har en firma här som dränerar och isolerar huset, källare på ca 75-80kvm,
de började i morse och sa att imorn blir dom nog klara, tyckte det gick väldigt fort?, de är 2-3 personer,
i alla fall så tänkte jag kolla hur de gjort och när jag grävde lite för att se hur långt de dragit upp skivorna (jackodren) på väggen så fanns det inga på minst en meter under mark, längre orkade jag inte gräva, marken är inte jämn runt huset, på ena sidan ligger källaren ca 80cm under markytan, och på andra änden av huset kanske 170cm... men ska inte skivorna dras upp till ca 10cm under markytan? verkar som de bara satt 80cm längst ner på väggarna....
en till grej, dräneringsröret som man kan se ligger ganska exakt i nivå med golvet i källaren, den bit man ser här alla fall, och det bör ju vara lägsta punkten också eftersom de tänkt gräva ner brunnen i det hörnet sen vidare till stenkista, vilket får mig att misstänka att dränrören ligger ännu högre på andra änden av huset...
dessutom står i offerten membranskydd 30cm upp på sockel, vilket inte syns några spår av, inte heller rengöringen av väggen för monterin av skivor.
vad ska jag göra?
det är ju ganska bråttom dessutom för de drar säkert så fort de är klara.
de började i morse och sa att imorn blir dom nog klara, tyckte det gick väldigt fort?, de är 2-3 personer,
i alla fall så tänkte jag kolla hur de gjort och när jag grävde lite för att se hur långt de dragit upp skivorna (jackodren) på väggen så fanns det inga på minst en meter under mark, längre orkade jag inte gräva, marken är inte jämn runt huset, på ena sidan ligger källaren ca 80cm under markytan, och på andra änden av huset kanske 170cm... men ska inte skivorna dras upp till ca 10cm under markytan? verkar som de bara satt 80cm längst ner på väggarna....
en till grej, dräneringsröret som man kan se ligger ganska exakt i nivå med golvet i källaren, den bit man ser här alla fall, och det bör ju vara lägsta punkten också eftersom de tänkt gräva ner brunnen i det hörnet sen vidare till stenkista, vilket får mig att misstänka att dränrören ligger ännu högre på andra änden av huset...
dessutom står i offerten membranskydd 30cm upp på sockel, vilket inte syns några spår av, inte heller rengöringen av väggen för monterin av skivor.
vad ska jag göra?
det är ju ganska bråttom dessutom för de drar säkert så fort de är klara.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
1 034 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Bedrövligt. Instämmer på de punkter du tar upp och var är det kapillärbrytande skiktet (makadam) runt dränröret? Ser jag inte? Inte konstigt att det gick fort.
Bara att klargöra att du bestrider varje faktura tills jobbet blivit riktigt gjort (om ROT även meddela skatteverket omgående). Printa ut en monteringsanvisning (de kanske inte förstod Jackodrens monteringsanvisning som är på svenska?) och ge dem som hemläxa över helgen.
Bara att klargöra att du bestrider varje faktura tills jobbet blivit riktigt gjort (om ROT även meddela skatteverket omgående). Printa ut en monteringsanvisning (de kanske inte förstod Jackodrens monteringsanvisning som är på svenska?) och ge dem som hemläxa över helgen.
hm, får ringa dem i morgon, kan det bli problem med ROT avdraget på nåt vis? det fanns en grushög här på gissningsvis 5kbm, varav hälften verkar ha använts...
det är en lokal firma som en kollega anlitat för samma jobb och enligt honom blev det bra, därav litade man ju på dom.. suck.
tur man inte betalt nåt än.
det är en lokal firma som en kollega anlitat för samma jobb och enligt honom blev det bra, därav litade man ju på dom.. suck.
tur man inte betalt nåt än.
I underkant av isoleringen syns det ett rör. Men det verkar tyvärr som du fått tag i en mindre seriös firma denna gång.
Medlem
· Västra Götaland
· 243 inlägg
Dränröret tittar ut lite försynt bakom duken vid sidan om skivan. Inget singel eller makadam kring röret.
Helt utkastade pengar, för något som kunde bli bra. Grävningsabeten är det dryga i dessa jobb, dränering och dagvattenledningar det minsta. Grushögen förstår jag inte heller vad den skall vara till. Makadam 8-16 är det man använder till dräneringen, ett tunnt lager i botten/under dräneringsrören, och sedan hela vägen upp till marknivå med 8-16, = minst 20 cm ut från vägg. Men frågan är kanske, vad som avtalats.
8-16 kallas grus i mångas mun så det kan ju vara rätt. Mellan 5-10 cm under röret. Men att fylla upp ända till marknivå har jag då aldrig gjort och absolut inget tvång. Vi brukar köra under röret sen fylla upp till hålkärlet sen duk på det och sen fylla tillbaka massor på det. Att fylla 8-16 runt en kåk(mellan 40-60m) blir ju en hel del pengar som även de är bortkastade. Att tvinga ned vatten som egentligen inte ska till dräneringen är ju bara att fresta på systemet i onödan. Avrinning på tomten ska ju sköta en hel del och stuprör sköter också en stor del.
Dräneringen ska ju ta bort vatten underifrån och fukt som kondenserats inifrån.
Dräneringen ska ju ta bort vatten underifrån och fukt som kondenserats inifrån.
Om ni är det minsta osäker på om jobbet är rätt gjort så ta in en kunnig besiktningsman. Det kostar inte mycket jämfört med vad ni troligen betalar för hela jobbet och är det bra gjort så får ni ett kvitto på det och slipper ligga sömnlösa på nätterna och fundera på om dräneringen inte fungerar. Är det inte OK så har ni förhoppningsvis inte betalat något för jobbet och kan då antingen kräva att firman rättar till problemen eller att ni vägrar och betala och i slutänden tar in någon annan för jobbet.
Vi upptäckte att vår dränering var felgjord, men entreprenören hänvisade envist att allt var OK och att han gjorde precis som han alltid gjort. Så vi tog in en besiktningsman som efter lite praktisk besiktning av dräneringen på ett pedagogiskt och tydligt sätt, med hjälp av lite högläsning ur lämplig facklitteratur, fick entreprenören att begripa att det definitivt inte var fackmässigt utfört och det slutade med att allt gjordes om. Dessutom så tog grundentreprenören kostnaden för besiktningen när det visade sig att han hade fel så det blev ingen kostnad för oss med besiktningen i slutänden .
Vi upptäckte att vår dränering var felgjord, men entreprenören hänvisade envist att allt var OK och att han gjorde precis som han alltid gjort. Så vi tog in en besiktningsman som efter lite praktisk besiktning av dräneringen på ett pedagogiskt och tydligt sätt, med hjälp av lite högläsning ur lämplig facklitteratur, fick entreprenören att begripa att det definitivt inte var fackmässigt utfört och det slutade med att allt gjordes om. Dessutom så tog grundentreprenören kostnaden för besiktningen när det visade sig att han hade fel så det blev ingen kostnad för oss med besiktningen i slutänden .
ok, vart kan man hitta en besiktningsman som kan kolla det då? Nu är allt nergrävt och ''klart''... Vad som var avtalat var dränering runt huset, rör för dagvatten, Stenkistor till detta samt jackodren på vägg.
Vi anlitade en advokat som hänvisade oss till den besiktningsman som vi använde oss av men han finns också på http://www.sbr.se/, så det kan vara en bra start. Annars kanske ert försäkringsbolag kan tipsa om någon lämplig besiktningsman som de brukar anlita. Det viktigaste är att besiktningsmannen känner till hur en dränering ska vara uppbyggd för att den ska fungera och vara fackmässigt utförd.
Vår besiktningsman uttryckte det rätt enkelt. Det räcker att man är hjälpligt läskunnig som entreprenör för att kunna sätta sig in i hur man ska utföra ett dränering korrekt om man nu inte mot förmodan som yrkesman har koll på det redan innan... Jag lyckades få fram den informationen efter några minuters googlande:@
Vår besiktningsman uttryckte det rätt enkelt. Det räcker att man är hjälpligt läskunnig som entreprenör för att kunna sätta sig in i hur man ska utföra ett dränering korrekt om man nu inte mot förmodan som yrkesman har koll på det redan innan... Jag lyckades få fram den informationen efter några minuters googlande:@
Medlem
· Västra Götaland
· 217 inlägg
dessa bilder e ett skolexempel på hur man inte ska göra
var ute och provade spola i rensröret till dräneringen på ena sidan, efter 2 timmars spolande kom fortfarande inget vatten till brunnen, borde det inte göra det eller är dränrören så öppna så allt vatten rinner ut från dem innan det når brunnen? i vilket fall så kan det ju inte fungera om det inte kommer nåt vatten när man spolar med vattenslangen för fullt...
hur går man tillväga när man bestrider fakturan? muntligt eller skriftligt, finns det någon slags mall för hur man ska uttrycka sig?
hur går man tillväga när man bestrider fakturan? muntligt eller skriftligt, finns det någon slags mall för hur man ska uttrycka sig?
Hej.
Dränröret skall ligga så att vattengången på röret är under sulan. Är det sedan en kant mellan sula och vägg (dvs att sulan går utanför väggen) så ska det muras ett hålkärl där för att man inte vill riskera att vatten blir stående. Sedan skall membranet penslas på kanten av sulan, över hålkärlet och upp en liten bit på väggen. När man använder Pordrän så skall all asfalt/tjära tas bort ifrån vägg, hur det är med jackodrän törs jag inte svara på då jag inte jobbar med det. Och du har rätt angående hur högt skivorna skall ligga. Det normala är att man slutar 10 cm under markplanet.
Ang din spolning så bör det komma ut till brunnen, men det kan ligga med bakfall så att "kassen" med singel måste bli vattenfylld före det kommer ut till brunnen.
Dränröret skall ligga så att vattengången på röret är under sulan. Är det sedan en kant mellan sula och vägg (dvs att sulan går utanför väggen) så ska det muras ett hålkärl där för att man inte vill riskera att vatten blir stående. Sedan skall membranet penslas på kanten av sulan, över hålkärlet och upp en liten bit på väggen. När man använder Pordrän så skall all asfalt/tjära tas bort ifrån vägg, hur det är med jackodrän törs jag inte svara på då jag inte jobbar med det. Och du har rätt angående hur högt skivorna skall ligga. Det normala är att man slutar 10 cm under markplanet.
Ang din spolning så bör det komma ut till brunnen, men det kan ligga med bakfall så att "kassen" med singel måste bli vattenfylld före det kommer ut till brunnen.
Redigerat:
jag har väggen rakt ner, ingen utstickande sula, ska membran användas ändå längst ner på väggen?
hur är det med djupet på skivorna, ska de ner lika långt som väggen? när jag grävde upp en bit och kollade så fortsätter väggen 30-40cm nedanför skivorna.
hur är det med djupet på skivorna, ska de ner lika långt som väggen? när jag grävde upp en bit och kollade så fortsätter väggen 30-40cm nedanför skivorna.