Hej!
Jag har rabatter kring min torpar-/krypgrund som ska tas bort. Det finns ingen källare.

Vad ska jag fylla ut med? Sand? Singel? Något annat?

Jag har haft samma fråga och fått lite olika svar. Det du vinner på att ta bort rabbatten och ersätta med annat är främst att det inte finns rätter längre och att man inte längre kommer att "vattna huset". Skulle du gräva ut tillräckligt djupt skulle du kunna få någon form av dränering men då skall du gräva en bra bit under grunden och beroende på jordart eventuellt även dra dräneringsledningar. Om du bara skall fylla på i ytan 10-20 cm är singel eller makadam lämpligast. Jag kommer troligen att välja makadam i mellan storleken för det är billigt och ser ok ut.

Tack för svaret. Jag kommer bara att gräva bort översta 10-20 cm och helt enkelt fylla ut. Längs en sida där jag inte har rabatter så är det något djur som grävt gropar in under grunden och där behövs det också fyllas ut. Så Singel eller makadam är det man ska ha. Tack för det svaret .

om man lägga matta under singel, är det okej att lägga den in till grunden? Min ena granne sa att det inte var okej, skulle tydligen binda fukt??

En matta borde väl inte binda mer fukt en det material som finns under? Fukt kan kanske tranporteras längs mattan men fukten kån nå långt i jord/sand också. I singel/makadam däremot sugs inte vattnet upp.

Men exakt hur man skall gräva ut under singels undrar jag också. Lite lätt lutande utåt kanske? Mark skall ju inte luta mot huset och då måste man väl syfta på den icke dränerande marken och inte ytskicktet av singel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.