Ska bygga garage med pannrum. När jag kollat runt här så ser jag att 10-15 cm är praxis för vanlig platta på mark.

I pannrumsdelen ska jag ha en ackumulatortank innehållandes 5-6000 liter vatten. Det innebär alltså en vikt på ca 6 ton på en yta av tre kvadratmeter.

Hur ska jag göra för att detta ska hålla, armera bättre? Gjuta pannrumsdelen tjockare? isåfall hur tjockt?

Tacksam för svar.

Underlaget under plattan ska hålla och isoleringen ska inte tryckas ihop...
Se till att du har ett 16-32 grusskikt min 200mm med bra avrinning till dränering ovanpå det en kraftig isolering av rätt sorts EPS (hög densitet) min 300mm OBS kantisolera plattan tex termogrund

Tjockleken på plattan räcker med min 150mm men du bör öka till 200mm och lägga golvvärmeslang
Varför ska du ha en så stor acktank? Normalt så är det förbrukningen som dimensionerar acktanken för att undvika lagringsförluster.
En annan sak kan vara om du ska ha så tung last i ena änden av plattan att lägga en motvikt i andra änden ?

Tack för tipsen. Jag ska ha så stora tankar för att slippa elda så ofta. Jag kommer ha gott om plats och alla verkar rekomendera stora tankar om man har plats. Dessutom ska ca 200 kvadrat värmas.

Hur påverkar golvvärmeslang bärigheten?

Motvikt? Blir det inte konstigt att ha en 5 tons betongklump i motsatt ända??

Köp komplett materialsats komplett med ritningar & beräkningar ifrån en leverantör...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.