6 693 läst ·
43 svar
7k läst
43 svar
Dränering och sedan gjuta platta, nu vill hantverkarna ändra material och pris
Kan säga att problemen fortsätter. Entreprenören hade inte tagit bort tjärlagret som dom skulle enligt isodräns anvisningar utan tyckte det blev bra ändå. Meddelade att jag inte godkände arbetet. Han blev allmänt sur och otrevlig och ville dra sig ur, jag sa fine men vill ha det skriftligt. Efter konsulterande med isodrän av både mig och entreprenören och hot om att jag kommer ta dit besiktningsman och att isodrän är inkopplad så ringde han efter några timmar och ville kolla på jobbet tillsammans med mig. Nu ska han helt plötsligt göra om jobbet då han erkänner felet. Känns inte som soppan är slut så vi får se hur det går. Självklart fotograferar jag allt varje dag, har jag tydligen gjort rätt i...
Det verkar som om markentreprenörer har väldigt svårt att ta till sig vad som står i monteringsanvisningarna. Hjälpte min granne lite med hans dräneringsarbeten. Där var jag tvungen att skriva ut monteringsanvisningen för platonmattan (Icopal) och sätta under näsan på entreprenören för att han skulle göra på rätt sätt.
Man märker också här på forat att det finns många egna idéer om hur saker och ting skall göras. Jag förstår inte vad det är hos folk som gör att dom tror sig kunna saker och ting bättre än tillverkaren.
Man märker också här på forat att det finns många egna idéer om hur saker och ting skall göras. Jag förstår inte vad det är hos folk som gör att dom tror sig kunna saker och ting bättre än tillverkaren.
Tyvärr är det så att de entreprenörer som är ovanligt billiga tar genvägar. Bra jobb kostar pengar, skitjobb är billigt. Undrar om jag stack ut hakan nuLocke skrev:
Att strunta i att blästra fasaden är åt h-lvete. Tänk er en gummistövel som är blöt invändigt, fukten kommer ej ut. samma sak med ett hus, väggen ventilerar ej som den ska om det gamla tätskiktet ej blästras/tas bort.
Hej.
Jag missade en sak. Om "din firma" missade att blästra väggen, hur är det där plattan/vägg möts. Plattan brukar sticka ut en bit utanför där väggen står på sulan. Där ska man mura ett hålkärl och sedan skall detta penslas med ett membran, typ EP40 eller liknande. Har de gjort detta?
Jag missade en sak. Om "din firma" missade att blästra väggen, hur är det där plattan/vägg möts. Plattan brukar sticka ut en bit utanför där väggen står på sulan. Där ska man mura ett hålkärl och sedan skall detta penslas med ett membran, typ EP40 eller liknande. Har de gjort detta?
Jodå dom hoppade över hålkärlet också, vi har diskuterat även den biten. Och självklart är även sulan 100% full med tjära/asfalt. Dom la på en liten klack på ca 3 meter där dom tyckte att det var lite extra utsatt. Självklart ovanpå tjäran.. Dom kör med varianten lite bit isodrän på grundsulan och sedan plast och sedan en bit platta igen. Helt ok variant enligt anvisningen så den biten klagar jag inte på.
Hade jag vetat om hur mycket problem det blivit så hade jag gladeligen betalat några kronor till för att slippa vara orolig för vad dom gör nästa gång. Elkabeln har dom grävt av (trots ledningsvisningskarta) men dom har ju inte kommit till vatten och avlopp ännu..
Nej hans namn börjar inte på F, det börjar på E.. och företaget börja på S.
Hade jag vetat om hur mycket problem det blivit så hade jag gladeligen betalat några kronor till för att slippa vara orolig för vad dom gör nästa gång. Elkabeln har dom grävt av (trots ledningsvisningskarta) men dom har ju inte kommit till vatten och avlopp ännu..
Nej hans namn börjar inte på F, det börjar på E.. och företaget börja på S.
Redigerat:
Problemet är ofta att sulan lutar in lite mot väggen så att vatten blir stående där. Sulan var rak vid gjutning, men när sedan väggen muras upp så brukar det hamna betongspill på den delan av sulan som sticker ut, och då får man en anvisning som lutar in mot väggen. Därför är hålkärl att föredra.
Jodå, geoduk har dom. Nu diskuterar dom fall på gamla brunnen resp mot gatan så vi får väl se om de blir någon överaskning där. Fall mot gatan bör det vara med råge men om brunnen är tillräckligt djup vet jag inte ännu. Om fallet mot gatan är tveksamt kan man väl sätta dit något form av rör där flödet bara går åt ena hållet? Minns inte vad det heter 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gjuta in avloppsrör för att sedan dra golvvärmeslang i?
Värme allmänt -
Gjuta platta på mark vilket djup dräneringsrör ?
Grund & Markarbeten -
Blästra bort gjutasfalt vid dränering?
Grund & Markarbeten -
Gjuta på dränering-bädd
Grund & Markarbeten -
Gjuta oisolerad platta intill hus. Dränering m.m.
Grund & Markarbeten