Hej!

Jag skall bygga hus nu till hösten och kommer troligen bygga lösvirke. Nu är frågan vilken grund jag skall välja. Tidigare har ju platta på mark varit det främsta alternativet men nu säger flera hustillverkare och entreprenörer att dagens torpargrund är lika bra. Att ha en ventilerad, isolerad och varm torpargrund är både billigare och snabbare att bygga på.

Vill ni som verkligen vet råda mig här? Någon som byggt på senare tid som har erfarenheter att dela med sig?

Tacksam för hjälp!

Mikael_L
Det går nog inte att entydigt säga vilken som är bäst.

Det beror väl på markförhållanden, personligt tyckande, byggnadens användning, vad man tycker om låg eller hög sockelhöjd osv osv.

Jag ska själv börja bygga i slutet på augusti och jag har valt platta, byggfirman vill inte ens göra torpargrund.
Torpargrund har jag dåliga erfarenheter från då mina föräldras tidigare hus hade det och vettifan hur mycket arbete och pengar som fick läggas ner där med div lösningar när huset skulle säljas, det luktade illa från grunden i hela huset, det var plastmattor, fläktar och grejer som skulle in men inget som fick det riktigt bra.

Jag ställer mig tveksam till att det blir billigare och du kan bygga snabbare med torpargrund, kanske om du köper färdigt modulhus (eller vad det kallas).
Gör du torpargrund så blir det ju mer snickeri på huset och det blir mer arbete med värmesystemet vilket jag tror äter upp både den ekonomiska och tidsmässiga besparingen.

Så jag skulle gissa på att det inte är några större vinningar varken ekonomiskt eller tidsmässigt på någon av grunderna.

Men som Mikael_L så är det ju en del andra funderingar att väga in istället, du har ju även uppvärmningsbiten att ta hänsyn, personligen så tycker jag det är skönare med golvvärme i plattan då man slipper radiatorer att ta hänsyn till, sånna aspekter är nog så viktiga att fundera på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.