Har som nybliven husägare grubblat en del över behovet av dränering.

Villan är ett enplanshus med källare. Inget är gjort sedan byggåret mitten 60-tal, då dränering för bortföring av dagvattnet gjordes. Budgeterade därför vid husköpet för ev. dränering.

Men kan samtidigt konstatera att inga problem verkar finnas. Källaren är torr, luktar inget, och det finns inga spår av gammal fukt. Huset ligger med marklutning från fasaden åt alla håll. Marken är kompakt lerjord.

Skall man lägga ut en massa pengar på dränering för säkerhets skull? Eller skall man låta någon sakkunnig bedöma, och isåfall, var finns dessa? Vid husbesiktningen vid köp rekommenderades visserligen omdränering, men det var mer utifrån aspekten att gamla markarbeten var "gamla".

Någon som kan upplysa en okunnig?

Om det är torrt ser du med plastpåsetesten du tejpar en plastpåse på sämsta stället.
Annars så tycker jag du ska kolla stuprännorna så att takvattnet leds bort och inte hamnar i dräneringen.

Känns som det gått inflation i dränering ;)
Och allt givetvist genomfört med nya "fantastiska" och i långa loppet oprövade material.
Låter väldigt bra i teorin och är förhoppningsvis det i praktiken med men har man inga problem i nuläget känns det onödigt anser jag.
Visst kan man säkert tjäna en del värme på det men mesta värmen lär ändå gå ut via grunden ovanför mark och isoleras inte den så tappas mycket.

Läste om nån här som för 15 år sen eller nåt helt enkel grävde ner takpapp i fall från huset och utåt och det hade visst fungerat bra.

Iofs är även jag sugen på att dränera/isolera men är mindre sugen på att i samma veva bygga ut fasad och tak.

• Gilla
Rinarez
  • Laddar…
Vad ska Du ha källaren till? det är väl avgörande som jag ser det. Är det en källare bara så finns ingen anledning att göra nåt alls om Du inte har problem med fukt.

Jag har dränerat om vårt hus men det var inför att vi skulle använda 2 rum som boyta + göra ett nytt badrum i källaren och har golvvärme i alla de rummen.
Jag valde dock att inte isolera utan nöjde mej med platonmatta för att hålla vattnet borta från huset. Att isolera en källarvägg med material och metoder som då var (är dom väl fortfarande egentligen) nya och relativt oprövade kändes inte som nåt jag ville göra.
Som Blindnit skriver resonerade även bygghandlaren som jag diskuterade med, med oisolerade källarväggar ovan mark och kopplade 2-glasfönster både i källaren och bostadsvåningen + en vind som inte är tilläggsisolerad fanns liksom ingen större anledning att isolera några meter under marken enl. han.

Plastpåsetest påbörjat.

Vad man skall ha källaren till är ju en tidsfråga. Idag: Gillesstuga & arbetsrum med reglat golv, samt "råare" förvaring, tvättstuga, verkstad. Detta funkar idag - Imorgon, med växande familj kanske man vill att någon skall bo där...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.