Har problem med en gammal potatiskällare under vårt köksgolv, problemet är att det alltid på våren tränger in vatten genom betonggolvet och det bildas ett vattendjup på ca 5cm som jag hamnar att ösa bort. Källaren har ventilation och jag har dränerat runt huset men detta löste inte problemet. Någon som har någon ide på hur man kan lösa detta? Borde jag gjuta ett nytt lager betong för att förhindra att vattnet tränger in underifrån? eller ta bort, fylla hela källaren?

Gräv ur så att vattnet samlas i en pumpgrop använd billig pump för länspumpning av båtar med nivågivare
Täck resten av golvet med kapilärbrytande grus lägg byggplast på det och sedan trall
Om du tycker att det fortfarande är för fuktigt så använd en absorbtionsavfuktare

alltså ta ett hål i betonggolvet så att vattnet leds dit och pumpa bort det därifrån, sedan täcka golvet med kapilärbrytande grus, är detta samma sak som tvättat grus? och vad ä trall? får ursäkta mina frågor, är från finland :D så troligtvis används olika namn, benämningar på saker och ting :)

Krotarn skrev:
alltså ta ett hål i betonggolvet så att vattnet leds dit och pumpa bort det därifrån, sedan täcka golvet med kapilärbrytande grus, är detta samma sak som tvättat grus? och vad ä trall? får ursäkta mina frågor, är från finland :D så troligtvis används olika namn, benämningar på saker och ting :)
Trall :)

http://www.google.se/search?tbm=isc...31l1553l0l1747l5l5l0l0l0l0l313l1174l0.2.2.1l5

tänkte på det men är det vettigt att sätta dit trallar av trä i en fuktig miljö?

Krotarn skrev:
tänkte på det men är det vettigt att sätta dit trallar av trä i en fuktig miljö?
NEJ .
Finns plattor ca 25x25cm av plast med hålmönster som man hackar ihop till önskad storlek :). Fyller samma funktion, ruttnar ej :).
Tyvärr ve jag inte namn på detta så hoppas någon annan kan tipsa dej. Till att börja med kan det räcka med grus att trampa på
gaia

låter bättre med plastplattor, får höra efter dem in nån byggvaruhandel. Hoppas att detta löser fuktproblemt i källaren nu då, Hör av mig sen och berättar hur det gick, tack för tipsen allihopa! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.