12 422 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Brinntid betong?
Har en vän som håller på att rusta upp huset sitt. Han hade tidigare torpargrund men stora delar av trossbotten hade fallit ur så han bestämde sig för att gräva ur allt och gjuta en sula i hela huset.
Vid samtal med firman som gör jobbet skulle betongen brinna 4-5 veckor innan vidare arbeten (flytspackling och golvläggning) kunde utföras. Dock så blev det ändrade planer då firman efter gjutning nu säger att det kommer att ta minst 3 månader innan de kan gå vidare.
Min fråga: Finns det olika sorters betong med olika brinntider? Kan firman ha beställt fel sorts betong och att brinntiden därför tre-dubblades?
Vid samtal med firman som gör jobbet skulle betongen brinna 4-5 veckor innan vidare arbeten (flytspackling och golvläggning) kunde utföras. Dock så blev det ändrade planer då firman efter gjutning nu säger att det kommer att ta minst 3 månader innan de kan gå vidare.
Min fråga: Finns det olika sorters betong med olika brinntider? Kan firman ha beställt fel sorts betong och att brinntiden därför tre-dubblades?
Betongen har full hållfasthet efter 27 dagar vid +20 grader. Fukthalten i betongen måste däremot ner till 85-90% innan golvläggning beroende på golvmaterial. Vad ska han ha för golv? Vad hade dom för betong kvalitet? Ju bättre betong desto snabbare torkar den ut. Det är bara genom mätning av fukthalten i betongen som man ka få ett exakt svar på när golvläggning kan ske.
Jah kan ingenting om betong så därför vet jag inte vad dom har gjutit med.
Dom har gjutit in golvvärmeslang och ska sedan flytspackla och lägga matta på detta.
Är det rimligt att det ska ta tre månader innan man kan fortsätta med golvarbetet?
Dom har gjutit in golvvärmeslang och ska sedan flytspackla och lägga matta på detta.
Är det rimligt att det ska ta tre månader innan man kan fortsätta med golvarbetet?
Klicka här för att svara