3 074 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Grannar vill bestämma över vår häck
Hej!
Vi bor i radhus sedan några år tillbaka. Våra grannar anser att häcken, som står en liten bit in på vår tomt (centrumlinjen ca 30-40 cm in), är deras också. För att de förra ägarna i vårt hus och våra grannar betalade häcken tillsammans. Deras plattor till uteplatsen ligger också ca 5 cm in på vår tomt. Nu måste vi dränera huset och vill givetvis dränera hela vår fasad. Då vill de att vi återställer deras plattor som alltså går in på vår tomt om vi "lyfter bort" dem tillfälligt för att komma åt. Är vi skyldiga att göra det? Alltså betala för att en plattläggare åtgärdar deras plattor som vi måste ta bort för att komma åt att dränera på vår egen tomt? Dessutom ville vi ha ett plank på vår tomt istället för häcken. Men våra grannar ville, som de uttrycker sig ha"vår häck kvar" punkt slut. Vi kan gå med på det men kan de verkligen bestämma vad som vi ska ha på vår tomt? :x
Tacksam för svar!
Vi bor i radhus sedan några år tillbaka. Våra grannar anser att häcken, som står en liten bit in på vår tomt (centrumlinjen ca 30-40 cm in), är deras också. För att de förra ägarna i vårt hus och våra grannar betalade häcken tillsammans. Deras plattor till uteplatsen ligger också ca 5 cm in på vår tomt. Nu måste vi dränera huset och vill givetvis dränera hela vår fasad. Då vill de att vi återställer deras plattor som alltså går in på vår tomt om vi "lyfter bort" dem tillfälligt för att komma åt. Är vi skyldiga att göra det? Alltså betala för att en plattläggare åtgärdar deras plattor som vi måste ta bort för att komma åt att dränera på vår egen tomt? Dessutom ville vi ha ett plank på vår tomt istället för häcken. Men våra grannar ville, som de uttrycker sig ha"vår häck kvar" punkt slut. Vi kan gå med på det men kan de verkligen bestämma vad som vi ska ha på vår tomt? :x
Tacksam för svar!
Detta med häckar är väl en evig orsak till bråk. Eftersom att den står på er sida så måste den rimligen betraktas som er. Däremot så kommer ni inte få sätta upp ett plank utan bygglov och grannarna lär väl höras angående det och neka. Rent juridiskt så vet jag ju ingenting om plattorna på er tomt men rent logiskt så borde de få skylla sig själva om de ligger på er tomt och själva få återställa om de vill ha dom tillbaka. Men samtidigt så tror jag inte att er tomt mår dåligt av att inte dräneras de yttersta 5 cm. Jag skulle nog försöka komma överens med grannen att tex de accepterar att ni bestämmer över häcken då den står på er tomt så struntar ni i att deras plattor är på er tomt.
Klicka här för att svara