3 344 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Hur gör man med källarväggar utvändig
Hej.
Källarväggen är murad med Lecablock, ska nu lega jord mot väggen.
Fundera om jag ska putsa med murbruk M sedan lega en membran vid sockeln och stella en fuktisoliermatta mot väggen, sedan jord.
Behöva man putsa över huvudtaget
Mvh
Källarväggen är murad med Lecablock, ska nu lega jord mot väggen.
Fundera om jag ska putsa med murbruk M sedan lega en membran vid sockeln och stella en fuktisoliermatta mot väggen, sedan jord.
Behöva man putsa över huvudtaget
Mvh
Ur fuktsynpunkt brukar man säga att minst en sida på väggen skall vara putsad. Anledningen är att den annars inte blir helt lufttät. Jord skall du inte ha mot väggen. Fyll med ett dränerande material. Om du räknar med att ha inomhusklimat på insidan bör du nog fundera lite kring isoleringen också. 100-200 mm cellplast godkänd för mark kanske?
Väggen är murad med Isoblock det är Lecablock med Isolering i mitten.
Jag vill putsa utvändig för att slippa att wärmen går ut. Stenar kan ju knappt håller wärmen utan puts.
På insidan ska också putsas.
Jag tänke ju nu att putsa och lega fuktmattan framför sedan jord. Jag har även massor med Frigolit kvar 10cm och sånna markskivor. går det kanske att använda de också?
tack
Jag vill putsa utvändig för att slippa att wärmen går ut. Stenar kan ju knappt håller wärmen utan puts.
På insidan ska också putsas.
Jag tänke ju nu att putsa och lega fuktmattan framför sedan jord. Jag har även massor med Frigolit kvar 10cm och sånna markskivor. går det kanske att använda de också?
tack
Klicka här för att svara