4 279 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
140 kvm på plintar på oländig bergstomt
Ska bygga 140 kvm enplans-villa på oländig bergstomt som sluttar.
Har kommit fram till att en plintgrund är det enda vettiga.
Annars måste vi spränga, dyrt o sen är vi rätt förtjusta i att bevara berget o naturkänslan.
2 saker jag fundrar på:
1. Höjdskillnaden i grundens högsta o lägsta nivå blir ca 2,5 m. Det innäber att de högsta plintarna blir ca 2,5 - 3 m. Husets högsta vägg, 6,5 m, kommer att stå på de högsta plintarna, så där kommer totalhöjden bli ca 9-9,5 m. Är detta görbart med en plintgrund, blir det stadigt?
2. Vi vill ha golvvärme i hela huset och kommer att lägga massivt furugolv genomgående. Har läst andra trådar och förstått att det kanske inte är idealt med tanke på värmeförlust och att golvet kommer att krympa, expandera. Jag är uppväxt i ett timmerhus och van med att trä o trägolv rör på sig. Men blir furugolvets rörelse större bara för golvvärme jämfört med radiatorer? Input...
Tacksam för råd!
/Johan
Har kommit fram till att en plintgrund är det enda vettiga.
Annars måste vi spränga, dyrt o sen är vi rätt förtjusta i att bevara berget o naturkänslan.
2 saker jag fundrar på:
1. Höjdskillnaden i grundens högsta o lägsta nivå blir ca 2,5 m. Det innäber att de högsta plintarna blir ca 2,5 - 3 m. Husets högsta vägg, 6,5 m, kommer att stå på de högsta plintarna, så där kommer totalhöjden bli ca 9-9,5 m. Är detta görbart med en plintgrund, blir det stadigt?
2. Vi vill ha golvvärme i hela huset och kommer att lägga massivt furugolv genomgående. Har läst andra trådar och förstått att det kanske inte är idealt med tanke på värmeförlust och att golvet kommer att krympa, expandera. Jag är uppväxt i ett timmerhus och van med att trä o trägolv rör på sig. Men blir furugolvets rörelse större bara för golvvärme jämfört med radiatorer? Input...
Tacksam för råd!
/Johan
Med den höjden på plintarna är jag lite feg och säger att du bör ta hjälp av en konstruktör så att de blir rätt dimensionerade mot vindkrafterna. Tryckkraften från huset är inget problem. Ett vanligt boningshus är byggsamhang en liten och lätt konstruktion viktmässigt.
När det gäller golvet så är det väl mer som så att det finns maxvärden för vilken temp ett golv får utsättas för. Kan man klara uppvärmingen utan att gå över det värdet så borde det väl gå tycker jag.
Tänk på att lägga lite mer isolering i golvet iom att du bygger på plint.
När det gäller golvet så är det väl mer som så att det finns maxvärden för vilken temp ett golv får utsättas för. Kan man klara uppvärmingen utan att gå över det värdet så borde det väl gå tycker jag.
Tänk på att lägga lite mer isolering i golvet iom att du bygger på plint.
Vårt fritidshus på 80 kvadrat är byggt på plintar på berg med högsta plinten 3 meter....dvs, det är kraftiga höjdskillnader. Inga större problem att gjuta plintarna bara man är nogrann och kör i etapper. Vindlasterna är nog inte heller ett stort problem eftersom bjälklaget sprider ut belastningen över alla plintarna. Har inte känt huset svaja eller ens knarra ens under höststormarna (Men jag skulle också höra med en konstruktör om det behövs vindstag med tanke på storleken på huset...)
Men...var på det klara med att det är rätt krångligt med höjdskillnaderna när man ska upp en bit på huset och montera tak, rännor och fönsterbleck etc... vi har ca 3,5 meter ner till backen på ena sidan...och ca 7-8 meter på andra sidan..plus ytterligare 7 meter ner på den sluttande sidan...även den mest vane takarbetaren får lätt frossa på de höjderna. Plus att det är svårt med byggnadsställningar osv. Kolla om det går att komma till med skylift också..kan underlätta. Likaså att komma till med kranbil för takstolar. Vi lyfte våra takstolar för hand på 3 personer...men fick vara 6 man för att släpa upp dem de sista 10 metrarna och uppför bjälklaget eftersom ingen kranbil kunde komma till...
Och grattis till en spännande tomt! Det blir extremt häftigt när det är klart!
Men...var på det klara med att det är rätt krångligt med höjdskillnaderna när man ska upp en bit på huset och montera tak, rännor och fönsterbleck etc... vi har ca 3,5 meter ner till backen på ena sidan...och ca 7-8 meter på andra sidan..plus ytterligare 7 meter ner på den sluttande sidan...även den mest vane takarbetaren får lätt frossa på de höjderna. Plus att det är svårt med byggnadsställningar osv. Kolla om det går att komma till med skylift också..kan underlätta. Likaså att komma till med kranbil för takstolar. Vi lyfte våra takstolar för hand på 3 personer...men fick vara 6 man för att släpa upp dem de sista 10 metrarna och uppför bjälklaget eftersom ingen kranbil kunde komma till...
Och grattis till en spännande tomt! Det blir extremt häftigt när det är klart!
Medlem
· Västra Götaland
· 41 inlägg
Lägenheter i Lerum utanför göteborg på "plintar"
http://www.foerbo.se/Files/Dokument/Nya möjligheter/Broschyr Halssmycket.pdf
http://www.foerbo.se/Files/Dokument/Nya möjligheter/Broschyr Halssmycket.pdf
Jag skulle ha gjort torpar grund, passiv hus utan golvvärme.
Klicka här för att svara