Håller på att skicka in situationsoplanen till kommun för nybyggnation. Vilken höjd ovanför markytan bör plattan vara för att det skall se bra ut? Min fundering är att låta plattan gå ovanför med 20 cm, är det en rimlig höjd? Tycker inte om när plattan blir för hög för synintrycket. L-elemtenten kommer vara 400 höga + 20 cm makadam.

/Henrik

jo men sen ska du göra stenläggning etc runt huset antar jag. men inte mer än20 cm tycker jag. beror hellt och hållet på hur huset ser ut med mera...

Tänk på att en träfasad ofta går ned lite utanför plattan också smat att det är bra att ha ca 15 cm från färdig yta upp till underkant på panlen så 20 över planerad färdighöjd är nog bra.

OK, det lät ju klokt. Innebär det någon skillnad om man nu skall ha altandäck framför huset, eller det kanske inte spelar någon roll?

MvH

Henrik

Höjden på altandäcket kan du ju anpassa sen, det behöver du inte fundera på nämnvärt. Däremot kan det vara fiffigt att gjuta in bärstänger i plattan i samband med att du gjuter grunden, så slipper du sätta plintar nära intill grunden och dräneringen när du ska göra altan senare.

Jag tycker att det har med hustyp att göra, ev också på vilken tomt.
Har du bilder eller ritning så är det lättare att bilda sig en uppfattning

Ok. Tomen är plan i ett nyetablerat villaområde. Fasadritningarna ser ut som följer: Under verandan kommer det bli trädäck...

32103657.jpg

Ta hänsyn till omgivande mark och gatunivå också. Ligger gatan högt rinner vattnet ner till ditt hus. Kommunen har också åsikter kring sockelhöjden/plushöjden. Vi ändrade oss i "sista stund" och då gick det bra att bara komplettera vårt godkända bygglov och tidigare situationsplan med den nya sockelhöjden.

Det är bra och veta att det går att ändra sig. Just nu ligger tomten ipå samma höjd som vägen. Vi är dessutom först ut i detta del av området så bygglovshandläggaren sa att vårt hus blir lite riktvärde för andra.

Har vägen beläggning eller är den helt ny och ska asfalteras senare? Ta hänsyn till det också isåfall och höj huset i förhållande till vägens framtida höjd.

Sockelhöjden ska vara minst 30 cm över vägens nivå, tycker jag. De hus där man satt sockelhöjden i nivå med intilliggande väg, ser ut som om de har satt sig, speciellt vintertid när det ligger några decimeter snö.
Det går nästan inte misslyckas med för hög sockelhöjd. Praktiskt blir det alltid en fullträff. Inga problem med dräneringen. Huset ser större ut på en liten förhöjning, och förhöjningen kan man alltid trolla bort med terassering och plantering.
Ju mer man ser av sockeln, desto bättre. Regnvatten skvätter inte på fasaden lika lätt, och ett tvåplanshus på en tunn-tunn sula ser bara fel ut.

Mikael_L
Jag tycker väl i princip som isolde.

Mycket beror givetvis på tomten, vad som är möjligt.
Men ligger t.ex. den färdiggrusade ytan (där cellplasten ska på), högre än alla omgivande tomtgränser så är man ju nästan garanterad en torr och bra undergrund till huset, dränering behövs nästan inte.

I vilket fall finns några tumregler som hjälper dig.
Marken runt huset bör luta minst 1:20 minst tre meter ut från huset i alla riktningar (om det öht går).
Det betyder alltså att marken 3 meter från huset bör vara minst 15cm lägre.

Sen bör träfasaden ligga minst 15cm över marken för att bli lite skyddad mot regn som stänker upp från marken. Mer avstånd är definitivt bättre, men med platta på mark är det svårt att realisera mer.

Men summan av de tumregler jag skrev här är att fg (höjd färdigt golv) bör ligga minst 35cm högre än den färdiga marknivån (dvs när trädgården är klar) 3 meter från huset.

edit:
Vårt hus fick fg ca 0,7m över gatans nivå. Huset ligger 14 meter från vägen.
(Och det verkar inte alls komma att se för högt ut, såvitt jag kan bedöma nu, innan tomten är färdig-planerad)
Huset ligger också högre än alla andra punkter på tomten samt därmed även högre än alla tomtgränser. Jag är mycket mycket mycket lite orolig för att vatten under plattan kommer ställa till med något. :) För att inte säga noll orolig. :D

Redigerat:
Det går alltid att fylla på runt om men ligger man för lågt från början så är det kört.
(Som har plockat isär garaget och höjt plattan 10 cm i sommar)

Protte

asså, vad huset ligger mot gatans höjd är ju totalt ointressant i mina ögon, det handlar ju bar aom husets läge på tomten eller helt enklet hur tomten ser ut. vårat hus ligger ca 0,5m under vägen, men svarg lutande dom 23 metrarna till huset från vägen. ligger fruktansvärt snyggt... har man för hög sockel på ett nytt hus så finns det en risk att det kan se lite tokigt ut.

och 35 centimeter över fg? har inte det också med tomten att göra? vi har nog inte 10 cm över... men vi bor i en sandskog så vi kan inte få översvämmning.. :)

tycker att du går ungefär på vad du tycker ser bra ut, det gå alltid att fylla upp med nått lass bärlager runt huset inan stenstättning osv, bättre att lägga på efterhand. lättare att lägga dit än att ta bort.

Jag skulle ha gjort en sockel på 50-60 cm till det huset
Altanen 10-15 cm under hus golv och sedan en snygg trappa till det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.