1 476 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
planera fall på en avlång uppfart?
Ska lägga om uppfarten och behöver lite smarta tips om att göra fall. Att rikta hela infarten (18m) mot dagvattenbrunnen som sitter nån meter framför huset känns lite riskabelt om det skulle komma för mycket regn eller det blir stopp i brunnen. Fall mot gatan kan jag inte göra hela vägen pga höjdskillnaden, skulle säker behöva höja ytan vid huset med 15 - 20cm vilket inte funkar. Brunnen och gatan ligger i samma höjd.
Har en ide om att luta halva ytan mot gatan och den andra halvan mot brunnen, dvs uppfartens högsta punkt blir i mitten. Vad tror forumet om detta eller finns det andra knep.
Har en ide om att luta halva ytan mot gatan och den andra halvan mot brunnen, dvs uppfartens högsta punkt blir i mitten. Vad tror forumet om detta eller finns det andra knep.
Kan du ite tippa vattnet åt sidorna? Ett annat alternativ är ju att anlägga sk linjeavvattning (rännor med galler) på ett par ställen och då leda vattnet åt sidorna för att få så lite vatten som möjligt fram till huset.
har tänkt på det också men likväl så måste jag leda allt vattnet till brunnen, kommer inte ut på gatan ändå. jag kanske får kombinera ihop nåt, vill gärna ha bort lite vatten ut på gatan eftersom det ligger ett gatuavlopp par meter framför utfarten.
Klicka här för att svara