Hej
Vi ska påla och gjuta en platta 50cm över den ordinarie marknivån, hur fyllervi med lättfyllning underplattan och hur djupt borde ligga dräneringen?
ska man mura in leca kulor eller lägga extra 50cm cellplast?
Hur djupt ska man schakta bort?
plattgjutaren vill inte ens lyfta bort matjord och vill dränera vid ytan och fylla på med leca.
uppskattar alla erfarenhet och synpunkter.
lämnade in bygglovsansökan för 2 vecker sedan och bygger i huddinge.:S

Hej
Du har inte tillräckligt med uppgifter för att det ska gå att säga något generellt för grundläggning har en basuppgift..nämligen att vara en stabil grund.
Om du har lera och pålar ner till berg så krävs det expertis..
Lera rör sig och kramar pålar uppåt om det inte görs rätt..har du då en platta så kommer den att spricka.

Lera kan också stabiliseras med olika metoder men anlita expert men principen för grund är att man ska komma till frostfritt djup vilket kan vara knepigt i lera eftersom dräneringen blir knepig...

Du behöver en byggstatiker och grundläggningsexpert och jag skulle välja en grundläggningskonstruktion med pålning till berg och sedan ett kapillärbrytande skikt av fiberduk polyfelt som används vid motorvägsbyggen och ovanpå det bärlager 16-32 och därefter leka sedan en betongplatta för bärighet sedan isolering EPS min 300mm sedan en tunnare betongplatta med golvvärme.
Du ser att avståndet från frostfritt djup min 600mm under marknivå till din nivå +500mm gör att du behöver något mellan grundplattan och den platta där du har golvvärmen..där skulle jag mura en ram fylla med leca och ha 300mm EPS innan betongplattan med EPS.
Mitt förslag är dyrt dyrt..men jag har byggt så själv och inte haft några problem..men anlita expert.

Om du ska påla måste du dimensionera kantbalkarna för det, då dom kommer att fungera som balkar som står på pelare i ditt fall pålarna. Varför ska du höja grunden så mycket? Har du problem med översvämmnigar? Apropå fyllningen så räcker det med att skotta bort torven för att sedan lägga markduk och fylla med makadam. du måste anlita en konstruktör för att beräkna hur många pålar och placering av dom. Pålar måste inte slås ner till berg, dom kan hållas upp av friktionen mot leran. Enda skillnaden mot en vanlig platta på mark är att armeringen i kantbalken blir kraftigare samt att du måste ha underkants armering i plattan och du måste hänga upp avloppsrör och isolering i betongen, så det hänger kvar när marken sjunker. Om du ska höja marken så mycket så behöver du inte gräva ner dräneringen, men det kollar konstruktören på åt dig.

Hej och tackar för svar jag har fått
Tänkte ge lite mer data om problemet.
Vi bygger delade entreprenad för en Tranan från Fiskarhedensvilla med förhöjd tak i två våningar och botten plattan blir 100m2.
tomten är ganska plan dock där huset ska stå är 30cm lägre än runtomkring huset.
Då fick jag fler förslag från hustillverkare att huset borde inte vara lägsta punkten på tomten. lerdjupet till berg är 8-12m. grannen på södra sidan har pålat 16m och efter 5 år derasplatta har spruckit och detta syns innomhus. p.g.a. för lite armering. grannen i söder gjöt plattan själva.
Förstärkt platta för påladgrund är betald med extar 75tkr+265tkr standardplatta ingår entreprenaden hos en erfaren och stor företag. jag blev orolig då han vill lägga markduk på gräsmattan och dräneringsröret 1dm under gräsmattan därför vill jag veta vad han får och inte får göra och hur gör man detta på rätt sätt byggnationen börjar Juli
Jag får betala extra fyllning för huset och pålningen som har beräknade 15st 90mm rör för huset och 6st 90mm för garaget. pålningen blir 97tkr. 50cm lyft och fyllningen återstår att uppskatta.
Tackar för delade erfarenheter

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.