Hej,

Vi har hittat ett hus vi är väldigt intresserade av, dock ett renoveringsobjekt.
För 2 år sedan konstaterades det massor av fukt i källaren pga dålig dränering, samma sak på vinden.

Nu är taket bytt och huset omdränerat. Dock har inget gjorts invändigt i källaren, förutom att de börjat riva ut lite golv etc.
I badrummet i källaren är det lite svartmögel, samt att det luktar mycket illa i hela källaren.

Källaren är på 88kvm inkl garage på 18 kvm.

Hur går en mögelsanering till och vad kan det tänkas kosta? Eftersom huset redan är omdränerat kan det väl inte röra sig om någon enorm summa, eller?

Om vi köper huset tänker vi sanera källaren, rensa bort allt skadat material etc, sedan lämna den i ca 2 år, tills vi har mer tid och pengar till att köra klart. Resten av huset skall ju också renoveras. Finns det något som talar emot detta? Antar att vi kommer montera fuktmätare, lite fläktar etc.

Ska prata med bank och mäklare i början på nästa vecka, så alla tankar önskas!

Någon med erfarenhet?

Är det säljaren som dränerat om? Värt en extra koll för att se till att det där blivit ordentligt gjort och inte bara hafsats ihop för att snygga till prospektet...

Annars så tror jag att ni helt lugnt kan låta källaren vara en just en källare i ett par år baserat på att allt organiskt material rivs ut och att eventuella diffusionstäta skikt tas bort

Säljaren har anlitat en firma för omdränering. Det ska finnas kvitton samt att entreprenören "gärna svarade på frågor".
Det ska även ha isolerats mm.

Bör man även sätta in någon avfuktare, utsugsfläkt etc?

Nja, det beror ju lite på hur det blir. Är allt organiskt material utrivet blir det ju liksom inga mögelangrepp. Sen kan ju källaren vara mer eller mindre fuktig beroende på var huset står, dränering, markförhållanden etc. Det får ni nog avgöra i efterhand.

Men visst tar ni dit kvalificerat folk för besiktning och liknande? Strukturella skador på grund, källarväggar och andra problem löses ju inte med att riva ut organiskt material!

Spontant skulle jag nog ta dit både besiktningsman, elektriker och VVS för en övergång. I ditt fall kanske även ett företag som sysslar med mögelsanering (livrem och hängslen!)

Jepp, det blir en besiktning med extra allt. Ska försöka få tag en en besiktningsman som kan mäta fukt mm.

Tack för dina svar! Har lite beslut att fatta nu, helt enkelt.

Låt källaren vara källare och konstruera inget i organiskt material i framtiden.
Putsa väggarna och måla med akrylatfärg, klinka golvet med breda fogar.
Se till att källaren är väl ventilerad, alternativt sätt in en avfuktare.

Mögelsporer har en tendens att överleva det mesta och börjar växa om det skulle bli fuktigt igen.

Alex: Ja, tanken är att det ska vara typ gillestuga och tvättstuga i källaren.
Klinkers och stenmaterial under jord, har jag hört...

Ska nog ändå sätta in lite fläktar efter mögelsaneringen så man blir av med all lukt.

I vår källare var det stora problem med fukt och mögel. Först och främst riv ut allt organiskt material . Det är det viktigaste. Sedan dränerades om med platonmatta och hela den biten. På ett ställe var det väldigt fuktigt men det försvann efter enågon vecka. Anticimex sprejade även mot mögel. fungicid behandling tror jag det heter. En frånluftsfläkt placerad i källaren är bra. Dålig ventilation ökar både fukt och lukt. Vår källare är idag väldigt bra.

Stake: skönt att höra! Har du någon uppfattning om vad saneringen gick på? Dräneringen är som sagt redan gjord.

Inte direkt då jag rev ut allt organiskt material själv, och det kostar ju inget i krobor och ören. Fungicid behandlingen betalade förra ägaren åt mig då vi var släkt. Kan inte tänka mig det kostar många hundra det bara kommer en gubbe från anticimex med en spruta och sprayar väggar och golv. Dräneringen är denn stora biten och är den gjord och du inte har material som stänger in fukten så ser jag inte hur du kan komma att få problem. Tilläggas bör att anticimex killen sa att klorin funka likabra som fungiciden. Om det stämmer vet jag inte.

Underbart!
Jättetacksam för alla svar. Livet känns genast lite lättare!

Helt rätt Robin!

Gillestuga och hobbyrum i vår källare var uppreglat i trä med isolering av gullfiber direkt på golvet med golvspån och plastmatta på och ytterväggar även dom uppreglade i trä och isolerade med gullfiber.
Huset byggt -66, aldrig omdränerat.

Allt är utslitet och väggar och golv behandlade med fungicid, Gjordes i september förra året. Har haft avfuktare på sedan dess och det är riktigt bra luft i källaren numera. :)

Nu har banken gett oss tummen upp, så helgen kommer gå till för/emot-listan. :)

Lycka till! :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.