btgarb skrev:
När det gäller golvvärmeslang ska du absolut lägga den i skenor på cellplasten under armeringen för att de inte ska flyta upp. Skulle du av någon märklig anledning vilja lägga dessa ovanpå armeringen måste du binda väldigt tätt (15 cm), annars kommer det garanterat hamna i ytan.
Elen drar du lättast in under armeringsnäten efter att dessa är utlagda.
Detta vet jag av erfarenhet efter ett antal tusen kvadratmeters golvgjutningar.
Ok det låter övertygande, slangarna i skenor direkt på isoleringen, under armeringsnätet. Elslangarna drar jag under nätet helt enkelt.

Vattenledningar/slangar? Samma här, under nätet eller najas fast?

parper skrev:
Har det aldrig skett radonmätning så att man vet hur det ser ut på ett ungefär ?
Dvs. innan eller grannen osv.
Enligt denna site har flera grannar mätt radon, av ca 10 grannar så har endast två höga (över 200) värden, resten har under 50.

http://www.stockholm.se/Fristaende-webbplatser/E-tjanster/Radonmatning/

parper skrev:
Om du inte har problem med radon tycker jag att du skippar plast och cellplast vid kanterna.
Jag kan inte utesluta att jag har "problem" men helt säker kan man tydligen inte vara då ett fåtal grannar har höga värden... kanske det beror på byggmaterial?

parper skrev:
Kan tänka mig att har du plast då måste du ha betong som är uttorkad samt fullt tätskickt (om du hade tänkt dig ett badrum) så att det inte hamna nått vatten mellan betong o plast.
Vattnet kommer förmodligen att försvinna då, kanske dunstar om du har tur pga. värme slingorna eller att värme slingorna aldrig tillåter att det kommer ner vatten där(hinner torka betongen efter dusch osv.)

Skippar du plast osv. behöver du inte bry dig om det där. Då vandrar fukten ...
Men som sagt det är min åsikt bara.. =)

/P
Precis, jag kommer att ha tätskikt i källaren (badrum) och plasten stänger således in ev. fukt mellan tätskick och plast vilket låter oroväckande...

tomashermansson skrev:
Ok det låter övertygande, slangarna i skenor direkt på isoleringen, under armeringsnätet. Elslangarna drar jag under nätet helt enkelt.

Vattenledningar/slangar? Samma här, under nätet eller najas fast?
Det finns olika varianter som jag tycker är okej när det gäller varm/kallvattenslangar. Kallvatten läggs oftast i i makadam under cellplasten (just för att det ska vara kallt), varmvattnet spårar du ner i cellplasten, om du har 30 cm cellplast så lägger du lämpligast varmvattnet i mellanlagret (då har du samtidigt isolerat slangarna).
Alternativt lägger du ner allt vatten i valfritt lager, men lägg det inte ovanpå cellplasten.

Största problemet med att lägga dessa slangar ovanpå cellplasten är att det bygger på höjden.
Golvvärmen bygger ca 25 mm med skenor.
Armering bygger 10 mm.
Slang för varm/kallvatten bygger väl ca 35 mm.
Teoretiskt borde det finnas plats kvar för täckande betongskikt uppåt, MEN....här är teori och praktik aldrig samma sak, det bygger alltid mer på höjden av någon anledning.

Hej,
Tänkte bara tillägga en sak angående armering och gjutning samt slangar/rör.
Jag gjöt min källarplatta i för ca 2 veckor sedan och fick hjälp av en murare som jobbat inom bygg helat sitt liv.

Vi snackade igenom hur vi skulle göra och kom fram till att den platta som gjuts i källare behöver inte vara lika tålig som en som skall klara en massa ton(nyproduktion/ affärscentrum etc), vilket gör att man kan variera tjockleken på plattan(till en viss gräns) samt vart armeringen kan ligga.
Armeringen är som sagt till för att öka hållfastigheten och i mitt fall mest för att den färdiga plattan inte skall spricka.
Armeringen som vi lade var ca 1cm över isoleringen. De plastkoner man kan köpa tyckte vi var för höga för det vi skulle göra. Känns mer som om de är anpassade till nyproduktion.
Lade 20mm värmerör ovanpå armeringen.
Vilket gjorde att vi fick ca 30mm betong ovan för slangarna som sig bör.
Alla rör som dras i betongen armerar lite, man kanske inte kan räkna med det men det är ju ändå så slingor som går över hela golvet och det hjälper till som armering.

Totalt hamnade vi på ca 7cm tjock platta, gjuten med finbetong.
Sedan kommer klinkers så det blir ca 8cm totalt.

Att tänka på när man gör så här är ju att jag kommer inte ha någon direkt tyngt på plattan utan huset står ju fortfarande på den gamla plattan. Det jag gjorde var bara att lämna ca 20cm ut från varje vägg och sen gjuta nytt i mitten av rummet så att säga.
Det jag har förstärkt nu med den nya plattan är ju att väggarna får lite extra stöd( som det var från början) i och med den.

/P

Att räkna slangarna som armering? Oj, den uträkningen skulle jag gärna vilja se.
Vad har slangarna för draghållfasthet?
Hur räknar du vidhäftningen mot betongen?
Tror du är fel ute då du tror att slangarna hjälper till som armering, däremot så tror ja så klart att du inte behöver ha mer än det nät du lagt, om du har lagt det med tillräckligt täckskikt osv, grundregeln är Ø + 10mm.

@gstv
Väntade på den kommentaren =)
Givetvis har du rätt i det, därför jag sade som jag sa samt vidhäftningen är ju sådär.
Samt armeringen jag har är ju den du säger.
Det är ju inte så att jag har ersatt armeringen med värmerören heller men de ligger ju där och de lägger ju till någon slags armeringseffekt... Skulle dock vara kul och se vad den är om man kunde beräkna den.

En intressant aspekt är ju att det golvet jag bilade upp inte hade armering utan enbart lite större 10-20mm större stenar iblandat som fungerade som någon slags armerings historia antar jag.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.