Grund & Markarbeten
verktygsgurun: Har idag ett uterum på 60 kvm på gjuten platta som är stålad och således väldigt blank i ytan. Skall halvera uterummet och då kommer halva plattan att hamna utomhus och där är inget fall på plattan idag. Vad skall man använda för att pågjutningen skall bita i den stålade ytan och klara vintrar mm utan frostsprängas? Ytan skall klinkas.
Matti_75: [citat] Jag vet att det är många parametrar att ta hänsyn till när man bestämmer betong kvalitet. I en villa platta är det främst XC klassen, men med ett täcksikt på 30 mm och cellplasten mot mark så räcker det med en C25/30. Lasterna är inget problem så länge man har en kantbalksarmering. I en garage platta däremot så rekommenderar jag att man går upp i kvalitet med hänsyn till
Locke: Ja, du tänker så. Då förstår jag hur du menar.
tomashermansson: Vad är en lämplig tjocklek på ej bärande innerväggar i en källare? Jag planerar att mura upp väggar i murblock (lecablock) och frågan är, vilken tjocklek skall jag välja? I väggarna vill jag rymma el så 45 + 45 är ett minimum, men block finns i t.ex. 150 och 190 mm... vad skall man välja?
Locke: Utan att ha varit där är det svårt att komma med något definitivt men jag hade nog föredragit att få bort vattnet med en grundvattenpump. Ett gjutet golv på dränerande massor med en pumpgrop vore väl inte fel? Om du har fritt vatten stående där nu så bör du agera omgående.
Mecalac: Det är inte fel med en sådan tråd :)
haavard: Slusats!!: Så länge du ställer den på egen tomt behövs inget bygglov under tiden du bygger ditt hus. (Men bara som byggbod. Ska du sova där krävs bygglov.)
stoif: Nja, jag skulle nog tänka om. Ett sutteränghus är i min värld som ett hus med en halv källare. Och en källare skulle ingen bygga med trästomme.
Göran.W: Kan stämma bra. Nu Ringde jag och kollade vilket inte gick när jag postade detta fick detta beskedet. 500 kr timmen Fram körning ca 500 kr för jag bor så fel. Slitage 8 kr cm borrat. Sen försvinner halva kostnaden iom rot avdraget. Så det landar väl runt 1500 kr efter rot så det är överkommligt. Jag har bilat genom en liknande källare från början av 1900 talet och det gör jag
Aniska: Hej! Jag vill gärna se bilder! Jag vill gjuta en sockel till ett växthus. Någon som har tips på hur tjockt det ska vara, tips på hur man får till en bra form samt andra tips? Jag har tänkt att göra det på 15 kvadrat, ca 3 x 5 med två dörrar, högre betong på norrsidorna ingångarna vätter mot söder) trästomme från betongen samt gamla, höga spröjsade fönster till väggar,
gurran27: hej nu behöver jag hjälp med hur jag ska kunna beräkna kostnad till mitt försäkringsbolag vill jag ska sesefiera kostnaderna det är ett garage som ligger i anslutning till sutteräng det var en vatten skada som gjorde golvet underminerat så stora hål i golvet finns samt att ena väggen har skunkit så taket lutar nu skulle behöva hjälp med vad det skulle kosta att ta bort gammla
tihimas: Stödmur är mur och reglerad som sådan, dvs ca 60+cm=bygglovspliktigt
fuselage: [citat] Vilka kontaktar jag för att kolla upp vattenföringen? Kommunen? Kan man även få tag i ritningnar över hur kistan är förlagd, så man har lite förhandsinfo innan man sätter en spade i marken?
aedwall: Tycker tyvärr att det låter som dålig dränering + dåligt markjobb. Det skall absolut inte stå 2 cm vatten där nere och en avfuktare hjälper inte med den mängden. Luktar omdränering snarast tyvärr.
Mecalac: Hej. Priset är beroende på tillgänglighet, finns det utrymme att lägga massorna bredvid, Hur mycket isolering vill du ha, vilken typ av återställning osv...Skall överbivet material köras bort. Listan på olika faktorer kan göras lång. men mellan tumme och pekfinger, räkna mellan 2-3000 per löpmeter. Vill du sedan ha en total återställnimng typ färdig utrullad gräsmatta så blir
tomashermansson: Vi är i full färd med att bila ur gamla golvet i källaren. Nu visar det sig att delar av muren står direkt på berg. Vid de fall där en sula finns så grävs ner till denna. Frågan är; hur djupt kan man "gräva ur" bredvid muren i de fall den står på berg/stenl. Se bifogad bild. :S
jkarlberg: Problemet är att tidigare ägaren reglat ut 90 mm och flyttat ut dörrarna, därav fundering på att ta bort dörrarna. Djävlar skillnad på temp i källaren efter isoleringen togs bort. Japp nålfilt blir det iaf. Är det alltid dumt att regla ut med plåt och gipsa? Isolera inifrån med cellplast som jag har över? Tack för svar
stoif: En avfuktare gör också oerhört mkt på källarmiljön, en investering väl värd.
ingemar_o: det är betonghålsten, då ska jag kolla priser på olika isoleringar
Tasso: Ang. golvvarme. Sa lange du lagger isolering nedat i plattan sa far du inga storre forluster.
08Påväg: Hejsan Jag och sambon har precis beställt vårat hus men vi funderar på att eventuellt göra en sutteränggrund på 10-20kvm under/bredvid befintlig platta, men vad kan merkostnaden vara för detta, blir det någon alls ? Det kommer behövas ett bjälklag där och hur fungerar detta med golvvärmen i plattan ? Det kan väl inte vara några problem för man drar väl en separat golvvärmeslang
cps: Hej Någon som vet om Uponors och Pipelifes dräneringsrör/tillbehör 110 mm passar med varandra ? Typ dom som Rinkaby säljer
Helena1: Kaminen väger 270kg Därutöver får man räkna med skorstenens vikt. Ska kolla din länk nu Tackar
cecar33: Det kan ju vara så att om hela tyngden står på endast några plintar så kan kanske en sula med murad grund var en lösning. Därefter lyfter man huset med domkrafter och järn balk. Men som sagt orsaken til att husdelen har sjunkit måste utredas. Vill man dessutom se om det fortfarande rör sig så finns det speciella glas som limmas mellan de två hus delarna så man kan se när de spricker.
svebbe: Isar igen? Är det kondensavfuktare? Jag ligger på 60 - 65% men då är min igång dygnet runt. Så 65 - 71% är väl normalt sen är ju frågan om din fuktmätare visar rätt vid kallare klimat.
rikke andersen: Hej! Såhär flera år i efterskott :) grunden kallas mullbänk och är väldigt vanlig här i skåne. Själv bor jag i ett korsvikeshus från 1800-talet med en variant av denna grund. Har trägolv lagt på tegel som är lagt på stenbandat grus. Det viktigaste är att se till att dräneringen runt huset är ok. Att vattnet från taket leds bort från huset. Skydda grunden med vattbräda eller
BigGitt: En avfuktare torkar bara en del av luften. Avdunstar mycket fukt från marken, klarar den inte av detta. Just där, mot marken ev. mot väggar bör plasten läggas.
Zixten: Om det är möjligt lägg slangen där det inte skottas, snön isolerar bra!
svebbe: Det kan nog stämma eftersom trygghetsvakten bara är ett element och har inget fläktsystem. Så om du stänger igen allt så blir luften stillastående. Är ingen expert på trygghetsvakten så du får nog sätta upp en egen tråd och fråga där så kanske det är fler som kan ge svar. Det jag tycker är lustigt är att din "expert" på trygghetsvakten som monterade in det ville sätta igen