4 993 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Kostnad att ställa i ordning tomt
Vi går i husbyggartankar och har eventuellt fått napp på en tomt (1240 m2). Problemet är att kommunens markundersökning visar på ett 1 meter tjockt lager med torv innan en stabil morän där torven måste grävas bort och fyllas ut med ett stabilare material.
Huset vi tänker bygga blir ett 1-plans med en yta av ca 160 m2, kan någon ge mig ett ungefärligt svar på vad det skulle kosta att färdigställa marken för gjutning av plattan?
Sent from my HTC Desire S using Byggahus
Huset vi tänker bygga blir ett 1-plans med en yta av ca 160 m2, kan någon ge mig ett ungefärligt svar på vad det skulle kosta att färdigställa marken för gjutning av plattan?
ta in offerter! Ring runt till olika entreprenörföretag och be dem lämna en offert. Ett enkelt och gratis sätt att få svar svart på vitt vad det kan kosta! Då vet du samtidigt vem du ska anlita. Det är svårt för oss som inte sett tomten och inte vet var den ligger etc kunna ge ett prisförslag
Du behöver ju ett bättre matrial under huset plus en bit ut så det blir kanske 200 m2 som ska bytas mot packat matrial.
En gissning blir då 250 m3 som ska köpas fraktas och läggas ut.
Den torv som grävs upp. Kan du använda den själv eller måste den fraktas bort. Det blir ju en kostnad av det med.
En gissning blir då 250 m3 som ska köpas fraktas och läggas ut.
Den torv som grävs upp. Kan du använda den själv eller måste den fraktas bort. Det blir ju en kostnad av det med.
Vill ni just nu bara ha en högst grov snabbuppskattning av priset för schakt och uppfyllnad och packning så kan jag gissa på mellan 100-250.000:-
Men det beror ju på så mycket.
Dels som mats påpekade, om det ska köras bort något, dels hur långt det är till grustaget som fyllningen tas ifrån. Frakter tenderar att dra iväg en del om det börjar handla om några mils körning varje sväng.
Också givetvis hur bra entreprenör ni hittar.
Men under 100 papp kan ni inte räkna med, ty bara grovfylle + makadam går på 50-60', sen en del maskintimmar till detta.
Och nu räknade jag bara på husets grundläggning, tänk på att ni ev får en del kostnader sen när trädgården ska anläggas.
Men det beror ju på så mycket.
Dels som mats påpekade, om det ska köras bort något, dels hur långt det är till grustaget som fyllningen tas ifrån. Frakter tenderar att dra iväg en del om det börjar handla om några mils körning varje sväng.
Också givetvis hur bra entreprenör ni hittar.
Men under 100 papp kan ni inte räkna med, ty bara grovfylle + makadam går på 50-60', sen en del maskintimmar till detta.
Och nu räknade jag bara på husets grundläggning, tänk på att ni ev får en del kostnader sen när trädgården ska anläggas.
Redigerat:
Tack så mycket för att ni tar er tid att svara, självklart kommer vi att ta in offerter om/när vi kommer till skarpt läge men nu i semestertider så går inte allting så snabbt som man önskar när man väl bestämt sig för att bygga...
Som Mikael L skriver så vill vi bara ha en grov uppskattning så att vi får ett hum om ifall det är värt att fortsätta drömma om den här tomten eller om vi skall leta efter någon med bättre förutsättningar.
Räcker det att bara gräva ut torven och fylla ut där grunden skall stå eller behöver man ta bort torven från hela tomten för att skapa goda förutsättningar för gräsmattan?
Torven som grävs bort har vi ingen användning för så den kommer att behöva fraktas ca 2 mil samt att vi har ca 1 mil från grustäkten där fyllnadsmaterial finns så det blir ju tyvärr en hel del fraktande fram och tillbaka.
Som Mikael L skriver så vill vi bara ha en grov uppskattning så att vi får ett hum om ifall det är värt att fortsätta drömma om den här tomten eller om vi skall leta efter någon med bättre förutsättningar.
Räcker det att bara gräva ut torven och fylla ut där grunden skall stå eller behöver man ta bort torven från hela tomten för att skapa goda förutsättningar för gräsmattan?
Torven som grävs bort har vi ingen användning för så den kommer att behöva fraktas ca 2 mil samt att vi har ca 1 mil från grustäkten där fyllnadsmaterial finns så det blir ju tyvärr en hel del fraktande fram och tillbaka.
Ja herreminjävlar vad dom höjt priset på grus :eek: :eek: :eek: :eek:
Mer än dubbelt så dyrt som när jag köpte för 2-3 år sedan :eek:
http://www.heidelbergcement.com/NR/...75/0/Konsumentprislista_Stockholm_2012web.pdf
Jag hoppas det bara är jehander som gjort så, och snart konkar.
Mer än dubbelt så dyrt som när jag köpte för 2-3 år sedan :eek:
http://www.heidelbergcement.com/NR/...75/0/Konsumentprislista_Stockholm_2012web.pdf
Jag hoppas det bara är jehander som gjort så, och snart konkar.
Grov sten blir det nog dåligt med plats för.
Låt oss säga att vi vill ha en platta där toppen ska vara 20 cm över omgivande tomt. 10 cm jord ska läggas på torven så att vi får en bra grund för gräsmattan (beror ju på hur hård torven är iofs). Med en 40 Cm platta (10 cm betong och 30 isolering) så ligger vi på -10. Under det ska vi ha minst 10 cm grus för dräneringen. Kvar blir då 80 cm att fylla ut. Därmed vill jag inte ha något större än ca 20 cm som grövsta att fylla ut med. antagligen blir det enklast att ta tex 0-90 och fylla med och sen finjustera med drängruset
Låt oss säga att vi vill ha en platta där toppen ska vara 20 cm över omgivande tomt. 10 cm jord ska läggas på torven så att vi får en bra grund för gräsmattan (beror ju på hur hård torven är iofs). Med en 40 Cm platta (10 cm betong och 30 isolering) så ligger vi på -10. Under det ska vi ha minst 10 cm grus för dräneringen. Kvar blir då 80 cm att fylla ut. Därmed vill jag inte ha något större än ca 20 cm som grövsta att fylla ut med. antagligen blir det enklast att ta tex 0-90 och fylla med och sen finjustera med drängruset
Känns som om vi får räkna med ca 250-350 innan vi har en bra mark att gjuta på med andra ord, skall prata med kommunen till veckan och vill då gärna ha lite på fötterna för att kunna förhandla ner priset på tomten jämfört med de andra inom området som haft betydligt bättre markförutsättningar på sina tomter.
Jag tycker inte vi ska behöva betala samma kvadratmeterpris när vi har så stor kostnad för att byta ut all torvmassa eller är jag ute och cyklar?
Jag tycker inte vi ska behöva betala samma kvadratmeterpris när vi har så stor kostnad för att byta ut all torvmassa eller är jag ute och cyklar?
Det beror nog helt och hållet på om dom är sugna på att få sälja eller inte, givetvis i kombination med vilket köptryck det är.
På området där vi bygger var kommunen helt kallsinniga till differentierade tomtpriser, trots att en del fått spränga eller fylla för flera hundra tusen kr. Andra har knappt behövt göra nåt alls. Skrapa av och lägga på någon dm grus.
På området där vi bygger var kommunen helt kallsinniga till differentierade tomtpriser, trots att en del fått spränga eller fylla för flera hundra tusen kr. Andra har knappt behövt göra nåt alls. Skrapa av och lägga på någon dm grus.
Jag får väl helt enkelt höra till veckan vad de på kommunen säger, byggtrycket i vår kommun (Umeå) är hyfsat stort men tomten har varit ledig i ca 2 år mest troligt pga av markförhållandena
Klicka här för att svara