Kommer ha en kamin i huset och sitter och planerar för plattan på mark.
Tilluft till kaminen antar jag det ska finnas och vilken väg in ska denna luft komma?

Om tilluften ska komma in via plattan och upp där kaminen ska stå ska det vara fall på röret åt något håll? Tänker mig att det blir fukt och annat med åren i detta rör hur kan man göra rent det på något bra sätt? Enkel rensbrunn utanför huset kanske om man har fallet åt det hållet.

Mikael_L
Jag tippar att helt horisontellt eller med fall utåt från huset är det som gäller. Så inte vatten kan bli stående någonstans.

Om jag inte minns fel gjorde jag själv ett pyttelitet fall utåt.

Om man ha vattenburen golvvärme i plattan blir det lät kallare på golvet omkring kaminens (stål) tillluftsrör.

Egentligen skulle man försöka att ha röret där den hamnar under en sofa, kanten av vägen osw.

Fall utåt och då kanske det är lika bra att lägga röret djupt under cellplasten för att undvika att den kyler. Kommer ha platta på mark med golvvärme.

Suhagg skrev:
Fall utåt och då kanske det är lika bra att lägga röret djupt under cellplasten för att undvika att den kyler. Kommer ha platta på mark med golvvärme.
Då kommer du inte kunna ha fall utåt. Röret kommer att komma under marknivå på utsidan av huset

Ett "brunn" med ventilation....

Protte

Mikael_L
Robert Kooijman skrev:
Om man ha vattenburen golvvärme i plattan blir det lät kallare på golvet omkring kaminens (stål) tillluftsrör.

Egentligen skulle man försöka att ha röret där den hamnar under en sofa, kanten av vägen osw.
Fast man gjuter inte in det i betongen, naturligtvis, betongen skulle bli för svag där förutom den nackdel du nämner.

I cellplasten är rätta stället, tex i andra lagret.

Under cellplasten ligger röret för kallt så det skulle kondensera enorma mängder vatten under eldning. Det gör iofs kanske inte så mycket om man drar PVC-rör och har en någorlunda lutning utåt, till en brunn t.ex. som prototypen föreslog.

Men i mina öron låter det bara krångligare. :)

En teori är att lägga röret så djup (och långt) att det inte är tjäle. Då hinner luften bli nollgradig innan den kommer in i huset.

Jag har förberett för en liknande lösning här hemma. Tilluften kommer upp genom ett galler i golvet framför kaminen. Kanalen skall gjutas in i golvet och mynna i ytterväggen via ett spjäll i hallen. Jag använder vanligt ventilationsrör d100 som jag plattar till för att det inte skall bygga så mycket när det går genom golvet.

Mikael_L
haavard skrev:
En teori är att lägga röret så djup (och långt) att det inte är tjäle. Då hinner luften bli nollgradig innan den kommer in i huset.
Under huset behövs det inte läggas djupt, då marken överallt under huset håller minst ett antal plusgrader. :)
Det skiljer nog inte speciellt mycket mellan precis under cellplasten och 1 meter djupare.

Men känns det där väldigt viktig kan man väl istället leta efter en kamin med 1% mer verkningsgrad, så har man troligen tjänat in skillnaden på några graders skillnad på eldningsluften med god marginal. :cool:

Jag tror han jag träffade hade röret i marken 80-100 meter utanför huset.
Många bäckar små...?

Mikael_L
Skön kille helt enkelt. :D

Jag är också duktig på att fokusera på fel saker ... ;)

Den här killen använder rökgaserna för att värma sitt växthus (modell herrejösses):
Länk till Youtube-klipp

Ganska imponerande kille. Byggde en plastextruder av lego för att extrudera plastchips att plantera blommor i. Sjysst växthusdome har han byggt också - gör allt själv - caddar, svetsar, gräver, snickrar.

Varför skall du ta in uteluft till kaminen hur många m³ kommer du att behöva? Moderna kaminer klarar sig gott på den luft som finns i huset som ventileras med friskluft.

Jag gör det för att slippa kallras från friskluftventilen i vardagsrummet. Håller i övrigt inte heller med dig om att en kamin "klarar sig på den luft som finns i huset" - förutsatt att man inte dimensionerat för kamin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.