2 336 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Gjuta grund till gammalt stall
Hej!
Jag har ett gammalt 1½ plans stall med jordgolv på tomten som är från sent 1700-tal. Syllen ligger numera till stor del nedgrävd i marken och har ruttnat på många ställen. Tänkte jag skulle renovera upp byggnaden till något användbart och grunden känns som steg ett att åtgärda. Min tanke nu är följande:
1. Ta bort väggarna på bottenplan och stötta upp takreglarna från utsidan.
2. Ta bort syll och väggreglar.
3. Gräv ur och lägg i makadam ända ut till där syllen var innan.
4. Gjut ett betonglager på alltihopa.
5. Eventuellt mura upp ett lager murblock längs väggarna.
6. På med pappremsa och en ny syll.
7. Stötta upp takreglarna igen med nya väggreglar.
Tja, i stora drag tänkte jag så. Det jag undrar mest över är om jag ska isolera eller göra något annat under betongen? Bottenplan är avdelat i tre rum. Ska jag ta bort innerväggarna mellan rummen innan och göra ett enda stort golv, eller kan jag behandla rum för rum? Vill helst inte ta ned innerväggarna då det är gamla fina båleväggar. Men om jag ska behålla dem, kan jag gjuta ända intill? Blir det inte fukt i väggarna då av betongen? I och för sig ligger ju mellanväggarna också direkt på jorden så jag måste kanske ta ned dem i alla fall så jag får en vettig grund även under mellanväggarna.... ?
Ja, jag har inte så bra koll =). Hoppas någon annan har det.
Jag har ett gammalt 1½ plans stall med jordgolv på tomten som är från sent 1700-tal. Syllen ligger numera till stor del nedgrävd i marken och har ruttnat på många ställen. Tänkte jag skulle renovera upp byggnaden till något användbart och grunden känns som steg ett att åtgärda. Min tanke nu är följande:
1. Ta bort väggarna på bottenplan och stötta upp takreglarna från utsidan.
2. Ta bort syll och väggreglar.
3. Gräv ur och lägg i makadam ända ut till där syllen var innan.
4. Gjut ett betonglager på alltihopa.
5. Eventuellt mura upp ett lager murblock längs väggarna.
6. På med pappremsa och en ny syll.
7. Stötta upp takreglarna igen med nya väggreglar.
Tja, i stora drag tänkte jag så. Det jag undrar mest över är om jag ska isolera eller göra något annat under betongen? Bottenplan är avdelat i tre rum. Ska jag ta bort innerväggarna mellan rummen innan och göra ett enda stort golv, eller kan jag behandla rum för rum? Vill helst inte ta ned innerväggarna då det är gamla fina båleväggar. Men om jag ska behålla dem, kan jag gjuta ända intill? Blir det inte fukt i väggarna då av betongen? I och för sig ligger ju mellanväggarna också direkt på jorden så jag måste kanske ta ned dem i alla fall så jag får en vettig grund även under mellanväggarna.... ?
Ja, jag har inte så bra koll =). Hoppas någon annan har det.
Later som mycket jobb! Borja med att grava rent runt huset. Syllen ligger ju pa nagot (antagligen sten). Detta kan du gora med en mindre gravskopa pa nagon timme eller pa ett par dagar kanske, med spade. Sedan inspekterar du syllen och ser hur den har klarat sig att ligga under jord sa pass lange. Ar den genomrutten pa sina stallen ar det bara att domkrafta upp huset och med hjalp av motorsag/yxa hacka loss de delar du behover byta ut mot friskt virke.
Om du fyller igen en torpargrund (som det antagligen ar) riskerar du att andra en hel massa faktorer som paverkar hur huset andas och lever, och det alldeles i onodan. Om huset har hallit i beboeligt skick i over 200 ar tycker iaf jag att det vore onodigt att laga tid och pengar pa att andra pa grunden.
Men som sagt, utan bilder och utan att veta mer ar det svart att saga nagot exaktare.
Om du fyller igen en torpargrund (som det antagligen ar) riskerar du att andra en hel massa faktorer som paverkar hur huset andas och lever, och det alldeles i onodan. Om huset har hallit i beboeligt skick i over 200 ar tycker iaf jag att det vore onodigt att laga tid och pengar pa att andra pa grunden.
Men som sagt, utan bilder och utan att veta mer ar det svart att saga nagot exaktare.
Hej Tokyoboy, och tack för svaret! Ska försöka förtydliga lite. Det är inte och har har aldrig varit något beboeligt hus, det är bara ett trampat jordgolv och det har en gång i tiden fungerat som stall, därefter som uppsamlingsplats för diverse skit. Hurvida det ligger några stenar under syllen vet jag inte, har inte provat att gräva, men det kan ju vara en idé att testa. Syllen som ligger i jorden är "verkligen" genomrutten på vissa ställen, långt upp på väggreglarna. Vissa av väggreglarna kan man känna undersidan på om man gräver lite i jorden. Egentligen hade det nog varit lika mycket/lite jobb att riva allt och bygga nytt, men det är synd med tanke på hur gammalt det är, och att taket redan finns och är i hyfsat gott skick är ju också en fördel. Men jag är inte ute efter en snabbfix, jag vill göra om och göra rätt. Det måste bli stabilt på sikt. Ena gaveln av bygget ska användas till en klättervägg (båda planen) och bara det kräver lite stabilitet.
Det här med hur det andas och lever är naturligtvis en relevant fråga i de flesta fall, men detta huset andas och lever ungefär på samma sätt som en carport, dvs det blåser rätt genom eländet. Så man kan nog se det som att man har med ett nybygge att göra. Hela bottenplan kommer att vara kallutrymme som värms vid behov (snickarbod, förråd samt klätterlokal) och ovanplan (den delen som inte upptas av klätterlokalen) kommer att bli gäststuga som också värms vid behov.
Helst skulle jag vilja ha brädgolv i alla lokalerna på bottenplan, men det är ju inget som hindrar att man lägger det ovanpå betonggolvet. Finns det däremot ett enklare sätt att få dit ett brädgolv och en stabil grund så är jag naturligtvis öppen för förslag!
Hoppas det ger en lite klarare bild av vad jag vill göra =)
Det här med hur det andas och lever är naturligtvis en relevant fråga i de flesta fall, men detta huset andas och lever ungefär på samma sätt som en carport, dvs det blåser rätt genom eländet. Så man kan nog se det som att man har med ett nybygge att göra. Hela bottenplan kommer att vara kallutrymme som värms vid behov (snickarbod, förråd samt klätterlokal) och ovanplan (den delen som inte upptas av klätterlokalen) kommer att bli gäststuga som också värms vid behov.
Helst skulle jag vilja ha brädgolv i alla lokalerna på bottenplan, men det är ju inget som hindrar att man lägger det ovanpå betonggolvet. Finns det däremot ett enklare sätt att få dit ett brädgolv och en stabil grund så är jag naturligtvis öppen för förslag!
Hoppas det ger en lite klarare bild av vad jag vill göra =)
Klicka här för att svara