Underlaget är ju viktigt. Utan bra underlag håller ingenting ovanpå.
Med bra underlag är det inga problem att gå in med tunga fordon ens på krossgruss. Det är ju trots allt det man bygger grusvägar av.

Skottar du med plog eller snöslunga så bör man ställa upp den i början så att man lämnar lite snö i botten. När den sen blir hård och fin så har man ett kanonunderlag att skotta på

sad_ant skrev:
Fast vad var 1 500-2 000kr/kvm för pris? Grävning, fiberduk, sen fyllning och sist gjutning?
Det jag menar är att grundarbetet är detsamma oavsett underlag, det enda som skiljer prismässigt mellan betong/asfalt/stenläggning är vad det kostar att belägga själva ytan.
Fick ett något bättre pris igårkväll på 850 kr/kvm + underarbete, jämförpris med offerten på asfalt på 300kr/kvm + underarbete. Som alla säger är det samma underarbete som krävs oavsett vad man sedan väljer för beläggning.

Det lutar just nu åt att vi skippar även asfalten utan enbart fyller ut (flackar ut sista biten av vägen mot huset), sätter L-stöd på den brantaste biten och packar det ordentligt. Det bästa är ju ändå att marken får ligga och packa till sig själv minst ett år innan den beläggs med något material alls. Får hoppas på en mild vinter!

mats_o, underlaget är absolut det viktigaste men konstigt nog är det ändå materialet på topp som är dyrast :( Vi kommer nog skippa beläggning på vägen detta år, känns bra att känna in sig på tomten först eftersom vi inte bor där ännu.

S
låter vettigt, det är en stor yta du pratar om också... men 850kr/kvm för enbart betongen låter väldigt dyrt tycker jag :(

Jo det är dyrt men han sa att kanske kunde de göra något på priset eftersom ytan var så stor. Problemet är också att de bara gjuter 25 kvm per omgång så det tar ett tag att utföra hela arbetet antar jag. Snyggt var det iaf :D

S
Har du kollat vad vanlig betong kostar?
Gäller priset du fått gjutbetong eller vältbetong? kan tänka mig att priset kan skilja avsevärt där vältbetong borde bli billigare i ditt fall (ren gissning).

Det fina med krossgrus är ju att det duger fint som underlag till alla de andra typerna :)

Jag vet inte riktigt vad ni menar med röd asfalt, men rödaktig ton på asfalten kan man få på flera sätt.

Asfalt är vanligt krossgrus som blandats med ett bindemedel (bitumen) som limmar ihop stenarna. Ett sätt att få asfalten röd är att välja en röd bergart. På högtrafikerade vägar används ibland porfyr eftersom den är hård (nötningsbeständig). Porfyr är normalt dyrt och det finns ingen anledning att använda det på infarter. Det finns dock andra rödaktiga bergarter som kan användas, t.ex. röd granit. Priset på det varierar med hur långt det måste transporteras. Även om man använder röd bergart är asfalten svart när den är ny, men oxidation och slitage från trafik kommer snart slita bort bindemedlet i ytan vilket gör att färgen på stenen syns.

Man kan också få röd asfalt genom att ha färgämnen i bindemedlet, men det är dyrt.

Ett annat sätt att få röd asfalt är med en så kallad ytbehandling med röd bergart. En ytbehandling innebär att man sprutar ut bindemedel på vägen och lägger grus ovanpå. Då blir det inget bindemedel på ovansidan och ytan får samma färg som sten materialet som använts. Det används ofta som underhållsåtgärd på låg- och mellantrafikerade vägar där asfalten blivit gammal och börjat spricka. Det vanligaste är att man lägger det på asfalt, men det kan också läggas på grusunderlag. Då lägger man ofta i två skikt. På senare år har det använts en del på kyrkogårdar eftersom singel är jobbigt för rullatorer och rullstolar och asfalt enligt en del inte passar på kyrkogårdar. Kostnaden för en väg är kanske en fjärdedel av en normal asfalt. Möjligen blir det lite dyrare på små objekt där etableringskostnaden har större betydelse.

Ett miljöriktigt sätt att få rätt färg på asfalt är att använda ett förnyelsebart bindemedel, t.ex. vegecol som är baserat på växtoljor och är helt genomskinligt. Då kan det se ut som en grusväg trots att det är asfalt.

När det gäller grusvägar beror hålorna framförallt på att vatten står kvar på vägen. När hålorna väl bildats blir de snabbt djupare. Det bästa sättet att hindra det är att se till så att vattnet rinner bort från vägen. Om vägen lutar ca 5% (5cm per meter) i sidled rinner vattnet bort och risken för gropar blir väldigt liten. Det innebär dock inte att grusvägen blir helt underhållsfri.

/Sven

Varför inte bara ett 3-4cm tjockt lager med stenmjöl? Billigt, enkelt och blir riktigt hårt. Eventuella gropar som blir eftersom är det bara att fylla ut och jämna av. Detta funderar jag på.

@sad_ant - nej jag vet inte vad det är för typ av betong de jag pratat med gett pris på men det kan ju vara värt att kolla upp
@mats_o - blir det inte väldigt halt med krossgrus? Vi har en ganska brant uppfart och vill inte slira omkring med bil eller halka ner vid promenad.
@svenaga - ska kolla upp det du skriver om vi bestämmer oss för asfalt nästa år, lutning ska vi absolut se till att få till
@jeppeknaster - är inte stenmjöl ett material som blir väldigt kladdigt när det regnar? ska kolla upp det!

Krossgrus tex 0-18 blir absolut inte halt. Tippar att jag har ca 20% lutning på min infart där det är som värst.
Det är mer så att man river loss lite grus med drivhjulen om man tex kommer med tungt släp efter men det är inte mellan hjul och grus det släpper

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.