8 699 läst ·
25 svar
9k läst
25 svar
är det här rätt gjort? (dränering, bilder)
Om du har vägg nedanför skivorna som inte är isolerad så är det bara att "gör om, gör rätt". Väggen skall isoleras ned till sula, sen ska det vara en singelkasse med dränrör. Vattengången i dränröret skall ligga under botten på sula.
lägger upp en till bild där man ser att skivan slutar över dränröret, man ser även väggen bakom röret, alltså ligger det ju för högt... ska träffa en vvs expert imorgon och visa alla bilder och se om han kan göra en besiktning och ge ett utlåtande.
pratade med en byggnadsingenjör idag, han kan komma ut och mäta och skriva ett sk sakkunnigutlåtande, är det "värt" de ca 5000+moms han trodde det skulle kosta? är det av något värde om det skulle bli en rättslig tvist?
Ta en diskussion med "gossarna" som dränerar först, och säg att du funderar på att ta ut en besiktningsman. Om du har tur så kan det räcka.
Och ett utlåtande ifrån en bes.man borde vara av värde då det gäller att fastställa om arbetet är fackmannamässigt utfört.
Har du kollat invändigt på vilken höjd ditt källargolv ligger på, Eftersom du inte har sulkant så kan ju skivan sitta ned till den punkt där golvet och vägg möter varandra.
Och ett utlåtande ifrån en bes.man borde vara av värde då det gäller att fastställa om arbetet är fackmannamässigt utfört.
Har du kollat invändigt på vilken höjd ditt källargolv ligger på, Eftersom du inte har sulkant så kan ju skivan sitta ned till den punkt där golvet och vägg möter varandra.
Redigerat:
då så har en ingenjör varit och kikat på jobbet, har skickat hans utlåtande till firman, återstår att se hur de ställer sig till det, klippte ur ett stycke ur bedömningen:
Den nya dräneringen är lagd för högt.
Dränering skall förläggas med sin högsta punkt lägre än grundläggningens nivå. Vid dräneringsskikt under grundläggning skall medräknas minst 100mm vilket ger högsta punkt för dräneringsledning. Se även Jacons anvisningar.
Vid norra sidan är uppmätt läge tom högre än källargolvets nivå.
Den gamla dräneringen som skymtar vid husets södra sida kan förmodas ligga på rätt nivå.Tydlig indikation för rätt nivå har alltså funnits.
I detta fall hade inga hinder funnits att förlägga ny dränering på rätt djup då allt anslutes till nya stenkistor.
Den inspektionsbrunn som är nedsatt täcker bara delar av anläggningen. Likvärdigt utförande skall krävas för hela den berörda anläggningen.
Dräneringens utförande är icke fackmannamässigt utförd.
Arbetet är ej att betrakta som faktureringsvärt till någon del.
Arbetet måste göras om i sin helhet för att kunna godkännas.
Den nya dräneringen är lagd för högt.
Dränering skall förläggas med sin högsta punkt lägre än grundläggningens nivå. Vid dräneringsskikt under grundläggning skall medräknas minst 100mm vilket ger högsta punkt för dräneringsledning. Se även Jacons anvisningar.
Vid norra sidan är uppmätt läge tom högre än källargolvets nivå.
Den gamla dräneringen som skymtar vid husets södra sida kan förmodas ligga på rätt nivå.Tydlig indikation för rätt nivå har alltså funnits.
I detta fall hade inga hinder funnits att förlägga ny dränering på rätt djup då allt anslutes till nya stenkistor.
Den inspektionsbrunn som är nedsatt täcker bara delar av anläggningen. Likvärdigt utförande skall krävas för hela den berörda anläggningen.
Dräneringens utförande är icke fackmannamässigt utförd.
Arbetet är ej att betrakta som faktureringsvärt till någon del.
Arbetet måste göras om i sin helhet för att kunna godkännas.
nu så har grabbarna varit här och kollat, kommit med några olika ursäkter för sitt jobb, de medgav själva att det var taskigt dåligt gjort (huruvida de verkligen menade det kan man undra)
men det verkar ju som de lyssnat på mig och ingenjören, så de kommer gräva upp hälften igen, lägga på rätt höjd och sätta jackodrenskivorna på hela väggen istället (under mark)
montera en brunn till för dräneringen, komplettera en del de inte kunde gräva i höstas enligt dem pga tjäle, samt som goodwill ta upp en oljetank som låg intill väggen som de helt sonika dränerade runt i höstas!?
jag tänker alla fall se till att vara hemma och kolla allting när de kommer,
men det verkar ju som de lyssnat på mig och ingenjören, så de kommer gräva upp hälften igen, lägga på rätt höjd och sätta jackodrenskivorna på hela väggen istället (under mark)
montera en brunn till för dräneringen, komplettera en del de inte kunde gräva i höstas enligt dem pga tjäle, samt som goodwill ta upp en oljetank som låg intill väggen som de helt sonika dränerade runt i höstas!?
jag tänker alla fall se till att vara hemma och kolla allting när de kommer,
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
