Mikael_L
Douglas L skrev:
...då hela området ligger i en sluttning så har grannarna mitt emot samma, men omvänd, problematik. Där ligger JÄTTE högar av massor som fick grävas ur och nu ska dessa fraktas bort vilket inte HM står för...alla sitter i samma båt!
Men dom massorna ska du ju försöka kapa åt dig.
Som fyllning utanför själva grunden. Få du ta dom på din egen kostnad för en lastmaskin och grannarna blir alltså av med dom utan att röra ett finger är det ju en bra affär för båda.

Vi hade över en 50-100 ton med organiskt ytskikt och stora stenblock i, svårt för oss att göra något vettigt av då vi inte hade behov av någon egentlig grovfyllning. Grannarna blev jätteglada att dom fick ta det gratis och vräka ner i all den fyllning som behövdes göras runt omkring huset.

Men ang kostnaden så är den kanske korrekt. min uträkning var ju ytterst ungefärlig, då jag inte har någon aning om storleken på ert garage, avstånd garare-hus, hur djupt det behöver grävas och sen fyllas och vilka släntningar ni kommer behöva. Men helt klart drar tonnen snabbt iväg när det är stort djup.
Men nu verkar ni i alla fall ha alla korten på bordet.
Nu går det verkligen att bedöma rimligheten i "offerten", om ni vill anstränga er lite.
Och det skulle jag själv göra.
Det är nog inget att bry sig om ifall det verkar vara en 10-20' för mycket, Ty vid en sådan här uppskattning lägger nog alla vettiga företagare på åtminstone en liten försäkring för att klara jobbet även om det råkar stöta på något litet oförutsett.

I dina kläder skulle min färdplan bli såhär:
1. Försöka rimlighetsbedöma liggande siffror. Dvs ta in något mer info om vad som ligger till grund för beräkningen med avseende på grävdjup, fyllnadshöjs, area och lutning på slänterna.
Har´dom räknat på jobbet bör alla siffror redan finnas nedplitade.
Sen lite snabbt jämföra med att ringa någon lastbilsåkare på orten och fråga vad några lastbilslass med sådan fraktion skulle kosta levererat och klart på tomten., dvs kronor/ton.
Sen är väl arbetskostnaden för att fylla och packa med, dvs ytterligare någon/några 10'.

2. Kolla hur benägna dom är att skriva ett "avtal i sten", dvs ej möjligt att plötsligt lägga på extra för verkliga eller påhittade oförutsedda saker.
Att t.ex ha undantag för sprängning som exempel är dock helt OK.
Är dom verkligen obenägna att skriva en helt bindande offert så ska man kanske fundera över varför. Försök att hitta skälen.

3. Ta reda på hur dem verkligen tänkt göra grundjobbet.
Vad tänker dom fylla med?
Hur tjocka lager i taget?
Vad ska dom packa med och hur?
Att fylla över en meter är ingen barnlek, jag skulle verkligen vilja se hur dom tänkt sig jobbet, innan dom får det. Sen ska man kanske även försöka verifiera lite att dom också gör enligt planen. Åka och kika lite då och då, eller låta en granne speja lite.

Och antagligen kan du få jättemycket feedback här på forumet om du vill ha en second opinion om beräknad mängd fylle och packningsmetodiken.

Redigerat:
  • Gilla
malinf80
  • Laddar…
Jo det är tanken att använda grannens överblivna massor till grovplanering av tomten (som jag för övrigt står på när bilden tas). Har följ husen runt omkring och deras uppfyllning, ser seriöst och bra ut med en lekmans ögon. Markfirman frågade hur högt vi ville ha huset..hmm så högt man kan utan att det förstör "gatubilden" i förhållande till grannarna. Men så klart ju höge desto dyrare.
Ska ta lite bilder sen när dom fyller så får ni alla här tycka till, bifogar en bild nu där ni ser vägen på andra sidan vi ska förhålla oss till och tomten där vi ska bygga i mitten.

• P1050929_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.