Grund & Markarbeten
bugatti: Hej! Vårt garage, byggt någon gång i slutet av 30-talet, är inbyggt i en slänt i trädgården och har ett tjock jordlager ovanpå betongtaket idag. Sannolikt har man lagt någon form av asfalt ovanpå taket innan man skyfflat på jord igen, men den har nu sannolikt spelat ut sin roll, och det kommer igenom mycket fukt i tak och väggar. Man har också planterat en hel del växter ovanpå
mythic: Har varit o köpt mig en badtunna i från Sotarns. Planen är att sätta ner den precis bredvid altanen sen när snön har smällt bort till sommaren. Men hur ska man göra med markarbetet? Ska man sätta den på plintar bara? Eller gräva ur där den ska stå ca 3x3m och sätta sant o sten som badtunnan står på? för det kommer juh komma en del vatten utanför tunnan också. Om man nu ska
klarssson: Hej! Håller på å planera för liknande bygge och undrar vad du ska ha för lutning på taket och vart har du beställt takstolarna pris? Eller ska du bygga dom själv?
Magnus Ladulås: Kärcher SCP 12000 finns på Kärcher samt Clas Ohlsson. Kostar ca 1400 kr och har elektrisk nivåkännare så det är bara att sänka ned i brunnen och sätta i stickkontakten. Har 2 st i mina brunnar som funkat felfritt i snart ett år nu.
abbe_: Har också RBR BB-10 muren. Det är inte så billig, har inte betongfyllt den utan bara limmat med PL400. Det kräver ett bra plant underlag då varje sten är stor. Det billigaste är nog att gjuta en låg mur.
Matti_75: Risken är att du får frostsprängningar då du inte gjuter med frostsäker betong i en villa platta.
slacker: Då så - Då var bygglovet inlämnat för att ta ut hallen lite och få hela 3kvm större hall. Håller tummarna! Huset är byggt 1949 och står med halvsuteräng med betong källare som grund och trästomme övervåning. Hela kåken skall grävas ur och dräneras under våren och det är i detta arbete som den idag befintliga bron måste ned då den står på gjutna plintar/fundament. Tanken
Helioz: Låter som tjälskjutning på grund av att plintarna ej är grävda ner till frostfritt djup. Har svårt att se att man skall kunna byta plintarna utan att lyfta hela huset innan och det blir nog inte billigt. Vill du täcka in grunden så kanske du kan bygga ner en kjol som täcker in alla plintarna, lite svårt att svara på utan foton.
robinb: Hej Vi håller på att göra om en gammal vedbod / hönshus till fler sovrum. Hur gör man det på bästa sätt från grunden. Det är gjutet en grund som ser fin ut ca 50 - 70 cm hög till tröskeln. Ingen fukt skada eller nått. Bottnen är av jord mixat med gammal vedspån. Luktar inget mögel och ser fräscht ut. Vad isolerar jag med? ska jag fylla upp med något? Kan jag plinta upp
Eddi Thomason: [citat] För att jag vill ha isolerat och möjlighet att hålla plusgrader på vintern. Kommer isf förvara trädgårdsmaskiner, gokart samt ev verktyg därute. Det som verkar vara den största utmaningen är att få dit syll så man får det någorlunda vindtätt!? Men det enklaste är kanske att bara lyfta hela skiten med domkraft och stoppa in syll under de stående reglarna som sitter i
surfarn: Jag har ett antal frågor som jag hoppas någon kan besvara På vår tomt har vi en höjdskillnad på ca 1 meter mellan högsta punkt och lägsta där vi vill placera huset. Nu är jag inte så duktig på grundläggning men är det att betrakta som en stor höjdskillnad om man vill grundlägga med platta på mark?. Vi vill bygga huset på en bergskulle som sluttar svagt åt tre håll och som
Glebster: [citat] Se mitt inlägg ovan. Stämp kan du hyra för 1.-/dygn/stämp.
Svinninge: Det är en villagrund. Alltså husets placering kommer hamna på en befintlig borrad brunn och vi vill utnyttja denna då den hamnar exakt i tvättstugan.
RealElwood: Ska gjuta ett par betongskivor 40 mm tjocka. Har gjort ett par förut, då fixerade jag armeringsnätet med ståltrådar till en ställning som hängde över gjutformen. Armeringsnätet är ett finmaskigt tunt nät som används vid gjutning av tunna kakor i t.ex badrum. Jag funderar på om jag kan fylla halva formen, vibra den, lägga i nätet och sedan fylla upp resten utan att nätet sjunker
Anders_Nilsson: [citat] Nej, det är ingen hempulare, han har firma och har rekommenderats till mig av andra i fritidsområdet. Han lät ytterst kunnig när jag pratade med honom för några månader sedan (skulle egentligen ha gjort det här jobbet i december, men så kom snön och kylan lite tidigt förra året). Jag startade den här tråden för att jag ville ha en indikation på tidsåtgången när jag
Gabbe1: Jo, det syns inte på bilden, men det är en lite utskjutande sula. Jag valde att göra kantbalk runt om, jag tänkte att det inte kan skada.
largab: Det behövs inga frostsäkra plattor. Det kan aldrig frysa på golvet då det alltid är + grader under. Fö primer, fix, klinkers o fog.
byggarätt: Det finns inget sätt att förhindra fuktvandring i en fuktig betongplatta på mark...det enda du kan göra är att torka bort den fukt som kommer igenom. Det kan du göra med platonmatta och ventilation i ytterkant. Ta kontakt med firma som kan se om du kan torka plattan underifrån med dränering eller luft..om det finns möjlighet så kanske du kan isolera ytterkanten av plattan för kan du
Tio: Här hittar du några svar: http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/167551-ansluta-ny-platta-mot-gammal-kaellarvaegg.html Visst kan man ta bort panel.
Daveman: Ganska dugligt? 0.3m *125 m2 = 37,5m3 i lera Hoppas du inte ska handgräva...
Mr_XXX: Jag tycker absolut du ska ha ett lager cellplast. 10cm x 75kvm borde landa på under 5000 pix som är jäkligt lite pengar i sammanhanget. Du har dock några klara fördelar med denna cellplast. Tex: Om det ska vara ouppvärmt och ffa om själva byggnaden är dåligt isolerad/tätad kommer vinterkylan att kunna krypa in genom byggnaden och sedan ned genom betongen och ge tjälskjutning under
Träig snickare: Bra med bra inlägg. Fackverksbro ser ju lite smidigare ut. jag får fnula på det. Inget stål eller betong i bron ska det bli. Helt i trä ska den va. Två takstolar är inte dumt. jag får fnula även på detta. Om det blir den bron. Tack
anaitis: [citat] 1 Att gjuta i är en helt OK lösning temporärt. 2 Bärningen kan äventyras om man gräver djupare än grundläggningsdjupet. Sök på forumet så hittar du ideer om detta. Tror tom att jag skrev ngt för några år sen.
prototypen: Gjuter man 10 cm på asfalten så behöver den inte "sitta fast". Att den är "mjuk" gör heller ingenting, det går att gjuta på frigolit och sand utan problem. Om asfalt i garage kan ni ta del av denna tråd http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/167648-nytt-garage-golv.html Protte
gaia: Inget fuktspärr i källare!!!! Reparera putsen och vänta några veckor innan du målar med silikat. Det syns reniller från vädringsventilen så fukten kunde ha kommit den vägen in - fuktig sommarluft som kondenserat i hörnan? Det har kanske stött en stor möbel, hylla där i hörnan som hindrade luftcirkulationen och uppvärmningen vid vägg i hörnan och till slut blev putsen fuktskadat.
Magnus Ladulås: Ja det låter vettigt. Slammning = man slammar ytan med en murarkvast.
Maysan: Har dom gjutit för högt över lecan? Resultatet ser bomt ut. Inga kanter tagna över huvud taget. Garagejärn? Har du verkligen betalat för det där? Skandal i så fall.
Josth: Kolla med NCC. De kunde fixat en källare till mitt prefabhus för några år sedan. Blev dock inget pga avloppsproblemet... Fristående garage istället. Sedan måste även hustillverkaren göra vissa mindre anpassningar för källare.