Grund & Markarbeten
Snickerick: Fick ett ca-pris på kostnad för att gjuta en platta på 120kvm om 350-400kr/kvm. Alltså 42-48 000:- Då är formen helt klar och det är "bara" till att köra fram till till plattan och gjuta. Räknade själv så här för att se om det verkade rimligt Betong 2000:-/m3, 12m3 --> 24000 3 gubbar en hel dag a 450:-/h --> 3*8*450 = 10800 startavgift för eve. övriga utgifter 5000 Vilket blir
Tornhill 2: Vi gjorde det, så det är absolut möjligt. Men, det finns naturligtvis grejer att tänka på, tex hur långt ner dagens grundmur går. Om du vill ha golvvärme så måste du ha isolering under plattan. Dessutom stjäl tjockare platta centimeter. Vill du ha 220cm takhöjd, så måste du alltså gräva ca 250cm. Om grundmuren inte går så långt ner, så måste du gjuta under den = mer jobb.
Jörgen Backe: Har någon erfarenhet av ' Nisolex Krypgrundsisolering-Krypgrundsmatta '? Enligt Tillverkaren kan denna matta läggas utan byggplast och den motverkar också att radon ej tar sig igenom så lätt.Ref till www.lfs-web.se
Indus: [citat] En minst sagt intressant frågeställning. Inget för oss dödliga, det får professionell matematiker räkna på. Jag rekommenderar trådskaparen att kontakta KTH som första steg.
Snickerick: Ja, ungefär så. Man kan om man vill lägga ett lager isolering runt om plattan också utanför kantelementen för att förhindra tjäle intill plattan. Det finns gott om leverantörer av kompletta grundpaket och de har beskrivningar av hur det går till, så surfa runt lite så hittar du massa information.
gaia: skulle investera i en avfuktare för tvättstugan medan påkostade och intressanta tekniska utredningar pågår :). Då får man en förbättring av källarens fuktbelastning direkt - klokt investerade pengar, tycker jag gaia
Helioz: Putsbruk B 0-1mm som du lägger på med stålbrätte och sedan filtar.
Fred vom Jupiter: Det finns trådar om detta på forumet. Jag läste en ganska detaljerad med mycket bilder men kommer inte ihåg vad den hette. Sök på Källarprojekt och surfa runt lite!
BiFuel: Nu ja ;) Plockade bort sättsteg efter 36 timmar. Resten ryker på lördag.
paddeman: JimmyB, Jag testade alla metoder. Men kan inte säga att något var riktigt bra. Började med hård spackelspade och hamrade mig fram. Funkar men tar väldigt lång tid. Provade även med vinkelslip - men nej. Det som funkade bäst var en så kallad fogfräs/multimaskin och ett skärblad till. Då fick jag med både matta och lim. Har även fått tips om att använda en scrawler (osäker på
Mr_Hope: Statiker? en snickare eller ? Har mätt från marken ute till hängränna är det 3,70 så porten skulle kanske hamna på 3,50 i höjd. Och har mätt exakta mått : Nedre takhöjd 2,15 + 30cm bjälklag + övre takhöjd 2,65 = 5,10 och för att komma till marknivå på suterängsidan så krävs det att fylla upp ca 150cm! alltså 5,10m - 1,50m = 3,60m ..
Mikael_L: Men det kan ju vara en idé. Kolla ALBA-balk. Jag hade kunnat tänka mig att bygga med den. Då får man 40cm isolering i form av lättklinker (LECA m.fl) och det motsvarar alltså ca 8cm cellplast. Och på en L-elementgrund har man först 25cm med 10cm cellplast, sen en kil eller annan form, ner till 5cm cellplast. Så det blir faktiskt ganska likvärdigt. En byggare som är van att jobba med
Peedster: Har läst om det också men de gör inte sånt längre pga miljöskäl. Tror inte grannarna skulle vara så öppna för det förslaget heller! :thumbdown:
hemmapappa07: För att knyta ihop säcken så tänkte jag ändå berätta vilken åtgärd jag valde att göra. Kontaktade en byggkonsult som inte överdrev situationen. Jag tog bort lösa stenar och poröst bruk med en mejselhammare. La sedan först på A-bruk i de ca 15-20 cm djupa hålen i grunden över ett område som ungefär motsvarade en större lax. Sedan ett lager C-bruk som puts och över det färg.
Fredrik Å: Jag gissar på att det är putsen som är gammal och dålig.Knacka ner en "ränna" och laga i så är saken ur världen. Fredrik
Amatörsnickaren: Hmmm får fundera på det...
Fredrik Å: Hej Vi använde oss av Grundkedjan.Nu bor vi inte i Nynäs men väl en "Grannkomun" Det är samma personer som är med i Isodräns reklam. Vi är väldigt nöjda med resultatet. Fredrik
oleg: Om det finns risk för frost den dagen du gjuter och dagen efter så beställer du bara varm betong, det gör alltid vi. Jobbar i bohuslän. Är det riktigt kallt så kör vi varm betong och värmepresseningar.
JRB: Det slutade med "vadsomhelst i rostfri plåt" :) Yttre omständigheter gjorde att jag sladdade in på Bejier 5 i stängning och tog 9meter av första bästa rostfria kantskydd.
Jovial: Tack för svaren. Det blir en dränering efter allt jag läst nu sista dygnet. Men det får dröja till december nästa år, flyttar in i Januari och vill pyssla med en massa annat också direkt man flyttar in. Och vill inte dränera när det är varmt man kör sönder så mycket på tomten då. Så till nästa vinter blir perfekt, hinner jag riva ut allt golv samt badrum i källaren. Väntar på
noone70: Grattis:) det verkar som de gamla persiska ordspråket "den som skriker han får" fortfanade gäller ;)
fredzorro: ja, det ska nästan vara diff-spärr också för att jag ska kunna stanna på krönet och få fart igen om det kommer en bil. Annars får jag snällt rulla ner i garaget och ta sats från början. Men så har jag en lite löjlig princip också att inte sanda på vintern. "Det ska gå ändå!" :cool:
Drömhus2012: Om du inte bygger längst ner i en dal eller djup svacka så har jag väldigt svårt att tro att det kommer att stå något vatten under huset oberoende av vad du fyller med. Det är nästan så du kan skippa dräneringen... (håller just nu på att bygga på pinnmo själv). Det är ju 'diket' du lägger dräneringen i som kommer att transportera det näst intill obefintliga vattnet som kommer
CJDCJD: Karl, Läste din fråga och då jag är i en nästan exakt liknandne position skulle jag gärna höra hur det gått för dig. Hittade du någon försiktig sprängare? Blev det vajersåg eller vad?[ Är själv i startgroparna för en utbyggnad där vi har berg som måste bort. Mvh CJD OTE=Karl_U;1513663]Japp snigeldynamit är något jag funderat på men som jag förstått det så är mina i vart
olomar: Kolla med Fricks Entrepenad från Klippan, pålitlig och bra priser.
Bubblaren: Det intressanta är vilken konstruktion det är. Hos mina föräldrar var det ingen papp under syllen. Vilket givetvis är en dålig konstruktion men rätt vanlig på 70-talet därav delvis 70tals husens dåliga rykte. Man måste bedöma varje hus för sig
kvistarn2: [citat] jag gjöt golvet i mitt traktorgarage med skb, en rejäl kratta och en bred sloda att gunga ut den med räckte, men det flyter ju inte som flytspackel precis, det var +3 vid tillfället och var genomsvett iförd endast tshirt...
Mats: Tror det vorde enklare att göra en torpargrund för den "extra" biten så att säga.