6 743 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Vattenavledning snygg lösning?
mina stuprör går idag ner i marken till rör som sedan länge "försvunnit" i vegetationen. Jag tänker därför inte längre chansa utan vill leda bort vattnet synligt ovan jord. Marken är extremt bra dränerande men vill få bort vattnet minst 1-2 meter från husgrunden. Utrullbara plastslangar finns ju men de är för fula.
Har ni några snygga och fungerande lösningar på detta?
Har ni några snygga och fungerande lösningar på detta?
Jag såg en lösning en gång som bestod av att man kopplat stupröret till en markränna. Tomten var precis som din väldigt väldränerad. Man hade gjort som en stenlagd gång runt markrännan. I änden på markrännan hade man lagt makadam så att vattnet lätt kunde rinna ur rännan och sedan ner i marken. Det såg riktigt prydligt ut måste jag säga, visserligen är det inte ovan jord som du efterlyser men det är en snygg lösning tycker jag. Dock är det ju en hel del arbete för att få det bra.
Jag funderar ungefär i dessa banor. Kanske ett rör från stupröret svagt sluttande ut 2-5 meter. massor av hål i röret eller kanske helt öppen uppåt. Sedan mackadam en halvmeter brett som fördelar vattnet. Det skulle bli som en ytlig stenkista. Endast om det ösregnar skulle mackadamrännan svämma över men det har ingen betydelse eftersom den ligger en bit från huset.
Jag spekulerar bara i olika lösningar ännu så jag tar mot alla tips. Med ovan jord menar jag en enkel lösning som inte innebär att jag måste gräva djupt och skapa en riktig stenkista. Att bara dra ut ett rör och spola över gräsmattan fungerar ju men då har jag ett fult rör som jag snubblar på.
Jag spekulerar bara i olika lösningar ännu så jag tar mot alla tips. Med ovan jord menar jag en enkel lösning som inte innebär att jag måste gräva djupt och skapa en riktig stenkista. Att bara dra ut ett rör och spola över gräsmattan fungerar ju men då har jag ett fult rör som jag snubblar på.
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden