Grund & Markarbeten
maaats: Tack för dina svar Mikael_L. Jag har tänkt (med eran hjälp), utan att fråga någon som "kan" sånt här. En lösning skulle vara att sätta 2 x 100mm isodrän eller motsvarande. Duk (röda) på detta och sen gjuta in golvvärmen. Tänkte att 200mm räcker!? Mot kanten (lecablock/syll) plast (blåa) för att hindra fukten. Där skulle man också kunna trycka in lite isolering... Funkar detta?
robowich: Avlopp är inte att tänka på, vi har nog 3-4 km att gräva i så fall. Fick ett telefonsamtal idag och som det lät så kan det bli aktuellt med isolering iaf, det inger ju lite hopp!
renoverarn: först o främst e det fel att skyddet e ovanjord ,,gräg fram kapa sätt en ny list o täck
nikke: Hej! igen.... då har man tagit kontakt med en grävare som ska gräva ur del av husets dränering, dels för att den är gamal och ej håller tätt... sen för att isolera på utsidan med podrän eller motsvarnade matrial.... kommer att gräva i 2 omgångar, först där det är brun markerat på bilden, sen den högra delen av bilden fram till brunnen [bild] som ni ser på bilden ska jag gräva
renoverarn: dom e experter på fukt
fsn: [citat] Om det var mitt inlägg du syftade till så var tanken att makadamen läggs ute en bit utanför kantelementen, drän skulle läggas i makadamen, samma fraktion som är under plattan. den kan man utan problem hålla ganska grov. Jag tycker att det är bättre med lite grövre så den inte lever lika jävligt tex 16/25 eller 16/32 eller nåt liknande och sen toppa den med 2/5 eller 4/8 som
-Maria-: Samir - fast vi har inte ens bygglov eller någonting än, vet inte hur stor vi ska göra den... Josth - vi sätter isodrän, så det är under kontroll! El ska förståss ut till tillbyggnaden och nu har de satt igång, så vi får ta det med vår el-kille sen... Rördragning vet jag inte om det är nödvändigt, skulle ev vara om vi skulle ha en golvbrunn där ute... Ah ja, som sagt, de är
Gnor: Väcker en gammal tråd till liv. Står inför samma funderingar. Kommer eventuellt behöva dränera och framförallt isolera runt källaren, men det finns en utbyggnad på 10m*5m efter ena kortsida som bara är en platta på marknivå. Kommer alltså inte att komma åt 10m av källarens yttervägg. Finns det några smarta lösningar för isolering i alla fall? Dränera runt utbyggnaden går ju,
phia1985: Vi har rivit upp vårat badrumsgolv. Vi har en torpagrund. Det är ca 3-5 dm från träbjälkarna till marken. Marken består av enbart jord och en och annan stor sten. Min sambo har nu börjat isolera, han har lagt plast direkt på marken, omlottat plasten med ett par dm och sedan tejpat plasten, plasten går upp mot väggarna. Sedan har han lagt isoleringen direkt på plasten. Man ser att det
Mats: Jag tittade på snigeldynamit för ett antal år sedan då en sten var i vägen och jag trodde inte grävaren kunde nå den (nu visade det sig att den var nåbar). Det besvärligaste är nog att borra tillrcäkligt många hål så att man kan spräcka av det i lagom små klumpar så att du kan få iväg det hela också.
Jojje_63: [citat] Om jag vore som du så skulle jag i första hand se till att vattnet från taket inte rinner ner intill huset. Hittade en tråd om ett liknande problem som du har. Kanske kan ge dig lite tips. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/94201-hur-loesa-avrinningen.html // Jojje
myrstack: Hur går det? Kommit framåt med projektet? För att slippa fylla allt för mycket går bra att ersätta en del eller all makadam med Pordrän eller Isodrän. Förutsätter att du skulle fyllt med makadam 4-8 eller grövre för att få ett kapillärbrytande skikt. Nackdelen är ett högre pris och att underlaget måste vara plant men samtidigt är det enklare att transportera samma volym och du
b8q: Finns säkert flera, men kolla t.ex. på nedanstående: http://www.thermotech.se/download/18.76396c6112aa7b11f9280001641/Snabbprislista.pdf
Gallimatias: [citat] Visst är det trevligt att ha juridiken på sin sida men om ett avtal ingås enl ovan och det ändå blir fel kommer det ta en jäkla massa tid och pengar i anspråk med allt vad det innebär. Även om inte programmet fuskbyggarna visar en ovinklad bild på hur det kan gå inser man ändå att vem som helst verkar kunna komma undan vad som helst... Jag tror det bästa är att försöka
Mats: Du bör gräva ur minst 20 cm och sen lägga tex 0-18 krossgruss en dm tjockt samt padda detta. Då får du ett bra underlag för dina element. Ställ sedan dit elementen men jag skulle nog ta någon några cm till i springan mellan era murar. I springan ska du ju sen fylla tillbaka till den nivå som rådde innan du började gräva. Packa även det med tex en planka. Det är ju bara tt prova med
aronlidstrom: Här kommer lite bilder på tomten. [bild] [bild] Här kommer bilder från SketchUp på hur det ungefär ska bli. [bild] [bild]
rutsa: Är det någon som känner till Hallandslängan från 70-talet och vet hur grunden är konstruerad? Är det vanligt med mögelproblem? Vi står inför att köpa gård men besiktningsmannen varnade för riskkonstruktion då det är "uppreglade golv". Huset är byggt på sandmark. Det är kollat för fukt vid något tillfälle och värdena var då helt ok. Huset är byggt -74. Mycket tacksam för
Mr.Blom: hej tack för ditt svar 30000 låter ju görbart jag maila nån firma som ville ha 300 - 400 tusen tyckte det lät sjukt mycket om det var i Stockholms trakten så får du gärna dela med dig av vilken firma det var
Rebeckaf: Vad har ni för grundvattennivå? Kan det vara så att grundvattnet står så här högt?
vimsan: Ingen lukt och ingen fukt = ingen dränering. Vi hade både ock, och vill göra ett extra badrum i källaren så vi dränerar just nu. Vi har också lagt tid och pengar på en altan och ångrar nu att vi inte gjorde det i rätt ordning. Gör en ordentlig fuktmätning så vet du hur du ska göra. Lycka till!
Avbytaren: fukten märks inte egentligen bara att jorden som hittades luktade mögel, temperaturen ligger på cirka 8 grader nu under vintern och ökar väl några grader under sommaren. Bild kommer imorgon.
Mats: Då räcker det ju bra med 100 mm betong som utbrett golv. Tjockare under punktlaster och naturligtvis voter under ytterväggarna
Alle: Hej Fredrik, Jag håller med dig ang. att vara på den säkra sidan. Det är några som har sagt att det är i princip onödigt att dränera framsidan av huset men min besiktningsman menade bestämt att även denna sida skulle ingå i dräneringen. Jag har nu sållat bort en del offerter och bestämt mig för den firman som verkar motsvara mina förväntningar utifrån den kuskap jag skaffat.
Eva i Roslagen: Jag har en enkelstuga som står på torpargrund. Huset rör sig lite vilket märks på att dörrar ibland kärvar och sen inte. Nu vill jag bygga till huset och funderar på hur jag ska göra med grund i den nya delen. Lite handlar det om utseendet men framför allt om att inte göra något så att jag får en massa onödiga sättningar i huset. Jag har ännu inte bestämt hur tillbyggnaden ska
cerwin666: Hej Vart ute för samma situation på en tomt jag vart intresserad av. Svaret från kommunen var att ingen bebyggelse på var sida inom 5 meter och avloppet fick inte flyttas. Kollade med både tekniska kontoret ,miljö o hälsa samt ett antal andra instanser. Så det är nog kört för din del ,kolla på en annan tomt /Cerwin
storkarp: Har du låg fukt ändrar du inget alls. Ofta kan det vara bra att ventillera mindre på sommaren för att inte släppa in varm luft som kyls ner och därmed blir fuktig. Omöjligt att ge ett bra svar med så lite info.