Hej.

Jag har en fundering ang ett hus som jag har tittat på. Huset är rektangulärt med krypgrund där den ena kort ändan från början varit en carport med en platta på marken. För ca tio år sedan byggdes carporten om till boyta. När detta gjordes använde man sig utav den befintliga plattan för att sätta grund stenen på. Man har även valt att ha kvar den ordinarie grund muren som från början anslöt till carporten. Detta gör att man får en yta under tillbyggnaden som ligger direkt på en platta och att man inte kan gå in i grunden utan endast lysa in med ficklampa genom ventilerna.

Frågan är bara hur stor risk det är med denna typ utav konstruktion? Skulle de om allt var riktigt ha bilat upp plattan och ersatt denna med macadam istället? Verkar i övrigt som om plattan och området är väl dränerat men har ändå funderingar på vad för risk detta kan innebära?

Tyresö
Jag har lite svårt att förstå konstruktionen, utifrån din beskrivning. Befintliga plattan, förstår jag, men "sätta grundsten på"? Vad är det?
Menar du att det är en torpargrund med trossbotten och träbjälklag, och att marken i krypgrunden är den gamla carportsplattan?

Om det är så, då är det en vanlig torpargrund du har och då är det byggt med en byggteknik som är väl fungerande och har varit så sen flera 100 år tillbaka. Om det inte luktar fuktig unken jordkällare genom ventilen, så är allt som det ska vara.

Ja. Blev lite svårförklarat för jag ville ha med så mycket som möjligt.

Precis som du säger så är den nya delen byggd på den gamla carport plattan. Det som mest ställer till det är väl dock att man inte kan inspektera grunden i tillbyggnaden iom att de inte har gjort något inspektions hål. Är bara de vanliga ventilerna som man kan använda. Dock är de ju små så man får inte in huvudet för att kunna titta.

Har kollat rund lite och själva grund konstruktionen med platta som man sätter muren på är tydligen inte fel. Det man skall vara lite uppmärksam på är tydligen att plattan helst skall vara högre upp än markplanet utanför muren. Detta för att ev fukt som tränger igenom inte skall få en chans att fastna uppe på plattan. Men detta är bara ett tillägg om man vill vara helt säker.

Tyresö
Om du av intresse vill dubbelkolla om markarbetet under fd. carportsplattan är rätt utfört, så kan du ta ett spadtag ner till underkant betongplatta. Då ska det ligga en 8-16 krossbädd under hela plattan. Du ser direkt krossbädden som ska finnas. Finns det en krossbädd, då är det ett proffsjobb enligt läroboken och du har Sveriges dyraste krypgrund pga slöseriet att "kasta bort" en dyr carportsplatta.

Gick det inte att bygga ut huset åt ett annat håll?

Iom att det ligger asfalt direkt inpå grundmuren på den sidan vet jag inte hur det ser ut under plattan. Men skulle kunna tänka mig att det är bra iom att detta gjordes samtidigt som huset uppfördes och grusbädden som grunden står på verkar ju vara rejält tilltagen.

Problemet från börjar var som jag såg det att det inte gick att inspektera den delen utav grunden som ligger på plattan iom att de inte hade lämnat en inspektionshål. Det enda man kunde göra var att titta in genom ventilerna. Men säljaren har gått med på att öppna upp ett hål så att man inspektera.

Det jag funderar över nu är hur man gör i ett sådant utrymme. Lägger man plast även på plattan för att förhindra att fukt tar sig till bjälklaget eller låter man det vara som det är?

Tyresö
Låt då allt vara och slappna av. Allt är byggt enligt läroboken om det ligger en krossbädd underst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.