Hej

Mitt första inlägg här!

Jag har tagit över min fars gamla föräldrahem på Gotland. Det är ett litet reveterat trähus byggt 1890 med källare, vindsutrymme med eternittak. Nu ska jag och frugan börja renovera lite och då tänkte vi börja nedifrån och gå uppåt i huset. Jag är en glad nybörjare på det här med husrenoveringar och ser huset som en sätt att lära mig mer. I källaren är det vintertid väldigt fuktigt och det står små vattenpölar tidvis och cementen har börjat lossna bitvis från väggarna. Nu har jag börjat gräva (3 m x 1.30 i jordart - sand) och ser att huset står på en hög av kalkstensplattor som är väldigt ojämna i kanten. En del sticker ut 30 cm andra 5 cm osv. Är det någon som vet hur man ska börja jobba för att slutligen kunna lägga en platonmatta på en sådan "vägg". Har hört att man knackar det hela till en jämn yta eller så murar man på så det blir jämt och fint?

Eller är det så att huset borde varit med i 1890 års "fuskbyggarna" :)

Johan
 
Intressant projekt. Först och främst ska du se till dräneringen så den funkar. Sedan hade jag kontaktat en expert på äldre hus och hört hur jag skall gå till väga med kalkstensmuren. På din beskrivning verkar det som det finns mellanrum i stenarna som kan ventilera källarutrymmet. Vad ska du använda källaren till är en annan viktig fråga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.