Hej.
Jag har precis köpt ett hus som ser ut enligt nedanstående ritning. Huset står på en källargrund.1985 lade man ny dränering och målade på asfalt på grunden men skippade isoleringen. Jag har inte fått tillträde än men de gånger jag har varit i huset har det luktat källare.
När vi flyttar in planerar vi att fräscha upp källaren med framförallt färg och inredning(det finns idag en uppreglad vägg som vi troligtvis tar bort). På sikt vill vi eventuellt inreda ett rum i källaren om det inte är för fuktigt därnere.
Vi kommer även att vilja tilläggsisolera "uterummet", både underifrån och byta panel samt bygga en rejäl altan mellan "uterummet" och garaget. Eventuellt kommer vi även att bygga ut en ny entré om ett par år.
- Hur skulle ni ha gjort, endast gräva de "fria" ytorna eller även gått in i de markerade "hindren" som anges nedan?
- Vad kan hålrummet vara?
- Kan man rädda nuvarande entrétrapp om man gräver där? vad kostar det annars att göra en ny? Jag vill inte ha en trätrapp.
- Kom gärna med övrig synpunkter/kommentarer...som rör ämnet
Följande kan vara bra att veta om de utsatta siffrorna på bilden:
1: entrétrappan är i betong och byggd med "luft" under så eventuellt går det att gräva med trappan bibehållen.
2: Uterummet "hänger" på en platta c:a 50cm ovan mark
3: Mellan uterummet och garaget är det en gjuten betongplatta
4: utanför entrén finns ett gjutet hålrum i marken med ett "brunnslock" som man kan lyfta på och se in. där finns ett rum på c:a 1x1x1,5m med källarväggen som en av väggarna.

Tack på förhand.
//D