Vi var på visning av ett hus idag som vi blev väldigt intresserade av.
Det enda problemet är att det var ganska rejäla sprickor i sockeln/grunden.
Huset är byggt 1975 på betongplatta.
Skickar med ett par bilder så ni ser. Tycker sprickan var ganska rejäl... eller? Den är ganska lång och går även in under uteplatsen ( syns på den stora bilden).
En konditionskontroll är gjord och där stod det att det var sättningssprickor från det huset var nybyggt. Kan det stämma eller kan det vara fukt som gjort att det ser ut på det där sättet?
Har noll koll inom det här ämnet och givetvis ska vi göra en besiktning innan vi köper huset, men tänkte höra om det är någon här som har lite koll på om det kan rinna iväg å bli svindyrt om man vill eller måste åtgärda en sån här sak.
Tack så mycket på förhand!
Det enda problemet är att det var ganska rejäla sprickor i sockeln/grunden.
Huset är byggt 1975 på betongplatta.
Skickar med ett par bilder så ni ser. Tycker sprickan var ganska rejäl... eller? Den är ganska lång och går även in under uteplatsen ( syns på den stora bilden).
En konditionskontroll är gjord och där stod det att det var sättningssprickor från det huset var nybyggt. Kan det stämma eller kan det vara fukt som gjort att det ser ut på det där sättet?
Har noll koll inom det här ämnet och givetvis ska vi göra en besiktning innan vi köper huset, men tänkte höra om det är någon här som har lite koll på om det kan rinna iväg å bli svindyrt om man vill eller måste åtgärda en sån här sak.
Tack så mycket på förhand!
Det enda jag ser när jag tittar på bilden är: problem - stora och dyra problem. Det där skulle räcka för mej, för att börja leta efter ett annat hus.
Det finns säkert en expert som säger att det inte är någon fara, men när det gäller sättningssprickor, då skulle jag inte ens lyssna på vad experten har att säga.
Sök efter ett annat hus!
Det finns säkert en expert som säger att det inte är någon fara, men när det gäller sättningssprickor, då skulle jag inte ens lyssna på vad experten har att säga.
Sök efter ett annat hus!
Jag trodde inte att sättningssprickor var så farligt..? Om det nu är det.
Enligt det där protokollet så är det enkelt att åtgärda skadan genom att demontera/knacka bort lös puts för att därefter ersätta med nytt putsbruk. Jag ska ringa till killen som gjort den där kollen för att höra vad han säger, men man ska väl inte lita på ett enda ord han säger antar jag..
Enligt det där protokollet så är det enkelt att åtgärda skadan genom att demontera/knacka bort lös puts för att därefter ersätta med nytt putsbruk. Jag ska ringa till killen som gjort den där kollen för att höra vad han säger, men man ska väl inte lita på ett enda ord han säger antar jag..
Det finns en orsak till att putsen är sprucken och om det är pga en sättning i betongplattan, så är det till att be om problem om man köper ett sånt hus.
Allting går att åtgärda, men frågan är om man vill göra en hutlöst dyr megaoperation på sitt nyköpta hus.
Jag föreslår att du letar vidare, efter ett hus som det bara är att flytta in i, utan en massa dyra problemrisker.
Allting går att åtgärda, men frågan är om man vill göra en hutlöst dyr megaoperation på sitt nyköpta hus.
Jag föreslår att du letar vidare, efter ett hus som det bara är att flytta in i, utan en massa dyra problemrisker.
Är det inte väldigt vanligt med sättningssprickor? Det är så jag har fattat det, men jag kanske är ute å cyklar..
Hutlöst dyr megaoperation låter sådär
Enligt dig finns det alltså inte ens en möjlighet att killen som gjort undersökningen kan ha rätt? Att det bara är att knacka bort puts å dit med ny?
Menar du att man måste gjuta om hela grunden?
Om hela grunden vore sned så skulle det väl ha märkts inne i huset med sprickor i väggar, svårstängda dörrar mm?
Håller alla med Tyresö i den här frågan, är det bara å lägga ner å titta efter nåt annat hus?
Lite synd isåfall eftersom allting annat var otroligt fräscht och välvårdat jämfört med allt annat vi tittat på.
Hutlöst dyr megaoperation låter sådär
Menar du att man måste gjuta om hela grunden?
Om hela grunden vore sned så skulle det väl ha märkts inne i huset med sprickor i väggar, svårstängda dörrar mm?
Håller alla med Tyresö i den här frågan, är det bara å lägga ner å titta efter nåt annat hus?
Lite synd isåfall eftersom allting annat var otroligt fräscht och välvårdat jämfört med allt annat vi tittat på.
Fråga killen som gjorde undersökningen, om han är villig att via ett juridiskt skrivet avtal, som gör att han blir personligt ekonomiskt ansvarig för ALLA konsekvenser som har med sprickan att göra, eftersom det är ju så han gör med er, om ni skriver på ett köpeavtal.moestberg skrev:Är det inte väldigt vanligt med sättningssprickor? Det är så jag har fattat det, men jag kanske är ute å cyklar..
Hutlöst dyr megaoperation låter sådärEnligt dig finns det alltså inte ens en möjlighet att killen som gjort undersökningen kan ha rätt? Att det bara är att knacka bort puts å dit med ny?
Menar du att man måste gjuta om hela grunden?
Om hela grunden vore sned så skulle det väl ha märkts inne i huset med sprickor i väggar, svårstängda dörrar mm?
Håller alla med Tyresö i den här frågan, är det bara å lägga ner å titta efter nåt annat hus?
Lite synd isåfall eftersom allting annat var otroligt fräscht och välvårdat jämfört med allt annat vi tittat på.
Det är ju han som är expert och då borde han inte ha några invändningar med att skriva på ett sånt avtal.
Klicka här för att svara

