Vi har hittat en gård vi funderar på att köpa, i ladugården har det för längesen stått kor, vilket innebär att det är diverse rännor, foderbord och liknande. Kan man bila bort sånt själv? Vad kostar det att hyra maskin och hur lång tid tar det? ladan är på ca 5*12 m Att anlita någon, är det dyrt? Sen är den andra delen med jordgolv, är det enkelt att "bara" gjuta en platta på det? Kostad? Jag måste försöka hitta den enklaste vägen för att kunna stalla upp hästarna utan att det blir för dyrt då vi i första steget måste renovera huset.
Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Har samma problem, och just inga bra förslag. Stor gubbe med stor maskin tror jag är den bästa lösningen.

Däremot: kolla takhöjden i ladugården så det är högt nog för hästar så dom inte skadar sig vid en stegring. En stor häst behöver bortåt 2,6 m.

http://www.hammars.se/horse/djurskydd.htm

Ja, taket ska vi höja ändå, det är nog inte mer än 2,20 om golvet blir platt. Men jag måste försöka få ner platta i markhöjd. Och det är massor att bila bort, känns som det kan bli billigare om man försöker få bort det mesta själv.

1,5 gånger mankhöjdeni takhöjd, dock minst 2,2 meter oavsett hur liten häst det är säger reglerna. Så ett normalstort halvblod behöver ca 2,5 meter. Det är i allmänhet inte så svårt att bila ut gamla foderbord, inte helt ovanligt att de är gjutna efter själva plattan. Men det kan bli dyrt att höja takhöjden! Det är bara att gjuta en platta i delen med jordgolv, kolla dock vad det är för underlag, kan vara att du behöver schakta ut en del först för att få bra underlag under plattan. Och glöm inte SUS, dvs spänningsutjämnande system till armeringen innan du gjuter.

Jag hade tänkt ta bort taket på den delen där ska ha boxar så det blir öppet i nock, det är nog det enklaste och billigaste, sen behåller jag loft över sadelkammare samt uppstallningsplast.

Golvet:
Det beror på hur mycket man kostat på vid gjutning av det gamla golvet, mitt bröt vi upp med spett.
Till foderbordet hade vi en elektrisk stor bilmaskin.

Sedan gjöt vi 10 cm armerad betong på gamla fyllningen då det är torrt och dränerande mark.
Blev mekanisk verkstad sedan.

Protte

Med öppet till nock så tänk bara på att reglerna om takhöjd avser lägsta
punkt i hästarnas vistelsezon så att du inte har någon låg balk kvar.
Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Lej in en bobcat som kan växla mellan bilningshammare och skopa.Betongen i den typen av gjutningar brukar inte vara armerad eller ens vibrerad med andra ord lättrivet.Lejde för ett liknande jobb 9 m x 9m det tog 4timmar att riva, räkna med någon tusenlapp i timmen väl använda pengar.Arbetet blir enklare om du kan klara dig utan stolpar alt att du har lösa stämp som kan flyttas allt eftersom.Ett problem du kan stöta på om du vill sänka golvnivå är berg.Ekonomibyggnader byggdes ofta på värdelös mark som inte gick att använda till annat inte som idag alltså.

Jessica74 skrev:
Jag hade tänkt ta bort taket på den delen där ska ha boxar så det blir öppet i nock, det är nog det enklaste och billigaste, sen behåller jag loft över sadelkammare samt uppstallningsplast.
Kolla så att taket inte tar upp det utåtriktade trycket från takstolarna. Det kan bli nödvändigt att sätta in förstärkningar längre upp så att inte väggarna trycks ut. Beror givetvis på hur ladugården är konstruerad, men hör med en byggare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.