningen, då du har gjort mer än vad dom flesta betonggjutare gör i din situation.
Betongen utvecklar värme när den brinner (härdar) och om det bara är -5 grader på natten, så brukar det räcka med att endast lägga på en pressenning - utan kupévärmare.
Jag hade inte varit minsta orolig, i din situation!

Tack för att ni delar med av er kunskap, nu kan jag sova gott igen :D
Det hadde inte vart kul att bila upp det hela med alla armering jag monterat dit...

Jag gjöt själv en platta till en friggbod för några år sedan. Det var 0-grader på dagen och -8 på natten. Jag täckte med plast och sedan 10 cm isolering. Under isoleringen var det +28 grader under natten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.