Jag skulle vilja få upp temperaturen lite i källaren för att sänka den relativa luftfuktigheten. Ligger omkring 60-75% och 16-17 grader nu så det tar ett tag innan kläderna har torkat i tvättstugan... Det är dränerat med platonmatta för ett antal år sedan men ingen isolering utanpå så jag funderar på ifall jag ska gräva upp för hand och prova lägga dit nån 70mm EPS S80 som jag har över för att prova. Tanken är isåfall att borra hål och sätta in en tempgivare i väggen från insidan för att se ifall väggen blir varmare. Tror ni det ger nån temperaturhöjning? Är S80 för klent?
Ungefär så har jag gjort.Den delen av muren som är ovan mark har jag isolerat med 50mm cellplast. Skivorna är limmade och skruvade direkt på lecastenen. Därefter hängde jag upp ett hönsnät som funkar som putsbärare. Ska bli intressant och se ifall det finns nån puts kvar på väggen till våren 
Med snabb överslagsräkning så försvinner ungefär 250W +/- 100%
ut genom väggen under mark vid tvättstugedelen, under vintermånaderna. Och det är väl förmodligen ännu mer ovan mark fastän den arean är mindre så att säga.
Det är baserat på att betonghålsten har U-värde ca 2. Nån som vet om det är ungefär rätt?
Golven är oisolerade tyvärr men det finns eventuellt planer på att isolera i tvättstugan i framtiden. Har ingen utgång från källaren så det är isåfall transportband eller hinkar som gäller för att ta upp massorna som grävs ut...
Uppvärmningen är vattenburen (jordvärme).
Får försöka hinna ta tag i det här innan vintern kommer... Borrade hål ungefär 10cm djupt in i väggen omkring 30cm under mark och där är ungefär 1 grad kallare än i källaren men marken har väl förmodligen inte börjat bli kall ännu så det säger inte nånting egentligen. Måste fara och köpa telefonkabel så kan jag koppla in sensorer till datorn och sen är det bara att vänta tills de stabiliserat sig och börja gräva.
Det är baserat på att betonghålsten har U-värde ca 2. Nån som vet om det är ungefär rätt?
Golven är oisolerade tyvärr men det finns eventuellt planer på att isolera i tvättstugan i framtiden. Har ingen utgång från källaren så det är isåfall transportband eller hinkar som gäller för att ta upp massorna som grävs ut...
Uppvärmningen är vattenburen (jordvärme).
Får försöka hinna ta tag i det här innan vintern kommer... Borrade hål ungefär 10cm djupt in i väggen omkring 30cm under mark och där är ungefär 1 grad kallare än i källaren men marken har väl förmodligen inte börjat bli kall ännu så det säger inte nånting egentligen. Måste fara och köpa telefonkabel så kan jag koppla in sensorer till datorn och sen är det bara att vänta tills de stabiliserat sig och börja gräva.
Redigerat:
Låter intressant och lite småkul projekt. Du gör minst 2 hål på samma höjd förmodar jag, med resp utan isolering på utsidan ?
Du kan inte prova lite mera när du håller på ?
Jag skulle vilja se resultat från följande 4 väggbitar, mätt 30 cm under marknivå, 10 cm in låter förnuftigt. Varje väggdel behöver nog vara kanske 1 meter lång, dvs 1 m mellan temputtagen. Fyll hålen med fogskum så ingen värme läcker in innefrån.
1/ Oisolerat som referens
2/ Isolerat under marknivå mot väggen (som man brukar göra)
3/ Isolera väggen ovan mark+ några cm under (eps limmas dikt an) ala Per72 ovan
4/ Bara isolera marken, tex 2x70 eps mot vägg och 1/2 meter ut för att hindra köldnedträngning i marken.
Personligen så tror jag att en kombination av 3+4 ger mest värmebesparing för pengar/arbete. Jord och sten under marknivå isolerar relativt bra redan från början.
Du kan inte prova lite mera när du håller på ?
1/ Oisolerat som referens
2/ Isolerat under marknivå mot väggen (som man brukar göra)
3/ Isolera väggen ovan mark+ några cm under (eps limmas dikt an) ala Per72 ovan
4/ Bara isolera marken, tex 2x70 eps mot vägg och 1/2 meter ut för att hindra köldnedträngning i marken.
Personligen så tror jag att en kombination av 3+4 ger mest värmebesparing för pengar/arbete. Jord och sten under marknivå isolerar relativt bra redan från början.
Hade jag haft en grävare hade det inte varit några problem men nu blir det handgrävning.. så jag får se hur mycket jag orkar. Får väl kanske muta nån med öl och köra nån kväll... men tror jag ska sätta 3 givare:
1. Oisolerat
2. 70mm isolering mot väggen, ca 1.2m brett och 1.2m djupt (2 skivor)
3. 70mm liggande isolering 1.2m brett och 0.6m ut från väggen ca 15cm under mark.
Inget ovanför mark som det ser ut nu men det är ju lättare att prova.. går att fixa i vinter också.
edit: Tror jag sänker givarna en aning också, typ 50cm under mark för att de ska komma mer mitt på isoleringen.
1. Oisolerat
2. 70mm isolering mot väggen, ca 1.2m brett och 1.2m djupt (2 skivor)
3. 70mm liggande isolering 1.2m brett och 0.6m ut från väggen ca 15cm under mark.
Inget ovanför mark som det ser ut nu men det är ju lättare att prova.. går att fixa i vinter också.
edit: Tror jag sänker givarna en aning också, typ 50cm under mark för att de ska komma mer mitt på isoleringen.
Redigerat:
Intressant!
Jo ovan mark går ju enkelt isolera, trycka emot under en delperiod under vintern. Jag tror att en del kyla kan ledas in från den fria väggen och ledas längre ned på väggen genom betongen.
Bir det automatloggning inkl rums/yttertemp/väggyttemp ??
Det ska blir kul att följa.
Jo ovan mark går ju enkelt isolera, trycka emot under en delperiod under vintern. Jag tror att en del kyla kan ledas in från den fria väggen och ledas längre ned på väggen genom betongen.
Bir det automatloggning inkl rums/yttertemp/väggyttemp ??
Det ska blir kul att följa.
Jag har redan fixat fungerande loggning så det handlar i princip bara om att göra ett script som genererar graferna, och dra kabel. http://fmx.se/rrdtool/sp.php
Jag använder:
DS9490R (USB<->1-wire interface). Finns för ungefär halva priset utomlands jämfört med i Sverige.
Pulsräknare med en fototransistor för att räkna blinkningarna på elmätaren. Samma där med priset.
DS18B20 digitala 1-wire-tempgivare. Från eBay.
"Telefonsladd" med RJ11-kontakter och splitters 1 till 2 för att koppla ihop allt.
DS9490R (USB<->1-wire interface). Finns för ungefär halva priset utomlands jämfört med i Sverige.
Pulsräknare med en fototransistor för att räkna blinkningarna på elmätaren. Samma där med priset.
DS18B20 digitala 1-wire-tempgivare. Från eBay.
"Telefonsladd" med RJ11-kontakter och splitters 1 till 2 för att koppla ihop allt.
Jag började gräva idag men stöp på ett 6 meters rör längsmed husväggen från stuprännan så det var bara att gräva upp det hela vägen för att kunna fortsätta neråt.. 
Men det var ändå bra för nu känns det lika bra att fortsätta neråt hela vägen så det blir isolering på hela tvättstugeväggen... Det var ganska lättgrävt eftersom det är omdränerat och dom har fyllt på med 0/16 eller nåt sånt. Har väl bara ungefär två tredjedelar kvar av grävningen. Så jag skippar nog alternativet med isoleringen liggande horisontellt och gör likt överallt istället.
Funderade litegrann på vilken tjocklek som egentligen är vettigast på cellplasten. Om jag räknar med att 25cm betonghålsten har u-värde 2 så blir det totalt tillsammans med cellplast:
50mm, u = 0.57
70mm, u = 0.44
100mm, u = 0.36
Jag har ett paket 100mm liggande som jag iofs tänkt använda till annat, men det känns ändå lite onödigt tjockt i det här fallet så tror jag åker och köper 70mm imorgon.
Har också dragit kabel in till tvättstugan så behöver bara borra ett hål i väggen där det inte blir isolering och stoppa dit en givare så är loggningen redo...

Men det var ändå bra för nu känns det lika bra att fortsätta neråt hela vägen så det blir isolering på hela tvättstugeväggen... Det var ganska lättgrävt eftersom det är omdränerat och dom har fyllt på med 0/16 eller nåt sånt. Har väl bara ungefär två tredjedelar kvar av grävningen. Så jag skippar nog alternativet med isoleringen liggande horisontellt och gör likt överallt istället.
Funderade litegrann på vilken tjocklek som egentligen är vettigast på cellplasten. Om jag räknar med att 25cm betonghålsten har u-värde 2 så blir det totalt tillsammans med cellplast:
50mm, u = 0.57
70mm, u = 0.44
100mm, u = 0.36
Jag har ett paket 100mm liggande som jag iofs tänkt använda till annat, men det känns ändå lite onödigt tjockt i det här fallet så tror jag åker och köper 70mm imorgon.
Har också dragit kabel in till tvättstugan så behöver bara borra ett hål i väggen där det inte blir isolering och stoppa dit en givare så är loggningen redo...
Jag har fixat ny grafer för att se bättre... Har ju inte isolerat nånting än men det syns att jag har grävt bort jorden på utsidan.. tempen sjönk i väggen. Kommer snart dit en givare på en oisolerad vägg också.
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_24h.png
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_30d.png
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_24h.png
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_30d.png
Nu kan man se på 24-timmarsgrafen att jag la dit isoleringen igår kring 16-18. 
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_24h.png
Blir kul att se hur stor skillnaden blir till vintern. Egentligen är jag dum som inte isolerar hela tvättstugan på en gång men då har jag ju inget att jämföra med...
http://www.fmx.se/rrdtool/sockel_24h.png
Blir kul att se hur stor skillnaden blir till vintern. Egentligen är jag dum som inte isolerar hela tvättstugan på en gång men då har jag ju inget att jämföra med...
Fler grafer:
http://www.fmx.se/rrdtool/si.php
http://www.fmx.se/rrdtool/si.php
