6 562 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Härdtid Weber Grovbetong?
Göt i går ett fundament till en lyktstolpe med Weber grovbetong.
Använde totalt 4,5 säckar som hälldes i en grop + hink utan botten. Tjocklek upp till 200 mm (från kant till centrum)
Hur länge tar det innan betongen har uppnått full styrka?
Använde totalt 4,5 säckar som hälldes i en grop + hink utan botten. Tjocklek upp till 200 mm (från kant till centrum)
Hur länge tar det innan betongen har uppnått full styrka?
Den av tillverkaren uppgivna hållfastheten för betongtypen skall vara uppnådd efter 28 dygn. Då brukar man testa sin gjutna produkt och då ska värden vara uppfyllda.
Men sen beror det på vad du skall göra med det du gjutet, men för en lyktstolpe som du antagligen skall bulta fast så hade jag väntat minst 1,5-2 veckor innan jag skulle bultat i betongen.
Men sen beror det på vad du skall göra med det du gjutet, men för en lyktstolpe som du antagligen skall bulta fast så hade jag väntat minst 1,5-2 veckor innan jag skulle bultat i betongen.
En tumregel som jag brukar använda stämmer på de flesta husbyggnadsbetonger, 50% efter ett dygn eller två, 70 % efter en vecka och 100 % efter en månad. Betongens hållfasthetsutveckling är proportionell mot temperaturen - ju varmare ju snabbare härdningsförlopp. Under fem grader händer i princip ingenting varför vintergjutning är en skola för sig.
jo tack. Gjorde en liten platta som uppställningsyta i mitten på oktober. Tog väl tre dygn innan den var tirräckligt ythård för att man skulle kunna gå på den 
Sommartid brukar jag ge det några dagar, sen brukar det vara hårt nog men då är jag aldrig snål med dimensioneringen å andra sidan
Sommartid brukar jag ge det några dagar, sen brukar det vara hårt nog men då är jag aldrig snål med dimensioneringen å andra sidan
Klicka här för att svara