Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Vi är i full färd med att bryta upp gamla golvet i källaren för att sedan gjuta nytt golv med vattenburen golvvärme. Frågan är nu, vad är optimal dränering och isolering? Frågorna är många och råden går i sär, så jag frågar nu "öppet" vad är "bäst"?
min nuvarande plan ser ut så här;
Det vanliga verkar vara makadam (1), men vissa säger leca-kulor (2) för att samtidigt få en isolerade effekt... andra säger använder man t.ex. isodränskivor (3) så behövs inte någon extra dränering...
Isolering
Första frågan är naturligtvis hur tjockt och vilket material. Vanlig EPS 100 cellplast (1) säger de flesta, isodrän eller motsvarande (2) säger andra och vissa säger "markskiva" (3).
Armering
Inga frågor, vanligt nät på distanser verkar vara det som gäller
Slang
Frågan här är skall slangen fästas direkt mot isoleringen med "skenor" (1) eller skall den najas fast (2) i armeringsnätet. Anledningen mot alt 2 sägs vara att det finns en risk att nätet flyter upp om slangen är fäst i nätet...
El
Med tanke på flytrisken, skall man då fästa el-slangar på isoleringen eller kan man naja fast den i nätet?
VVS
Avlopp läggs i dräneringen/isoleringen/plattan, något alternativ finns inte som jag ser det.
Vatten, kan man gjuta in den i plattan likt elen eller skall den dras i isoleringen eller i/på väggarna?
Motverka köldbryggor
Runt muren, där plattan kommer att ligga skall det isoleras, antingen en tunn "remsa" av cellplast fästes med PL400/PL600 innan gjutning eller annat material... är det värt mödan? Något speciellt att tänka på?
Många frågor... tacksam för alla synpunkter, tips och råd!
min nuvarande plan ser ut så här;
- Gräva ur till ett djup i nivå med grundsulorna
- ev. duk
- ca 10 cm dränering
- 10-30 cm (beroende hur djupt grundsulorna ligger) isolering
- 8-10 cm betongplatta
- Totalt 28-50 cm
Det vanliga verkar vara makadam (1), men vissa säger leca-kulor (2) för att samtidigt få en isolerade effekt... andra säger använder man t.ex. isodränskivor (3) så behövs inte någon extra dränering...
Isolering
Första frågan är naturligtvis hur tjockt och vilket material. Vanlig EPS 100 cellplast (1) säger de flesta, isodrän eller motsvarande (2) säger andra och vissa säger "markskiva" (3).
Armering
Inga frågor, vanligt nät på distanser verkar vara det som gäller
Slang
Frågan här är skall slangen fästas direkt mot isoleringen med "skenor" (1) eller skall den najas fast (2) i armeringsnätet. Anledningen mot alt 2 sägs vara att det finns en risk att nätet flyter upp om slangen är fäst i nätet...
El
Med tanke på flytrisken, skall man då fästa el-slangar på isoleringen eller kan man naja fast den i nätet?
VVS
Avlopp läggs i dräneringen/isoleringen/plattan, något alternativ finns inte som jag ser det.
Vatten, kan man gjuta in den i plattan likt elen eller skall den dras i isoleringen eller i/på väggarna?
Motverka köldbryggor
Runt muren, där plattan kommer att ligga skall det isoleras, antingen en tunn "remsa" av cellplast fästes med PL400/PL600 innan gjutning eller annat material... är det värt mödan? Något speciellt att tänka på?
Många frågor... tacksam för alla synpunkter, tips och råd!
Redigerat:
Har precis gjort liknande procedur så du får ta dessa svar som de är, är inte någon speciallist eller så men detta har funkat för mig =).
Har dock anpassat mig efter hur det såg ut under plattan samt hur mycket arbete man ville lägga ner.
Du bör nog kolla på hur mycket markfukt osv. du får upp innan du bestämmer höjden på dräneringen.
Sen vad du skall ha så kolla vad du orkar göra samt prisbilden på hur mycket du vill ha. Tror inte det skiljer sig så mycket mellan alternativen(viss du får mer isolerverkan med isodrän men det kostar samt du behöver jämna marken bra mycket mer om du använder plattor och frågan är om det är värt det om de ändå har cellplast?).
Isolering: skulle ta det som är ekonomsikt hållbart där med. Om du inte har krav på en viss hållfastighet på plattan så kan du nog ta eps100 eller under. Jag har kört med bauhaus http://www.cellplastdirekt.se/graphite.htm, den har "bara" s70 som märkning. Men det är ju ändå betongplattan som skall klara trycket i förstahand.
Sen hur du fäster slangar och el, tror det inte spelar någon roll. Spontant så tycker man att betongen borde ju trycka ner slangen(pga. att den är ju rätt massiv) och nätet istället för att släppa igenom det. Men det får du kolla med de som kan gjuta.
Antar att det inte finns någon frysrisk så du borde kunna placera vattnet hur du vill och på bästa sätt som är lättast(du får kolla om det finns regler här men jag gjorde på lättaste sättet).
Gjöt in vatten med rör i rör lösningen(plast rör) i väggar och golv. La den bara längs ytterväggen på sulan och lade betong över. Lägger du den i isoleringen så blir det ljummet kallvatten till en början samt vice versa för varmvatten.
Köldbryggor: Här är det egentligen frågan om du vill gjuta fast plattan i väggen eller ha en flytande lösning, vilket du får med ditt förslag. Vet inte vad som är bäst. Körde med fast i väggen själv.
/P
Har dock anpassat mig efter hur det såg ut under plattan samt hur mycket arbete man ville lägga ner.
Du bör nog kolla på hur mycket markfukt osv. du får upp innan du bestämmer höjden på dräneringen.
Sen vad du skall ha så kolla vad du orkar göra samt prisbilden på hur mycket du vill ha. Tror inte det skiljer sig så mycket mellan alternativen(viss du får mer isolerverkan med isodrän men det kostar samt du behöver jämna marken bra mycket mer om du använder plattor och frågan är om det är värt det om de ändå har cellplast?).
Isolering: skulle ta det som är ekonomsikt hållbart där med. Om du inte har krav på en viss hållfastighet på plattan så kan du nog ta eps100 eller under. Jag har kört med bauhaus http://www.cellplastdirekt.se/graphite.htm, den har "bara" s70 som märkning. Men det är ju ändå betongplattan som skall klara trycket i förstahand.
Sen hur du fäster slangar och el, tror det inte spelar någon roll. Spontant så tycker man att betongen borde ju trycka ner slangen(pga. att den är ju rätt massiv) och nätet istället för att släppa igenom det. Men det får du kolla med de som kan gjuta.
Antar att det inte finns någon frysrisk så du borde kunna placera vattnet hur du vill och på bästa sätt som är lättast(du får kolla om det finns regler här men jag gjorde på lättaste sättet).
Gjöt in vatten med rör i rör lösningen(plast rör) i väggar och golv. La den bara längs ytterväggen på sulan och lade betong över. Lägger du den i isoleringen så blir det ljummet kallvatten till en början samt vice versa för varmvatten.
Köldbryggor: Här är det egentligen frågan om du vill gjuta fast plattan i väggen eller ha en flytande lösning, vilket du får med ditt förslag. Vet inte vad som är bäst. Körde med fast i väggen själv.
/P
Du verkar ha tänkt igenom det mesta. Här är mina synpunkter baserade på egna erfarenheter:
- Dränering: Makadam är billigt och enkelt att jämna av. Om du har ett djup så att du ändå får in ca 20 cm isolering så skulle jag köra på makadam.
- Isolering: Cellplast S100 säger jag också. Möjligen S200 om det ska vara under någon bärande vägg eller liknande.
- Slang: Jag fäste den i skenor på isoleringen. Mest för att det förenklar när man rullar ut eländet, det går snabbt och enkelt att snäppa fast den spjärnande slangen.
Om du väljer att naja den i nätet så har jag ett tips: fyll slangen med vatten innan gjutningen så blir den tyngre och flyter inte upp så lätt!
- El: Det är såpass få rör och liten volym att det inte bör vara något problem att naja dem i armeringen.
- Köldbryggor: Jag körde med en flytande platta och satt 1 cm cellplast mot befintliga väggar, men det var främst för att stoppa radon (se nästa punkt)
- Radonspärr: Om du har hög markradon, lägg ett lager difftät plast mellan skikten av cellplast. Vi plattans kanter sätter du 1 cm tjock cellplast och efter gjutningen skrapar du bort den översta centimetern och fyller skarven med någon mjukfog.
- Dränering: Makadam är billigt och enkelt att jämna av. Om du har ett djup så att du ändå får in ca 20 cm isolering så skulle jag köra på makadam.
- Isolering: Cellplast S100 säger jag också. Möjligen S200 om det ska vara under någon bärande vägg eller liknande.
- Slang: Jag fäste den i skenor på isoleringen. Mest för att det förenklar när man rullar ut eländet, det går snabbt och enkelt att snäppa fast den spjärnande slangen.
Om du väljer att naja den i nätet så har jag ett tips: fyll slangen med vatten innan gjutningen så blir den tyngre och flyter inte upp så lätt!
- El: Det är såpass få rör och liten volym att det inte bör vara något problem att naja dem i armeringen.
- Köldbryggor: Jag körde med en flytande platta och satt 1 cm cellplast mot befintliga väggar, men det var främst för att stoppa radon (se nästa punkt)
- Radonspärr: Om du har hög markradon, lägg ett lager difftät plast mellan skikten av cellplast. Vi plattans kanter sätter du 1 cm tjock cellplast och efter gjutningen skrapar du bort den översta centimetern och fyller skarven med någon mjukfog.
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Byggmax har två olika;
Isolerskiva S100 EPS,105 kr / kvm. Lambdavärde: 0,037 W/mK (enligt cellplastdirekt.se)
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-61010001
Grey Premium 100 EPS, 139 kr / kvm. Lambdavärde: 0,031 W/mK
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-61013003
Någon har erfarenhet? Är det värt extra investeringen i Premium?
Isolerskiva S100 EPS,105 kr / kvm. Lambdavärde: 0,037 W/mK (enligt cellplastdirekt.se)
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-61010001
Grey Premium 100 EPS, 139 kr / kvm. Lambdavärde: 0,031 W/mK
http://www.byggmax.com/se-sv/prod/pid-61013003
Någon har erfarenhet? Är det värt extra investeringen i Premium?
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Hittade denna "reklamfilm" om Neopor;
http://www.youtube.com/watch?v=rVV9ucuaczA
Enligt denna så är Neopor 20% bättre än vanlig cellplast (EPS).
http://www.youtube.com/watch?v=rVV9ucuaczA
Enligt denna så är Neopor 20% bättre än vanlig cellplast (EPS).
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Idéen med att använda leca-kulor som dräning verkar lockande, dränering och isolering i stället för enbart dränering... stämmer det? Någon som har erfarenhet om detta?
Medlem
· Stockholm
· 106 inlägg
Min platta kommer troligen att ligga ovanpå sulan, lägger man 1 cm cellplast där också?Se min skiss nedan.b8q skrev:
Radon, jag vet inte hur vi har det med radon, enligt flera källor så har vi inga problem med radon i vårt område (Enskede, Stockholm). Men trotts detta tänkte försöka oss på att mäta radonen innan vi gjuter plattan... men det visar sig svårt enligt labben vi pratat med, de rekommenderar att vi lägger radonslang i makadamet för att sedan mäta ovanpå plattan. Visar sig sedan att vi har radon skall vi montera in en fläkt i slangen och på så sätt skapa ett undertryck under plattan berättar de... låter lite bakvänt...b8q skrev:
...det där med plast mellan isoleringen låger intressant. Är det vanligt åldersbeständig plats du använt? Finns det inte risk för fukt mellan platta och plasten?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har det aldrig skett radonmätning så att man vet hur det ser ut på ett ungefär ?
Dvs. innan eller grannen osv.
Om du inte har problem med radon tycker jag att du skippar plast och cellplast vid kanterna.
Kan tänka mig att har du plast då måste du ha betong som är uttorkad samt fullt tätskickt (om du hade tänkt dig ett badrum) så att det inte hamna nått vatten mellan betong o plast.
Vattnet kommer förmodligen att försvinna då, kanske dunstar om du har tur pga. värme slingorna eller att värme slingorna aldrig tillåter att det kommer ner vatten där(hinner torka betongen efter dusch osv.)
Skippar du plast osv. behöver du inte bry dig om det där. Då vandrar fukten ...
Men som sagt det är min åsikt bara.. =)
/P
Dvs. innan eller grannen osv.
Om du inte har problem med radon tycker jag att du skippar plast och cellplast vid kanterna.
Kan tänka mig att har du plast då måste du ha betong som är uttorkad samt fullt tätskickt (om du hade tänkt dig ett badrum) så att det inte hamna nått vatten mellan betong o plast.
Vattnet kommer förmodligen att försvinna då, kanske dunstar om du har tur pga. värme slingorna eller att värme slingorna aldrig tillåter att det kommer ner vatten där(hinner torka betongen efter dusch osv.)
Skippar du plast osv. behöver du inte bry dig om det där. Då vandrar fukten ...
Men som sagt det är min åsikt bara.. =)
/P
När det gäller golvvärmeslang ska du absolut lägga den i skenor på cellplasten under armeringen för att de inte ska flyta upp. Skulle du av någon märklig anledning vilja lägga dessa ovanpå armeringen måste du binda väldigt tätt (15 cm), annars kommer det garanterat hamna i ytan.
Elen drar du lättast in under armeringsnäten efter att dessa är utlagda.
Detta vet jag av erfarenhet efter ett antal tusen kvadratmeters golvgjutningar.
Elen drar du lättast in under armeringsnäten efter att dessa är utlagda.
Detta vet jag av erfarenhet efter ett antal tusen kvadratmeters golvgjutningar.
Med den koll på läget du har så blir det bra /bäst hursomhaver när du löser det vartefter grävdjup och pris alternativ visar sig.
Om du lägger slangen under nätet så blir det ju en kostnad för skenor men du kan gjuta lite tynnre och ändå få tillräckligt med betong på för att få värmen att hinna ihop.Slangen bör vara trycksatt och övervakad under gjutningen, därmed är den ju vattenfylld och flyter inte upp.
Om du lägger slangen under nätet så blir det ju en kostnad för skenor men du kan gjuta lite tynnre och ändå få tillräckligt med betong på för att få värmen att hinna ihop.Slangen bör vara trycksatt och övervakad under gjutningen, därmed är den ju vattenfylld och flyter inte upp.
Alla rörmokare jag känner till provtrycker med luft och det väger inte speciellt mycket
Vid samtliga gjutningar jag gjort där kunden lagt slangen ovanpå näten har det blivit problem ett vid gjutningen.
Vad kostar skenorna i förhållande till att slangarna kanske ligger ovanpå den färdiga betongen?
Vid samtliga gjutningar jag gjort där kunden lagt slangen ovanpå näten har det blivit problem ett vid gjutningen.
Vad kostar skenorna i förhållande till att slangarna kanske ligger ovanpå den färdiga betongen?
Jag tycker som sagt också att nätet ska vara över, men inte pga flytrisk eftersom men kan trycka med vatten som är mycket tyngre än luft
Om man lägger slangen under istället, vad är det för min-tjocklek på betong man kommer ned i då, om man förutsätter att ingen bärande konstruktion finns på?RoughChuck skrev:Med den koll på läget du har så blir det bra /bäst hursomhaver när du löser det vartefter grävdjup och pris alternativ visar sig.
Om du lägger slangen under nätet så blir det ju en kostnad för skenor men du kan gjuta lite tynnre och ändå få tillräckligt med betong på för att få värmen att hinna ihop.Slangen bör vara trycksatt och övervakad under gjutningen, därmed är den ju vattenfylld och flyter inte upp.
