5 675 läst ·
11 svar
6k läst
11 svar
8-16 eller leca kuler under platta som bärlager?
Enda anledningen till att använda leca är väl att man måste jaga ytterligare värmeisolering i fyllnadsmassan under isolering och platta eller om man måste fylla i trånga utrymmen och ska kånka säckar. Om du dessutom har gratis singel finns väl ingen anledning till att inte köra denna. Om du dessutom ska köra isodrän ovanpå låter det som det borde kompensera ev lägre kapilärbrytande förmåga i ditt singel jämfört med lecakulorna.
Om du söker på rörgrav så får du säkert en hel del träffar och beskrivningar på vad som gäller men principen är att gräva ut för rördragning och förlägga rören i relativt fina massor (sand eller motsv) och sedan kan du fylla på med singel ovanpå och padda som vanligt. Är samma princip som vid alla plattor
Sen är det som du säkert kommer att se många som förlägger rör i normal makadam eller singel utan att använda sig av finare massor.
Sen är det som du säkert kommer att se många som förlägger rör i normal makadam eller singel utan att använda sig av finare massor.
Redigerat:
Den singel jag har är ju nån typ av natursten alltså tvättad och den kanske inte är spec padd bar alltså den flyter mest omkring när man paddar .. det handlar inte om nån jätte massa jag behöver så jätte dyrt blir det ju inte..
Generellt är det väl svårt att padda något som saknar finare fraktioner, speciellt om det är natursingel med mest runda stenar. Även makadam 4-större är svårt att padda utan att det flyter omkring även om det går enklare än natursingel. Leca är väl generellt bara att kratta ut och ev kliva ner med hjälpa av lite plankor. Paddan skulle bara försvinna genom all leca till botten...
Har ångrat mig då lecan vart alldeles för dyr! Vad händer om man inte paddar singlet? kommer plattan spricka? känner lite oro att padda ovanför mina avlopsrör... Läs gärna mitt inlägg om hasopor som fyllnad oh skriv vad ni tänker om det!
Singel packar sig inte nämnvärt. En bädd på femton cm sjunker max en. tror mer det är ytan på det hela som blir mer slät.
Sen vad är det för avloppsrör? Rören är ju gjorda för att ligga under grunder och då får man väl utgå från att de är gjorda för att tåla anläggningen av en grund också
Sen vad är det för avloppsrör? Rören är ju gjorda för att ligga under grunder och då får man väl utgå från att de är gjorda för att tåla anläggningen av en grund också
Klicka här för att svara