Jag vill bygga ut med källare och vill helst ha gjutna betongkällarväggar. Takhöjden i källaren ska vara omkring 2,10 och jorddjupet utanför är 1,50 till 1,80. Väggens längd är 6m men det är nog lämpligt med en bärande mellanvägg så den fria vägglängden blir omkr 3m. Jag tänkte ha lättklinkerbjälklag ovanpå men vill kunna ha rätt tung last på detta t.ex. fyllda bokhyllor modell kompaktlager.

Golvet antar jag kan dimensioneras ungefär som en grundplatta, men hur ska väggarna dimensioneras? Hur tjock ska väggen vara, vilken betongkvalite ska man använda och hur ska väggen armeras?

För träbjälklag brukar man ju kunna hitta tabeller som anger vilka reglar som krävs för olika laster och spännvidder. Är det någon som har tips om liknade tabeller för betongkonstruktioner?

Jag har försökt anlita byggkonstruktörer men de verkar nödbedda och tycker nog att det är ett för litet uppdrag. Två har tackat nej med hänvisning till arbetsbörda och en har lämnat ett högt pris som nog är ägnat att få mig att tacka nej. Det är svårt att över huvud taget hitta firmor att fråga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.