Grund & Markarbeten
lexus: OK, om vi säger så här då. Verkar 90 000 kr rimligt för att gjuta en ny trappa enligt ovan? Det är nämligen det pris vi fått enligt ett anbud.
Daveman: Som henke säger först så måste du dela av plattan. Det räcker med 10 cm frigolit emellan husplattan uterummet. Dels för fukten men framför allt för att undriva få en köldbrygga rakt in i huset. Självklart kan du låta det stå obebyggt, inga som helst problem. Men jag tycker absolut att du ska ha en speciell betong, med luftporbildande medel i. Detta gör att betongen inte spricker
benke_berguv: Tjenare. Funderar på att bygga en bastu/gäststuga i stugan och tänkte göra en öppen plingrund till denna (av ekonomiska skäl). Vill gärna använda färdiga betongplintar (50 cm) med justerbara balkskor. Hur gör man detta? Ska man gräva ur ca 50 cm, geotextil, fylla upp ca 10cm med grus, dit med plintarna och sen fylla på med mer grus? Marken består an sand och sten. Den ligger ganska
Mikael K.: Tack för svar! Så mycket enklare att hitta vad man söker när man har ett namn på det! :blushing::)
MathiasS: [citat] Jag har gjort precis sådär. Verkar fungera utmärkt. 8cm räcker men det ska inte vara mindre. Använd 6150 nät. Varför ska du flytspackla? Om det handlar om mer än 4 kubik är det rätt dålig ekonomi i att blanda själv och merkostnaden för att få hjälp med själva gjutningen är blygsam. Tar man hjälp med gjutningen blir det rimligvis plant.... Cellplast kan du köpa på
Ardexsmitten: Presenningar och värmefläkt/värmekanon, används ofta vid gjutning och murning vintertid.
MangeK: Hej på er. Har sökt men inte hittat ngn tråd som riktigt ger bra svar. Har bilat upp ett gammalt badrumsgolv samt grävt ur och bytt ut alla gamla gjutjärnsrör. Detta rum ska nu bli kök. Det jag nu funderar på är om jag ska gjuta det nya golvet eller om jag ska bygga upp ett bjälklag. Rummet till höger om det blivande köket har bjälklag, rummet till vänster är gjuten platta... Vad
prototypen: Så här, det rutiga är makadam, eventuellt isolering ovanpå. Protte
Fredrik Å: Hej Vi hade precis samma som dig förra våren. Vi fyllde igen hål och ojämnheter med jord som blivit över sedan dräneringen och sen på med ca 5cm matjord blandat med koskit. Jorden och koskiten köpte jag på Citygross och Bauhaus i säckform pga transporten av ett lass skulle blivit dyrt och fyllt parkeringen i flera veckor. Det var dessutom rätt smidigt att bära säckarna dit man
bigdaddy: Hej Jag har funderat på dränering på huset jag just flyttat in i. Byggt -74. Har aldrig dränerats. Förvisso fick det ok i besiktningen innan vi köpte även om det inte var helt perfekt. Jag har dock läst att buskar, planteringar & träd vid huset inte är bra för det binder fukt. Runt mitt hus finns inte en yta knappt utan större buskar & träd precis vid huskanten. Även planteringar.
Taken: Tittar på ett 80-tals suterränghus, och efter att ha läst mycket på forumet om hur noga man måste vara när man lägger golv i källare så att man inte stänger in fukt och drabbas av mögel så undrar jag om det finns några visdomsord att säga om denna grundkonstruktion? Är detta en bra konstruktion eller är det något som visat sig kunna leda till problem? Enligt mäklaren så är det
Skogsborg: Hej! Jag har just grävt ut utrymmet under altanen där jag skall göra ett förråd med murade väggar av lecablock 3m*4m stort. Ovanpå detta funderar jag på att gjuta en platta och även lägga in golvvärme då jag tänkte ställa pumpen i förrådet under. Ovanpå detta har jag tänkt sätta ett inglasat uterum. Detta för att maximera takhöjden i rummet under och samtidigt slippa göra
gaia: 30-40cm höjd är ingen bra arbetshöjd att krypa runt och lägga cellplastskivor och täta med skum. Fylla grunden med cellplastkulor, lecakulorkulor är kanske lättare? gaia
gaia: [citat] skulle lyda Helioz råd . Du har ju inget som kan ruttna eller mögla i din krypgrund så vad är du orolig för? Dom som föreslog en avfuktare vill tydligen inte ditt bästa :). gaia
Bebbianos: Mikael: Hittade detta på Supergrunds hemsida. "Passivhusgrund är vår mest isolerade grund, den bygger på U-min balken med 400mm EPS. Den yttre skänkeln behålls och levereras oftast färdigputsad. Denna typ av grund bygger på att lasten från väggen kommer ned centriskt på balken, därför måste väggen vara ganska bred för att vi fortfarande skall kunna ta en last mellan de bägge
Benny_Steen: På http://www.maskinisten.net/index.php är dom duktiga, mycket tokiga projekt där... /benny
husen: Mura upp första våningen med leca sten på plattan som är 180 m2. Mått på sten19*19*59 150 sten blir en ram runt plattan och två väggar inne. 13 lager ger en höjd på 250 cm 13*150= 1950stenar à 25 kr/st 48750:- Murbruk 7500:- Total material kostnad 57000:- Tar det 10 arbetsdagar och mura upp eländet för två man??
whistleblower: Det jag oxå kan tycka är konstigt att när vi påpekar för mäklaren att det låter som en riskkonstruktion så säger han att alla grunder (kryp, gjuten och källare) är en riskkonstruktion. Jo jo visst, men själva grejen att bygga in för förvaring i krypgrunden känns som en högre risk än en platta på mark t.ex.
Kjell_G: [citat] Spontan känns det bra, speciellt att komma billigare undan. En farstu med innehållet ovan lär väl inte kräva alltför avancerad utbyggnad. Kjell G
renoverarn: undra vad ni själva jobbar med när ni vill köpa billiga utländska saker
Stuvstamannen: Låter som en bra idé. Lutar åt att jag gör något liknande. Tack för rådet!
v-g: Man får mycket grävt för 41000 ;) Men om du redan provat den och är övertygad så är det väl bara att slå upp fetbörsen? Klart det kan löna sig om man har mycket småtjaffs som ska grävas. Hyra minigrävare kostar för mig 1000kr/ dygn.
ramini: Hej Danneå, går själv i samma funderingar - att bygga mitt 2-våningshus på plint. Doch har jag tänkt mig betong som bottenbjälklag och i väggar, lite osäker på tyngden, men det borde väl funka. Hur gick det för dig? Börjat bygga? Vad blev billigast?
Persson84: Hej Vi har ett hus LB-hus från 70-talet. Det har så klart torpagrund, med idag en installerad "frånluftsfläkt" för att syllarna är tryckimp. Alla som jag har stött på rekommenderar oss att byta ut denna och sätta in en avfuktare som gör detta jobbet ocks även då avfuktar utrymmet. Har fått en offert från OBM-gruppen i Lomma som det står skall installera en fläkt som heter Mud 260.
henein: Ok förstår. Ja det är inget organiskt förutom möjligtvis lite gräs. I och med att det varit plant så är det få träd eller rötter art fylla med
injonil: Jag håller med largad om att 300mm cellplast under källargolv är överdrivet. 100-200mm räcker gott! Men för den som bygger hus med platta på mark är det MYCKET billigt att isolera plattan och INGA kompromisser behöver göras på annat jämfört med att isolera väggar och tak. Arbetskostnaden för 300mm jämfört med 200 eller 100mm är försumbar. Tak och väggar tar tid att isolera,
Doldskada: Jag förstår folks avighet för just plintar o sådant - det verkar jättejobbigt o hålla på med men faktum är att det både går rsnabbare o är enkelt än vad man tror. Kände samma sak när jag skulle göra planket (45 plintar) men det tog en dag att borra alla hålen med jorborr och sen hann jag runt 2/3 plintar i timmen och gjorde allt manuellt. För en sådan liten sak som en altan går
andersmc: Du får mäta volymen på dina balkar också, så ser du om det räcker.
Jussi1970: Putsa med ett mjukt bruk, är det hårdare än underlaget bildas sprickor. Kalkbruk brukar fungera alldeles utmärkt.