Såga/slipa av trädgårdsplattor med rondell ?
Har efter höstens stensättning kring huset fått ett ganska stort antal luckplatser som fordrar ”halvstenar” med lite ojämna storlekar. De stenar som ligger är 40 x 20 cm sjösten med tjockleken 5 cm (varav 4 cm är betong och 1 cm utgörs av själva stendekorationen på ovansidan).Eftersom jag har gott om överblivna stenar är tanken att man kanske kan skära till dessa i önskad storlek. Min erfarenhet av stenarbeten med rondell eller huggmejsel är dock begränsad…. Så frågan är :
- går det att skära till dessa trädgårdsplattor utan att det är för ansträngande eller farligt ?
- Min nuvarande vinkelslip är en sådan där 300 kronors noname-maskin med 600 watts motor. Måste jag i så fall köpa en ny rondell med starkare motor ?
- Räcker det med vanliga stenslipskivor för detta, eller krävs det något superspecial för att arbeta sig igenom cementplattorna ?
- om jag förstår sten rätt så bör det räcka med att rondella ned lite drygt halva tjockleken och sen knäcka - eller har jag fel ?

Stort tack på förhand/ Jörgen

Prova med din nuvarande vinkelslip. Dock kan jag inte rekommendera något annat än en diamantklinga för ändamålet. Min erfarenhet är att även de billigare diamiantklingorna från Biltema och liknande lågprislador är väldigt prisvärda och fungerar utmärkt. Hur mycket du behöver såga innan du kan knäcka märker du.

Tackar phl ! Det var snabba och lugnande besked, jag skall införskaffa lite diamantskivor innan jag sätter vinkelharry i arbete....

Om du skall kapa mycket så rekommenderar jag en billig 230mm vinkelslip så att du kan ta hela stenens djup i ett snitt och slippa knäcka. Har själv en Meec från Jula till liknande jobb som jag är nöjd med, den är stark, har mjukstart och låg vikt:
http://www.jula.se/vinkelslip-2000-w-o230-mm-137407

Denna typen av klinga funkar mycket bra till betongplattor, väldigt lång livslängd:
http://www.jula.se/diamantklingor-123183#product-details-tab-menu

Dubbelkolla också så att plattorna inte är armerade för det kommer att förstöra klingan ganska snabbt även om det går att kapa sig igenom järnen med den.

Mikael_L
Japp, vinkelslip (vinkelkap?) med billig diamantklinga är grejen.
Mata nätt och låt skivan göra jobbet.

Ett jäkligt dammigt arbete, använd alla skydd, ögon-öron och andningsfilter.
Gör det antingen en blåsig dag då vinden ligger åt rätt håll eller en vindstilla dag då dammet mest lägger sig på dina kläder och i håret, beroende på vilka håll du har grannar, eller att du har grannar åt alla håll.

• Gilla
Phanthom brown
  • Laddar…
Har kapat upp till 80X80 plattor med en 180 mm rondell och diamantklinga.
Som påpekat: Skyddsklädsel på! för det dammar nått otroligt, helmask plus overall rekommenderas verkligen.

Ett jättestort tack för alla goda råd, jag har nu en ganska fair uppfattning om hur jag skall ta mig an dessa plattor. :)

Jörgen

Ett sätt som påskyndar hela sågningen och ger ett snyggt resultat är om du lägger ut alla stenar som du skall såga och sedan läger en lång bräda som anhåll och sågar efter den genom samtliga stanar så går det snabbare och blir samma vinkel på alla stenar. Det kommer dock damma som satan om du inte använder vatten som samtidigt får blöta på när du sågar.

Hyr en sån liknande husqvarnan en helg.det är som att skära i smör. du kapar en platta på 10sekunder.
inte värt att lägga hundringar på klingor och ev elkap om du inte kommer ha mer nytta av den senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.