14 571 läst ·
20 svar
15k läst
20 svar
Höjden på plattan??
Min enda kommentar till altanprojektet är att försöka undvika trappa och ha samma höjdnivå där altanen ska ansluta till någon form av utgång inifrån huset, t ex altandörr från vardagsrum eller liknande, särskilt om ni har barn. Det är dömt att bli ett elände annars.
Vi har 93cm från färdigt golv till gata. Huset ligger 5 meter från gata (Entrén ligger dock 13 meter från gatan). Plattan är byggd med vanliga 300mm kantelement. Har synlig sockel på ca 15cm på framsidan. Där vi har plattläggning, altan mm så är det lyft så det bara ligger nån eller några cm under fasaden (som ligger 3cm under färdig platta). Det ser inte dumt ut alls och vi har inga trappsteg in till huset.
Jag lyfte upp huset så mycket jag bara vågade i bygglovet. Jag är av samma upfattning som Mikael_L, kan man eliminera risken med vatten underifrån så skall man. Jag har svårt att förstå hur många tänker när dom gräver ner sina hus i sankamark med motiveringen att det är dränerat.
Jag lyfte upp huset så mycket jag bara vågade i bygglovet. Jag är av samma upfattning som Mikael_L, kan man eliminera risken med vatten underifrån så skall man. Jag har svårt att förstå hur många tänker när dom gräver ner sina hus i sankamark med motiveringen att det är dränerat.
Jo det har ni rätt i, det kanske är bra att få så högt som möjligt maa dränering. Så här ser det ut nu. Nuvarande markhöjd på tomten är 36,0 m (över hav antar jag eller ngn referenspunkt). Vägen ligger också på 36,0m. Tomten är helt plan (utjämnad). Arktiteketens förslag är slutlig sockelhöjd på 36,5. Det skulle innebära att vi får gräva ut 10 cm för att nå 36,5 då grunden med makadam bygger 600 (200 makadam + 400 L-element). Då får vi fylla ut runt om för att inte sockeln skall bli för hög för ögat. Men det kanske det är värt jämfört med att gräva ut en massa för grunden eller vad anser ni? Dock känns det som om man valt 36,4 i slutlig höjd då hade man fått gräva ut 20 cm med fördelen att makadambädden får stöd mot markkanten vilket borde vara en fördel när man paddar, eller tänker jag fel?
/Henrik
/Henrik
Redigerat:
Du kan skapa en markkant med annat materialhenein skrev:Jo det har ni rätt i, det kanske är bra att få så högt som möjligt maa dränering. Så här ser det ut nu. Nuvarande markhöjd på tomten är 36,0 m (över hav antar jag eller ngn referenspunkt). Vägen ligger också på 36,0m. Tomten är helt plan (utjämnad). Arktiteketens förslag är slutlig sockelhöjd på 36,5. Det skulle innebära att vi får gräva ut 10 cm för att nå 36,5 då grunden med makadam bygger 600 (200 makadam + 400 L-element). Då får vi fylla ut runt om för att inte sockeln skall bli för hög för ögat. Men det kanske det är värt jämfört med att gräva ut en massa för grunden eller vad anser ni? Dock känns det som om man valt 36,4 i slutlig höjd då hade man fått gräva ut 20 cm med fördelen att makadambädden får stöd mot markkanten vilket borde vara en fördel när man paddar, eller tänker jag fel?
/Henrik
Förslag:
Bygg en slänt mot kantlementen enligt det Mikael_L skrev ovan. Makadam får du troligtvis lägga nån meter utanför kantlementen ändå. Passa på att lägga drän samtidigt i sådana fall då det är svårt att gräva ner det efteråt i makadam utan att riskera underminering. Motfyll direkt mot kantelement med tex bärlager av nåt slag (0-18 eller liknande) Gör det innan gjutning så står kalntelementen stadigt.
Jag har marken nästan horisontell från sockel och ca 40-50 cm ut. Där har jag lagt en rad med billig slät betongplattor så stänker det inte upp så mycket skit mot huset när det regnar. Utanför plattorna så har jag sen ett större fall. Då min tomt inte är plan så terasserade jag på ena gaveln. Platta närmast huset (35x35cm) och sen en granitkantsten med ett vertikalt drop på ca 15-20cm och sen en slänt där rasvinkeln varierar med markhöjden.
Om det var mitt inlägg du syftade till så var tanken att makadamen läggs ute en bit utanför kantelementen, drän skulle läggas i makadamen, samma fraktion som är under plattan. den kan man utan problem hålla ganska grov. Jag tycker att det är bättre med lite grövre så den inte lever lika jävligt tex 16/25 eller 16/32 eller nåt liknande och sen toppa den med 2/5 eller 4/8 som man kan raka ut ett par cm tjockt plant och fint för EPS och kantlelement. Den grova duger utmärkt till dränen med. Sen ovanför dränen (med duk) så motfylls och fixeras kantelementen med annat material. Det är bara positivt om det materialet är tätt då det blir ett fall från huset.Mikael_L skrev:
Klicka här för att svara