Kanske en tveksam tråd i detta forum men jag hittar inget bättre.

Vi har plötsligt fått en fritidsgård för kvarterets katter under uterummet. Byggnaden står på en ganska låg torpargrund och sitter ihop med en altan, allt knappa 60 cm över mark. Under framför allt uterummet ligger en del bråte sedan förra ägarna (jag vet, det ska bort...).

Katterna började hänga där i höstas och har fortsatt under hela vintern. Nu verkar de bli allt mer aktiva.

Frågan är om det är något att oroa sig för? Kissar och bajsar de så att man ska vara orolig för lukt? Eller är de tvärt om bra då de håller gnagare borta?

Vad är det för material i botten är det sand eller jord? Katter brukar föredra sand om de ska bajsa då de oftast är noga med att täcka över det och sand är lättast att skvätta över.
Sedan kan det ju vara så att de inte gör ifrån sig där de gillar att vara, men det vet jag faktiskt inte

Det är ganska sandblandad jord, vilket skulle kunna liknas vid en stor kattlåda. Jag är dålig på katters beteende men tycker att det verkar skumt att de skulle dela toalettställe med 3-4 kollegor/kompisar/rivaler. Eller hur funkar katter?

Jag vet bara att kattpiss luktar fördj..ligt och att katterna i området gillade att göra sina behov under vår altan innan jag byggde ett glest plank runt om, efter det slapp jag få in lukten genom ventilerna. (Nu gör de sina behov på altanen istället så går man ut barfota blir man plötsligt blöt om fötterna...)

Konstigt att kattägare kan låta sina telningar göra sina behov var de vill.

Katter har nog ingen direkt mötesplats eftersom de är revirtänkande som gäller, men när vädret är okänligt och om de inte har något bättre boende så samsas dom gärna om utrymmer räcker. Om de bajsar eller kissar har ingen betydelse om det inte är på några saker som du är rädd om. Det som luktar katt är ett sekret som okastrerade hanar skvätter ut när de vill markera och det är inte så lätt att få bort men försvinner ganska snart.Däremot kan det ju bli ett herrans oväsen nu i vår när det skall para sig.

S
har du eluttag så koppla på en kattskrämmare(ljud).
är det plus grader så spruta på dom med vatten.
så håller dom gnagare borta men du ska ju kunna va ute utan störa dig på lukt

Det bästa är om du har möjlighet att krypa in och täcka ytan med kullersten eller liknande, så kan de inte göra sina behov. Okastrerade hankatters urin kan det lukta rejält illa från, likaså skiten från katter som är lite dåliga i magen. Ett glest plank behöver vara ganska tätt för att det inte ska komma in katter, de klämmer sig ganska lätt under i nåt hörn om de bara vill.

Risken finns också att de börjar använda diverse pelare som klösträd, det motverkas effektivast av att man antingen gnuggar dem med skal från citrusfrukter eller sprayar med nån bililg parfym man tröttnat på.

Cecar33 har förresten fel om vad det är som luktar, det är urinen, och inte något speciellt sekret. Lukten kan sitta i åratal, den mattas efter några veckor om det får vara torrt, men aktiveras snabbt om det blir blött igen.

Kattägare sedan 1991

Hur länge man har haft katt är nog utan betydelse jag har haft katt sedan 1970-talets början och även hundar. Men det jag menar med ett sekret är väl en tolkningsfråga mer en rätt eller fel antar jag det är i vart fall inte endast den vanliga urinen, men det vet du nog också.

Revirmarkering
En okastrerad hankatt förorsakar större olägenhet för omgivningen. Om din katt får vara ute i det fria är det därför bra för grannsämjan om du kastrerar den. Okastrerade katter markerar gärna sitt revir. Att skvätta urin (t ex på huset, bilen m m - både ditt eget hus och grannarnas) är ett naturligt sätt för både hon- och hankatter att markera sitt revir. Katten sprayar då små mängder urin som bl a innehåller särskilda luktämnen, s k feromoner. Detta beteende blir lugnare om katten kastreras (och urinen luktar dessutom inte lika starkt då)

Det där stämmer ju om revirmarkering, men det är inte det vi pratar om här.

Har man sand under altanen blir det nämligen etter värre, då det som sagt är i urinen feromonerna finns och inte i något sekret. Under en altan med sand eller sandblandat material är det perfekt att kissa och där finns inget som begränsar doften (till skillnad från en kattlåda med kattsand) och jag kan lova dig att det ändå inte är nån direkt parfymdoft om man har avelshane.

Enda säkra sättet att bli av med revirmarkeringar är tyvärr att ha en egen kastrerad utekatt.

En kastrering minskar revirpinkandet, men det är inte säkert att det försvinner helt. Både kastrerade hanar och honor kan fortsätta att spreja. Särskilt om det är något ställe där många katter samlas, så kan en del få helt spel och spreja ner allting.

Om jag var som TS skulle jag verkligen se till att få bort katterna. Nät runt grunden,kanske?

Jag tror inte att jag ska ge mig på att börja kastrera grannarnas katter på egen hand. Det känns inte riktigt politiskt korrekt...

Ja, ett kycklingnät som man ser till att det sitter fast ordentligt i alla kanter funkar, åtminstone funkade det för att hålla våra katter inne när vi hade balkong på 8:e våningen.

Man kan också prata med kommunen och be dem göra ett utskick om katthållning i området, de flesta kommuner har ju färdiga blad om tex katthållning, höjden på häckar och sådant. Utskicket i sig hjälper ju inte, men då vet man att alla i grannskapet iallafall har reglerna klart för sig.

Kan man fånga in katterna är det annars effektivt att skrämma dem rejält: en sprayflaska med mest vatten coh någon matsked vardera av ättika och citron tycker katterna luktar fruktansvärt illa, och sprayningen är rejält obehaglig. Den ska vara inställd på finaste dimman, inte på hård stråle. Kräver dock att katten fångas in och sitter instängd i en bur några minuter medan man sperayar katten och fräser åt den.

Katten vi gjorde så med såg vi aldrig igen. Att den fick ett snöre runt halsen med meddelandet "om jag får tagi katten igen kommer den att kastreras" kanske också hade viss inverkan.

Sprayblandningen ovan är helt ofarlig för katter, resterna kan med fördel drickas upp, det är riktigt gott till maten.

Redigerat:
Bra tips Anna!
Kan du inte fånga katterna så funkar vattenslangen också men det brukar kräva ett par behandlingar för att ge avsedd verkan.

Du ska nog se till att ta tag i detta så snart som möjligt för sätter sig kattpisset i trät i altan och uterum så är lukten i princip omöjlig att bli av med utan att riva och bygga nytt.

Hur känslig man är mot lukten varierar säkert från person till person men jag har själv avstått från att bjuda på ett hus på grund av något liknande.

Anders Johansson skrev:
Jag tror inte att jag ska ge mig på att börja kastrera grannarnas katter på egen hand. Det känns inte riktigt politiskt korrekt...
Jag menade inte att du skulle ge dig på det. Mitt inlägg var mer en allmän reflektion om kastreringens inverkan på katterna.

Snailman
jag tror nog mer på att det är kattskiten som luktar, inte när den är torr men när den blivit blöt typ regnat nyss, sätt igen undre altanen är mitt råd, och i rabatterna är det rätt bra att lägga gammalt rosklipp, det är ganska effektiva taggar på det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.