1 970 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
vilket tak till källaren
Jag har en ouppvärmd källare i en sommarstuga. Dörren till källaren är utifrån källaren har alltså ingen ingång till huset ovanför. Halv huset ligger på över en krypgrund och halva över källaren. I krypgrunden ligger husgrundens träkonstruktion fri i källaren är husgrunden "gömd" under uppspikade gipsplattor. Det finns en lucka som sammanbinder krypgrunden med källaren.
Det är väldigt fuktigt i källaren och jag jobbar med en hel del olika åtgärder för att förbättra luftfuktighetssituationen men undrar över dessa gipsplattor. Hittills har jag fått rådet att riva ned dem och tycker det verkar vettigt då träet under knappast lär kunna andas och andra sidan tycker man ju att gipset kanske skyddar träet också. Men kommer fukten in vilket den lär göra så lär den stanna och skapa ett förträffligt mögelklimat.
Gipset är inte mjukt och buktar inte som om det skulle vara allvarliga fuktskador redan men som sagt jag är inne på att riva ned dem. Frågan är då är det rätt att riva ned dem och ska jag sätt upp något istället eller låta husgrunden ligga trären mot den än så länge fuktiga källaren (som jag förhoppningsvis får torr med andra åtgärder)?
Det är väldigt fuktigt i källaren och jag jobbar med en hel del olika åtgärder för att förbättra luftfuktighetssituationen men undrar över dessa gipsplattor. Hittills har jag fått rådet att riva ned dem och tycker det verkar vettigt då träet under knappast lär kunna andas och andra sidan tycker man ju att gipset kanske skyddar träet också. Men kommer fukten in vilket den lär göra så lär den stanna och skapa ett förträffligt mögelklimat.
Gipset är inte mjukt och buktar inte som om det skulle vara allvarliga fuktskador redan men som sagt jag är inne på att riva ned dem. Frågan är då är det rätt att riva ned dem och ska jag sätt upp något istället eller låta husgrunden ligga trären mot den än så länge fuktiga källaren (som jag förhoppningsvis får torr med andra åtgärder)?
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden