Har börjat prospektera och planera för nybygge. Ska göra allt själv (med hjälp av vänner/släktingar i vissa moment) utom el.

Plattan kommer att bli ganska stor, runt 500kvm inkl garage. Gjuta själv så stor platta med bredder över 10m inser jag blir lite besvärligt, speciellt med diverse fall. Undrar därför om era åsikter/erfarenheter/kunskap i huruvida man kan dela upp gjutningen.

Hade tänkt att först läga upp dragbanor för fall ned mot avlopp (2st stora runt 5x2m i garaget samt 2-3 normala fall på toaletter/badrum) på betongkluttar. Sedan en gjutning av fall från bil med vanlig lagom stabbig betong som vibbas och drages av mellan dragbanor och golvbrunnar och sedan glättas. Ev kan man oxo i denna seans fixera slangar o rör o liknande. Sedan när detta går att gå på (dagen efter, innan betongen är helt färdigbrunnen/torkad) göra gjutningen av alla övriga plana ytor med SKB.

Jag har läst om åsikter att det kan bli sprickor, men är det ett problem i verkligheten? Speciellt när man som ovan kommer att gjuta in fallen från olika håll. Fallområdena kommer bara att bli "öar" i den stora gjutningen. Man kanske ska köra ett extra armeringsnät i zonerna där betongen möts? Tycker inte att betongskarvarna borde bli så svaga när man gjuter andra omgången dagen efter.

Vad tror ni?

S
Nu kanske jag kommer med en dum fråga...

Men är inte arbetskostnaden för att ta in en rejält erfaren firma att gjuta plattan ganska liten i jämförelse med allt material? Jag menar en platta på 500kvm är ju enorm. Att dessutom börja implementera egna gjutningsmetoder för att klara av det med färre man, sämre utrustning och mindre erfaret folk bådar ju inte gott. Känns som det i detta fall som någon tänker mer med plånboken än huvudet. Det är ju trots allt ganska viktigt att det blir rätt, för man får ju inte mer än ett försök.

Det var i alla fall mina amatörtankar.
Lycka till hur som helst...

DanielF skrev:
Nu kanske jag kommer med en dum fråga...

Men är inte arbetskostnaden för att ta in en rejält erfaren firma att gjuta plattan ganska liten i jämförelse med allt material? Jag menar en platta på 500kvm är ju enorm. Att dessutom börja implementera egna gjutningsmetoder för att klara av det med färre man, sämre utrustning och mindre erfaret folk bådar ju inte gott. Känns som det i detta fall som någon tänker mer med plånboken än huvudet. Det är ju trots allt ganska viktigt att det blir rätt, för man får ju inte mer än ett försök.

Det var i alla fall mina amatörtankar.
Lycka till hur som helst...
Tanken med detta är inte att spara några futtiga tusingar utan jag får känslan av att jag gjort det själv. Dessutom har jag lärt mig av erfarenhet att ska man ha något gjort ordentligt, så ska man göra det själv. Klåpare är tyvärr alltför vanligt i de flesta brancher.

• Gilla
Pelle i Boa
  • Laddar…
500 kvm ÄR stort, Jag har med hjälp av ett proffs tagit hand om 150 kvm och vi hade fullt sjå.

om ni är 8 man som vet vad som ska göras, låna dubbla vibrobryggor dubbla riv och glätt så försök gjuta ETT golv.

Problem kan vara att få fram betong nog fort, beroende på kantbalk och tjocklek så är det minst 10 lass och då måste betongstationen vara med på att ni får betong i lagom takt.

Protte

Jag är ingen expert men är plattan så stor som 500m2 så behöver du antagligen minst en rörelsefog för att det inte ska spricka

• Gilla
Joao.pereira
  • Laddar…
500 kvm i en platta ,då behöver du proffs till hjälp. Du kan väl fråga om du får va med ändå?
har själv gjutit "vanliga" husgrunder på ca 125-200 kvm stora och det tar på.
Rörelsefog låter rimligt enl ovan.
Väldigt nogrann med underlaget!!

Krångla inte till det i onödan.
Forma avstängare runt ytorna du vill ha fall och gjut 25-30mm lägre där. Flyt sedan upp fallet i lugn och ro med flytspackel när taket ligger på. Avstängare gör du enklast med 45x95 eller 45x70-regel som du najar fast i armeringen. Gjut först i alla avstängare.
När plattan har bränt tillräckligt knipsar du loss najtråden och bryter försiktigt upp regeln inifrån avstängaren.

Det behövs inte 8 man att gjuta 500m2.
2 erfarna betongarbetare (storbygge) och en duktig betongpumpsförare är allt som behövs. Gubbe 1 går med laser och vibrostav, gubbe 2 går med strumpan (slangen) och lägger ut.
Slodar gör man så snabbt som möjligt efter att betongen ligger rätt. Beställ betong med 20 minuter mellan bilarna, så hinns slodningen med. Annars får en 3:e gubbe vara avdelad till det. Jag har gjutit ensam med betongpumpsförare vid flera tillfällen. Har han huvudet på skaft lägger han ut betongen alldeles utmärkt själv.

Efterbearbetning av ytan är billigast att utföra efter gjutningen med glättare. Till 500m2 behövs åtminstone 2st 1200-glättare. Alternativet till att skura eller ståla med glättare är att slipa den slodade ytan dagen efter.

Ju mindre man krånglar till det hela, desto större chans att lyckas med jobbet.
Är du inte betongare råder jag dig att inte ta dig an uppgiften själv.
Du kan säkert forma och armera men lämna gjutningen till erfaret folk.
Bara genom att skippa skb och köra vanlig k30, betalar mellanskillnaden i betongkostnad, betongarnas lön.

Lite tankar och råd från en betongare som i dag gjöt ett våningsplan på 700m2.

Ok, tack för infon kring rörelsefogar, såna saker är ju intressant att veta, det underlättar ju faktiskt en del, då "måste" man ju gjuta i omgångar = enklare.

Frågan är då om man ska göra 2-3 olika plattor, eller bara ha rörelsefog på de plana ytorna och låta kantbalken sitta ihop runt om.

Men det jag är mest fundersam är om man kan gjuta fall för sig först och sen komplettera dagen efter med övrig yta? Hur bra blir vidhäftningen till ca 1 dygn gammal betong?

Tack till gallimattias oxo. Jag håller i princip med att man ej ska krångla till det. Det är därför jag försöker tänka ut sätt att göra det i mindre steg så att det blir så få moment och stress per gång. VET man att folk man anställer är dugliga så vore det inget problem, men däri ligger problemet. Jag vet ju inte om de klarar av att göra ett gott arbete innan det kan vara för sent.

Då är det ju klokt att skriva ett avtal och se till att det framgår att man ska följa gällande regelverk tex bygg-ama.
Har för mig att det då får luta max 5 mm på 2 meter från beställd nivå.

Gallimatias har med garanti bättre koll på det än mig

mats_o skrev:
Då är det ju klokt att skriva ett avtal och se till att det framgår att man ska följa gällande regelverk tex bygg-ama.
Har för mig att det då får luta max 5 mm på 2 meter från beställd nivå.

Gallimatias har med garanti bättre koll på det än mig

Visst är det trevligt att ha juridiken på sin sida men om ett avtal ingås enl ovan och det ändå blir fel kommer det ta en jäkla massa tid och pengar i anspråk med allt vad det innebär. Även om inte programmet fuskbyggarna visar en ovinklad bild på hur det kan gå inser man ändå att vem som helst verkar kunna komma undan vad som helst...

Jag tror det bästa är att försöka få in folk på rekommendation av någon som verkligen kan bedöma hur skickliga hantverkarna är.

En bra start med sållandet är att be att få se hantverkarens yrkesbevis, beviset på att gått en av branschen fastställd byggutbildning, praktiserat på bygg och därefter gått som lärling 5800timmar inom yrket.

När det gäller toleranser för betongkonstruktioner finns olika toleransklasser. Inget jag fördjupat mig i direkt men kraven ser olika ut beroende på vad som kommer ovanpå det gjutna.

Den högsta klassen som är tillämplig för en vanlig villaplatta är kravet för parkett och det är
3mm på 2m. De gånger jag behöver se över en betongyta brukar jag använda en 2m rätskiva eller vattenpass tillsammans med tumstock. Avviker det mycket från tumstockens tjocklek som är ca 2mm tjock är det inte ok.

Håller man parkettkravet kan man sova lugnt.
Om inte kravet hålls efter gjutning kan det åtgärdas genom slipning eller någon form av pågjutning(vanligen flyt). Trevligast är som vanligt att göra rätt från början.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.