18 638 läst ·
5 svar
19k läst
5 svar
Hur bygger jag en stenkista för regnvattnet?
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Hej
Jag har sökt och funnit en del men de trådar m.m. som jag hittat är gamla och bilder/ritningar har försvunnit. Jag hoppas att det är någon som kan beskriva i detalj hur jag ska bygga en stenkista från grunden.
Jag ska bygga 3st kistor på olika ställen på tomten då jag i nuläget endast har rör som ligger på gräsmattan och leder bort vattnet från huset.
Hoppas på bra hjälp, och skriv inte sök då jag redan gjort detta. Men om ni har någon tråd/sida som beskriver detta ingående så skriv gärna en rad...
TACK!
Jag har sökt och funnit en del men de trådar m.m. som jag hittat är gamla och bilder/ritningar har försvunnit. Jag hoppas att det är någon som kan beskriva i detalj hur jag ska bygga en stenkista från grunden.
Jag ska bygga 3st kistor på olika ställen på tomten då jag i nuläget endast har rör som ligger på gräsmattan och leder bort vattnet från huset.
Hoppas på bra hjälp, och skriv inte sök då jag redan gjort detta. Men om ni har någon tråd/sida som beskriver detta ingående så skriv gärna en rad...
TACK!
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/13788-hur-goer-man-en-stenkista.html
www.google.se tog 10 sek, lycka till.
www.google.se tog 10 sek, lycka till.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Jo jag har hittat den jag med men den är från 2006 och eftersom jag är novis på detta så behöver jag lite mer än gräv en grop, i med sten, markduk och över med jord och anslut rör. Alla bilder saknas dessutom....
Har tänkte bygga i vart fall 2st och den tredje får jag vänta och se med...
Det jag behöver är:
Hur stor? Djup m.m. Jag har en normalstor villa med 3st stuprör (1st framsida/2st baksida)
Markduk runtom eller inte?
Hur ansluter jag röret från regnvattnet?
Hur blir anslutningen mot röret/kistan tätt?
mvh
Har tänkte bygga i vart fall 2st och den tredje får jag vänta och se med...
Det jag behöver är:
Hur stor? Djup m.m. Jag har en normalstor villa med 3st stuprör (1st framsida/2st baksida)
Markduk runtom eller inte?
Hur ansluter jag röret från regnvattnet?
Hur blir anslutningen mot röret/kistan tätt?
mvh
Storleken är väl desto större desto bättre - Men man vill ju inte gräva upp hela tomten för det.
Jag grävde en 2kbm i samband med dräneringen, la i markduk stor nog för att vika över hålet när stenarna är på plats.
Alla stenar från grävningen kring huset placerades i kistan, dagvattenrör 110mm avslutades med en bit dräneringsrör som har hål runt om på toppen av alla stenar. Avslutade med dryga kubiken grus.
Vek över markduken och återfyllde med massor.
Svårare än så behöver det inte vara.
Jag grävde en 2kbm i samband med dräneringen, la i markduk stor nog för att vika över hålet när stenarna är på plats.
Alla stenar från grävningen kring huset placerades i kistan, dagvattenrör 110mm avslutades med en bit dräneringsrör som har hål runt om på toppen av alla stenar. Avslutade med dryga kubiken grus.
Vek över markduken och återfyllde med massor.
Svårare än så behöver det inte vara.
Det finns en artikel i tidningen gör det själv som visar en smart produkt som fungerar som stenmagasin!
En smart variant är att bygga en kub av isodrän runt om och ovanpå och Linda in härligheten med markduk.
Marken kan sätta sig vid en stenkista men med en bra markduk och isodrän runt om men inte nedåt så fungerar förhoppningsvis stenkistan året runt.
En annan sak är att hur man matar stenkistan med dagvattnet.
Det gäller att inte få smuts så se till att ha rensfilter till stuprören och annat vatten som du ska skicka in i stenmagasinet.
En smart variant är att bygga en kub av isodrän runt om och ovanpå och Linda in härligheten med markduk.
Marken kan sätta sig vid en stenkista men med en bra markduk och isodrän runt om men inte nedåt så fungerar förhoppningsvis stenkistan året runt.
En annan sak är att hur man matar stenkistan med dagvattnet.
Det gäller att inte få smuts så se till att ha rensfilter till stuprören och annat vatten som du ska skicka in i stenmagasinet.
Medlem
· Västernorrland
· 126 inlägg
Tackar för svaren. Stor hjälp!
Länk till artikeln hos GDS.se: http://gds.se/tak/led-bort-vattnet-fran-huset
Länk till artikeln hos GDS.se: http://gds.se/tak/led-bort-vattnet-fran-huset
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden