Till huset så ingår en del marksten både på fram- och baksidan.
Det ser ut precis som på bilden och är samma sten som används.

Jag önskar att ha en extra yta på 15-20 kvm med precis likadan marksten.
Frågan är vad som är rimligt att betala?
De som gör jobbet kommer ju ändå att vara på plats med sina maskiner och gubbar, vad är ett rimligt pris att betala extra för det per kvadratmeter inkl. moms?

• 324E4EI3_q100_w800_mFile_cmOnlyScaleDown_radius10_colorWhite.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
~500kr/kvadrat med urgrävning, bara en gissning...plattan kostar kanske 150kr/kvadrat sen urgrävning
och hyttsten eller isolering.....
/
M

trojlee skrev:
~500kr/kvadrat med urgrävning, bara en gissning...plattan kostar kanske 150kr/kvadrat sen urgrävning
och hyttsten eller isolering.....
/
M
Förstår jag dig rätt, totalpris 500kr per kvadrat?

Moderator: Ändra gärna trådens namn till "Hur mycket ska jag betala för extra marksten (bild finns)"
Jag råkade skriva fel.

Någon borde ha en ungefärlig uppfattning?

Varför inte bara prata med anläggarna direkt om hur mycket dom vill ha?!

Gallimatias skrev:
Varför inte bara prata med anläggarna direkt om hur mycket dom vill ha?!
Det förstår du säkert att jag redan gjort? :x

Anledningen till att jag ställer frågan här är ju helt enkelt att jag undrar huruvida det är rimligt eller inte.

Ahh..sorry! Hur mycket vill dom ha då?

Ska ytan vara körbar? I sådana fall kostar stenen lite mer eftersom den är tjockare. Dessutom behöver underbyggnaden vara tjockare än om det bara är trädgårdsgång eller uteplats.

Vanligen brukar bara läggningen av vanliga byasten kosta ca 300kr/m2. Sen tillkommer priset på stenen och underarbetet (schaktning återfyllnad och hårdgörning). Jag tror snarare ca 750kr/m2 ligger närmre sanningen än 500kr med allt.

Gallimatias skrev:
Ahh..sorry! Hur mycket vill dom ha då?

Ska ytan vara körbar? I sådana fall kostar stenen lite mer eftersom den är tjockare. Dessutom behöver underbyggnaden vara tjockare än om det bara är trädgårdsgång eller uteplats.

Vanligen brukar bara läggningen av vanliga byasten kosta ca 300kr/m2. Sen tillkommer priset på stenen och underarbetet (schaktning återfyllnad och hårdgörning). Jag tror snarare ca 750kr/m2 ligger närmre sanningen än 500kr med allt.
Inga problem.
En del av stenen ska vara körbar då den gränsar till garaget på framsidan.
En del av stenen som jag väljer till ska enbart vara gång och altan så det är både och med andra ord.

Priset som jag fick var 800kr/kvm (de gjorde ingen skillnad på huruvida det skulle vara körbart eller ej).
Jag tyckte först priset var hutlöst dyrt, men det kanske är så mkt det kostar :blushing:

Känner du igen stenen?
Heter den byasten?
Hittar här för 189kr
http://www.stenbolaget.se/bya-sten-original-helsten-50.html

Jag vet inte om det är byasten på bilden av ditt hus men byastenen anses väl vara "standardstenen" nuförtiden.

Varför inte lägga stenen själv? Du kommer undan med minst halva priset. Det är inte jätteavancerat så länge du har fysiken och huvudet med dig!

15-20m2 är ingen stor yta! Du kan utan problem handschakta. Padda hyr du hos ramirent/cramo/hyrman/... för ett fåtal hundralappar. Bärlager och stenmjöl får du levererat med kranbil 3-4000kr. Ta då bärlagret löst och stenmjölet i storsäck. -Bärlaget packar du för sig och stenmjölet skyfflar du ur säcken och packar.

Gallimatias skrev:
Jag vet inte om det är byasten på bilden av ditt hus men byastenen anses väl vara "standardstenen" nuförtiden.

Varför inte lägga stenen själv? Du kommer undan med minst halva priset. Det är inte jätteavancerat så länge du har fysiken och huvudet med dig!

15-20m2 är ingen stor yta! Du kan utan problem handschakta. Padda hyr du hos ramirent/cramo/hyrman/... för ett fåtal hundralappar. Bärlager och stenmjöl får du levererat med kranbil 3-4000kr. Ta då bärlagret löst och stenmjölet i storsäck. -Bärlaget packar du för sig och stenmjölet skyfflar du ur säcken och packar.
Nja. Blir nog för avancerat och tidskrävande för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.