Hej!

Min gamle far bor i ett hus från 20-talet där frunden består av en slags krypgrund bestående av stenblock som är cementerade, och där ovanpå står huset. Jag vet inte vad syllen består av. Det finns ett järngaller i grunden, placerat i ett hål och cementerat på plats. Hela grunden har på utsidan "putsats" med cement.

Nu efter såhär många år har två saker börjat hända

1) Cementen har börjat trilla bort, och det har blivit hål under själva grunden, förmodligen av erosion av marken, man kan på vissa ställen få in en knytnäven under grunden. Det är en hel del sprickor också i cementen.

2) Huset har rört sig ca 1.5-2 cm, vet inte om det beror på att grunden i sig är något underminerad eller om syllen har givit med sig och gjort att huset har kasat lite åt ena hållet.

Vad ska man göra åt detta? Huset är i sig väldigt slitet och hade förmodligen varit bäst att riva, men min tanke är att försöka bevara det i 5 år till. Min tanke är att göra en fix som består att man gräver ut den lösa jorden under de mest underminerade ställena, fyller med makadam, singel, lägger dränering där det behövs och sedan putsar hela grunden på utsidan, ända ner till marken för att på så vis täta för gnagare etc samt att det kommer att se bättre ut. Detta gör givetvis ingenting åt hållfastheten eller stabiliteten och är till 95% endast kosmetika. Det enda jag försöker uppnå är att minska erosionen, få väck gnagarna som huserar under huset och göra det något snyggare.

Finns det andra lösningar? Han har pratat med en "expert" (en förståsigpåare som är pensionär) som vill mura upp en ny grund av lecablock runt den gamla, för en kostnad av 15000 kr inklusive jobbet samt gräva lite runt huset. Detta låter i mina öron mest som humbug.

Vad säger ni?

/S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.