21 076 läst ·
11 svar
21k läst
11 svar
Underlag vid gjutning av platta
Ska gjuta grund till ett uterum i aslutning till huset och är lite villrådig angående vilket undelag som är bäst att ställa L-elementen på. Efter flitigt sökande på nätet har jag hittat 3 alternativ:
1. Dräneringsgrus
2. Makadam 8-16
3. Makadam + ett tunt lager finare material för avjämning
Så min fråga till er som har erfarenhet är vilket som är bäst/lättast att få ett bra resultat med?
Även övriga tips mottages tacksamt.
1. Dräneringsgrus
2. Makadam 8-16
3. Makadam + ett tunt lager finare material för avjämning
Så min fråga till er som har erfarenhet är vilket som är bäst/lättast att få ett bra resultat med?
Även övriga tips mottages tacksamt.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
8-16 skulle jag föreslå. Det med lite 4-5 för att lättare justera in blocken. Det blir inte så mycket till finlir när stenarna är 8-16mm stora. Helst skall det vara tvättad makadam för att inte sätta igen dränering och markduk, men det är inte så lätt att få tag i.
Tack för ditt svar. Det här med tvättad makadam trodde jag man hade slutat med för det hör man aldrig att det pratas om längre. 4-5 har jag inte hört talas om innan men det låter vettigt. Vi bor på en grus-ås högt över grundvattnet så någon dränering finns inte alls om det har någon betydelse för val av underlag.
Fler med synpunkter?
Fler med synpunkter?
Självbyggare
· Stockholm
· 10 264 inlägg
http://www.ballastsverige.se/vara-produkter/Bergskrossprodukter/Makadam/
Här kan du se lite av de olika som ex Ballast har. Det skiljer sig mellan krossarna vad de har för fraktioner så du får se vad din grusgrop har.
I ditt fall låter det som det mer är vattnet som kommer ovan från som skall dräneras bort. Då är det nog inte lika kinkigt om makadamen är tvättad eller inte, det är för att förhindra att fukten sugs upp via makadamen som skall vara kapilärbrytande. Jag borrade hål i en gammal skottkärra och spolade av makadamen allt efter som jag körde ut den. Inte helt optimal tvättning, men bättre än inget var mitt resonemang och det blev en liten hög med jord/mjöl.
Här kan du se lite av de olika som ex Ballast har. Det skiljer sig mellan krossarna vad de har för fraktioner så du får se vad din grusgrop har.
I ditt fall låter det som det mer är vattnet som kommer ovan från som skall dräneras bort. Då är det nog inte lika kinkigt om makadamen är tvättad eller inte, det är för att förhindra att fukten sugs upp via makadamen som skall vara kapilärbrytande. Jag borrade hål i en gammal skottkärra och spolade av makadamen allt efter som jag körde ut den. Inte helt optimal tvättning, men bättre än inget var mitt resonemang och det blev en liten hög med jord/mjöl.
Lägger man cellplast med förskjutna skarvar är den väl kapilärbrytande i sig.
Men 8-16+ ett tunt lager fin makadam som justering låter bra. Antar att man inte bör ha något med 0-fraktion så det får väl bli 2-4 eller nåt liknande.
Men 8-16+ ett tunt lager fin makadam som justering låter bra. Antar att man inte bör ha något med 0-fraktion så det får väl bli 2-4 eller nåt liknande.
Först bort med allt organiskt, gräs, löv grenar, mulljord och rötter osv.
Sen ev markduk för att hindra materialblandning.
Sen 0-32 upp till 10-15cm under nivå undersida kantelement.
Packa.
Sen 8-16 (eller 8-12) till nivå undersida kantelement.
Väg av horisontellt och packa (om det går att packa, det brukar inte kunna/behövas packas så mycket).
Sen kan du finlira med en cm av 4-8 för finjustering, men har du valt 8-12 går det ungefär lika bra.
Detta sista behöver inte packas.
Packning kan ske genom att gå och stampa med fötterna om det inte är väldigt djupt (säg en 10-15cm) och är en mindre yta.
Man kan också avsluta med en vattenpackning, spola över rätt stora mängder vatten, så blir det också mer packat.
Sen ev markduk för att hindra materialblandning.
Sen 0-32 upp till 10-15cm under nivå undersida kantelement.
Packa.
Sen 8-16 (eller 8-12) till nivå undersida kantelement.
Väg av horisontellt och packa (om det går att packa, det brukar inte kunna/behövas packas så mycket).
Sen kan du finlira med en cm av 4-8 för finjustering, men har du valt 8-12 går det ungefär lika bra.
Detta sista behöver inte packas.
Packning kan ske genom att gå och stampa med fötterna om det inte är väldigt djupt (säg en 10-15cm) och är en mindre yta.
Man kan också avsluta med en vattenpackning, spola över rätt stora mängder vatten, så blir det också mer packat.
Cellplast är kapillärbrytande, men inte speciellt dränerande, så ett lager med 8-12, 8-16 eller 16-32 ger vatten en bra möjlighet att komma bort (eller till ! :eekLillgus skrev:
Tvättad makadam har jag inte själv kört med.
När man kör paddan över blir det ändå nytt stenmjöl i.
Vill man vara duktig så väntar man in regn (inte svårt denna sommar) eller drar fram vattenslangen och tvättar makadambädden när den är klar för att beklädas med kantelement.
När man kör paddan över blir det ändå nytt stenmjöl i.
Vill man vara duktig så väntar man in regn (inte svårt denna sommar) eller drar fram vattenslangen och tvättar makadambädden när den är klar för att beklädas med kantelement.
man brukar säga att mer än 10 cm 8-16 är kapilärbrytande även om den inte är tvättad.
Det räcker med 20-30 cm men oftast är det praktiskt att gå upp till 40-50. Bra plats att jobba pånär man ska väga in elementen. Sen ska du ju motfylla mot elementen före gjutning och då ska det ju finnas lite plats att lägga det på också.
Det räcker med 20-30 cm men oftast är det praktiskt att gå upp till 40-50. Bra plats att jobba pånär man ska väga in elementen. Sen ska du ju motfylla mot elementen före gjutning och då ska det ju finnas lite plats att lägga det på också.
Du måste ju slänta makadambädden med en lutning som förhindrar att det rasar iväg under elementen, och den slänten är absolut minimum 1:2, dvs med 10cm tjock lager blir det minst 2 dm brett utanför.
Och ska du packa med markvibrator krävs det betydligt mer, ty sorterat stenmaterial utan nollfraktion i sig "flyter" iväg åt sidan när man vibrationspackar.
Men rent praktiskt klarar du inte jobbet utan att ha minst 10-20 cm plant åt sidan utanför kantelementen och sen slänten till detta, dvs minst 20 cm till.
Glöm inte sen att du behöver material för motfyllet mot kantelementen om du inte tänkt lösa det med någon glesform eller liknande.
Och då är det lika bra att ösa på med ytterligare minst 2dm brett.
När jag gjorde garaget så lärde jag mig. Jag fyllde ut ca 50-60cm utanför kantelementen och använde 100% 8-16 trots att det behövde fyllas uppåt 30 cm djupt.
När jag sen körde paddan så sjönk det oavbrutet längs kanterna iom att materialet trycktes ut istället.
Så när det var dags för plattan till huset hade jag lärt mig.
Där la vi grovt kross 0-100 där det behövdes så det endast blev 15cm 8-16 sen.
Och så la jag ut 8-16 dryga metern utanför grunden.
Och ska du packa med markvibrator krävs det betydligt mer, ty sorterat stenmaterial utan nollfraktion i sig "flyter" iväg åt sidan när man vibrationspackar.
Men rent praktiskt klarar du inte jobbet utan att ha minst 10-20 cm plant åt sidan utanför kantelementen och sen slänten till detta, dvs minst 20 cm till.
Glöm inte sen att du behöver material för motfyllet mot kantelementen om du inte tänkt lösa det med någon glesform eller liknande.
Och då är det lika bra att ösa på med ytterligare minst 2dm brett.
När jag gjorde garaget så lärde jag mig. Jag fyllde ut ca 50-60cm utanför kantelementen och använde 100% 8-16 trots att det behövde fyllas uppåt 30 cm djupt.
När jag sen körde paddan så sjönk det oavbrutet längs kanterna iom att materialet trycktes ut istället.
Så när det var dags för plattan till huset hade jag lärt mig.
Där la vi grovt kross 0-100 där det behövdes så det endast blev 15cm 8-16 sen.
Och så la jag ut 8-16 dryga metern utanför grunden.
Klicka här för att svara