Grund & Markarbeten
solbadaren: ok,ska jag gräva ut 2,5x2,5m och 20 cm djupt så jag kommer ner till sanden under jorden och sedan padda innan jag väger in stenarna?
Danneå: Sökfunktionen fungerar här på forumet... men här är lite hjälp på traven... http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/155869-plintgrund-2-vaningshus.html
GustafH79: Inga av mina rör går genom den delen av källargolvet. Avloppet går i andra halvan av källaren och allt vatten och värme rör går i betongbjälklaget ovanför.
BigGitt: Du kan alltid hälla ut primer i 2 omgångar. Den kommer att söka sig till sprickan.
Anders_Nilsson: Hej! Jag har precis samma situation som du, dock har jag inte byggt hus än, så läget är inte akut...:D. Det bästa är att få bort vattnet från tomten. Finns det något vattendrag där du kan leda ut vattnet? (kan ju kräva tillstånd...) Som du märker är din tomt ganska full med vatten, tyder på att infiltrationen är otillräcklig. Gräv lite på olika ställen och kolla hur det ser
prototypen: Min fordonslärare på lastbilsutbildningen sa: Äre nå fel så sitt he mella rattn o ryggstöde. Jodå sedan kunde ju växelspaken lossa också men då gällde ovanstående.... Protte
Avle: Haha, jaa vi får se vad försäkringskassan säger så får jag väll utgå ifrån det ;) Satt och kollade på sprickan och är den inte lite stor för att bara vara en spricka, Armeringen i betongen borde väll förhindra att så stora sprickor bildas? /Avle
Phil: Hej. Jag har grävt ut en del äv källaren för att göra en tvättstuga. Bilade bort ca 15cm betong och sen 30cm lera, dock utan att komma under syllen. Det steg upp vatten genom leran då det kom ett kraftigt skyfall i somras, så det blev en bassäng med 20cm vatten i. Hos grannen rann det in vatten genom källarväggen. Så till min fråga: Kan man lägga duk, jämna av med tvättad singel,
Tyresö: [citat] Tänkte/skrev fel, det är så många som najar/bygger sina egna 12 mm mattor med 12 mm-järn. Blev själv osäker nu ifall det tillverkas 12 mm-mattor eftersom 10 mm-mattor är den vanligaste diam. inom all armering och då ligger 12 mm kanske för nära i diam. för att vara nödvändig/prisvärd Kolla på www.fosforos.se dom bor i Slagsta - strax innan Ekeröfärjan - och har ALLT inom
Tyresö: [citat] Montera slingorna till golvvärme brukar vara löpande timtaxa 360 - 400 kr/tim + moms. Vissa företag har m2-priser, men att lägga slingor tar sin tid och mycket strul kan uppstå, så det är ganska chansartat att ge ett m2-pris.
norrbottenstorpet: [citat] Hur fuktigt var det då? När är det mätt, var i landet och vid vilken temperatur i grunden?
gaia: [citat] jag skulle tänka likadant :). Halvmeter tjocka betongväggar klarar sej utan en plåster av ynklig Platon, tycker jag. Gissar att din grund är belagd med asfaltmassan så se bara till att du återställer asfalten som du har skadat vid grävningen. Man behöver inte bjuda fukten in :). gaia
jajamänsan: Ok jag tror att jag blivit övertygad om att det blir betong. // Anders
gaia: [citat] Det blir många säckar om du ska lägga 20-40mm puts. Minns inte nu men det var en begränsning hur mycket kan man lägga på på i ett sikt och jag tror det var max 15mm så att det inte kan rasa ner av egen vikt innan det storknar. Så du kanske kommer inte ifrån att lägga i 2 omgångar så kan du lika bra ta en finare blandning till sist :). Det blir tillräckligt sträv ändå om
Magnus_Andersson: [citat] Vad skulle hända med dem över tiden menar du? När marken väl satt sig så ligger det ju still. Om dräneringen blir igensatt efter många år kan jag förstå, men varför skivorna skulle förstöras av sig själv förstår jag inte. Ovan har det listats mängder av teorier varför isodrän skulle kunna vara bättre än platonmetoden. I praktiken så är jag övertygad om att det är
myrstack: Låter som du har ett sk ERGE-bjälklag i betong. Har betongbalkar som vilar på grundmuren och är formade som en klassisk IPE-balk? Har du en uppreglad konstruktion över eller är det gjutet i detta bjälklaget sedan? I det fallet det är uppreglat har jag varit med om att man kunnat ta bort spånskivorna och sedan de reglar under som vilar på betongbalkarna och sedan helt enkelt lyft bort de
Tyresö: [citat] Det stämmer, precis som du skriver om fuktvandringen. Kolla om syllen ligger direkt på plattan eller om den är skyddad från betongen med något tätskikt. Ja, på 50 och 60 talet höll man på med svartbygge.......sånt förekommer inte numera hehe.
b8q: Jag beställde betongbil + pumpvagn och lät pumpa in drygt 4 kubik. Har inte räkningen framför mig, men tycker mig minnas att själva betongen gick på ca 8000 kr och resten (pumpvagn + två man i knappt 2 timmar) ca 7000 kr.
2:a: villan: Flügger verkar inte ha någon s k sockelfärg i sitt sortiment. Kanske därför jag blev rekommenderad silikatfärg som ska föregås av en primer? Tack för tipset om sockelfärg. Det får nog bli en omgång sådan. Får kanske vänta till våren med tanke på den fuktiga väderleken f n.
ribban79: [citat] Bra poäng :) I första läget ser jag att det handlar om att ta bort stubbar och gräva för plattan. Skulle nog dessutom passa på att gräva för ytor där det ska läggas plattor, t ex garageuppfarten och planerad uteplats. Övrigt iordningställande av tomt/trädgård får nog vänta tills huset står klart.
Swahnen: Hej. Har en undran ang en stenkista. Vi har en stödmur vid en slänt bakom vårat hus. Det är ca 3,5 m mellan stödmur och hus. Vi har dränering under muren som just nu bara löper ut vid ena änden. Min fråga är om man kan gräva en stenkisa där den löper ut vilket då blir mellan huset och muren, om man ser till att gräva djupt så den kommer under grunden. Eller måste jag gräva ut
Magnus_Andersson: [citat] Om du ändå bilar upp är det väl bättre att isolera och gjuta ny platta med golvvärme? I mina ögon är reglade golv i källare en nödlösning när alla bättre alternativ är uteslutna.
Mikael_L: Det där ett typiskt resultat av när politiker stiftar lagar som tvingar någon att anlita en viss sorts tjänst. Då blir det direkt en marknad för oskälig prissättning då kunden inte kan vägra anlita tjänsten för att den är oskälig. Byggfelsförsäkringen är ett annat bra exempel i byggsektorn. Blev KA frivillig skulle antingen nästan (eller kanske alla?) KA försvinna över en
msvensson: Acetec 250 har jag och den har gått konstant under de två veckorna, därefter justerade jag den till ca. 75% och då går den ungefär 70% av tiden. Ska försöka med plast senare även om jag inte tror det kommer att gå.
Janneman: Du har så rätt Magnus, det täcks väl heller knappast av ens egen villaallrisk heller. Det är nog viktigt att firman har hållit på några år och har en regelbunden omsättning. Det borgar ju för att de vill göra bra jobb och fortsätta existera.
matiasginalson: Huggan tackar för visat intresse och tips! ingen mer ?