Grund & Markarbeten
Gurex: Aj då! Ledsen för det! Känndes rätt oskyldigt, men ser nu att det inte gillas. Är ju inte inne här för att göra reklam direkt utan för att dela med mig av min kunskap.. Tack för tipset!
Gurex: Hej på er! Jag skulle tillse att ventilationen fungerar korrekt, byta ut allt skadat timmer och låta allt vara så intakt som möjligt. Uppenbarligen har huset mått bra i snart 100 år, bortsett från att någon inte har tänkt till när man höjde marken och skapade ett bakfall.. Så den ursprungliga konstruktionen har ju fungerat vad jag kan förstå. Lutar mig lite mot hur du beskriver
byggpularen: Jag är ingen expert inom området men googla "kvarsittande form" så hittar du några leverantörer på samma tema. Mvh Anders
Gurex: Hej hej! Till att börja med är en trossbottenskiva en skiva som håller upp isoleringen i ett bjälklag. Förr användes spillvirke, men nu använder vi asfaboard eller en tjockare masoniteskiva gjord för ändamålet.. Det ser ut att vara en vanlig asfaboard-skiva som ligger där nu Det är helt korrekt att använda som trossbottenskiva. Den är behandlad och skall klara sig från
johannalindh: Hej, jag hoppas få lite goda råd här på forumet om hur bäst gå tillväga med vår torpargrund. Vi köpte för ca 2 år sedan ett gammalt torp i en trevlig backe som vi sedan renoverat och flyttat in i. Sedan vi köpte det har vi märkt att det under sena höstar efter höstregnen och under snösmältningen på våren blir väldigt blött under husgrunden. Huset vilar på bergsgrund och regn
Johnny Viking: [citat] Nått speciellt sätt man ska tvätta bladen på?
hoogey: Huset flyttades och återuppfördes 2009. Vet ej om man gjort något mer vid grunden sedan dess. Tror inte det.
MaRomer: Är jag helt ute när jag gissar på ca 500 000:- upp till 700 000:- för allt det jag nämnt ovan? Huset komme rligga på en kulle där det är sand under.
Mats: Det beror väldigt mycket på när snön kommer. Får vi snö tidigt så kan det räcka men får vi en kall barrvinter så behöver man mer
vojma: Köp marksten 300x300mm och lägg i varje hörn och eventuellt även längs sidorna så att du får en luftspalt mellan trädäcket och friggan.
nallen: Jag har kalla dragiga golv i mitt hus. Huset har stensockel och mellan stenarna och fasaden drar det. Jag hade låtit filma med värmekamera och isoleringen var ok men man såg tydliga tecken på kyla mellan stenen och brädfodringen. Om man tittar under brädfodringen (stående panel) som går ned c:a 20 cm mellan sten och fasad, så kan man se vissa glepor. Nu är frågan, kan man fogskumma
Abrahamsson: brine = vätskan som tar upp värmen ur jorden och avger den i värmepumpen: http://www.thermia.se/varmepump/sa-har-fungerar-en-varmepump.asp
JRB: Tack för svaret men jag göt sulan i söndagsmorse så nu får det bära eller brista bäst det vill.. Det visade vara jäkligt fina massor 10-15cm ned i marken, så jag gick ner till frostfritt, fyllde upp med 20cm makadam som kapilärbrytande sen vart det gjutning ovanpå det. Roat mig med lite rivning i andra änden av kåken idag, får bli så tills helgen, då får sulan ha bränt klart så
Furtive: SvenD: Citat " Notera: Att seriekoppla "mekaniska" tidur med flärpar som du beskrivit funkar inte som du beskrivit. De drivs med synkronmotorer, så då det första bryter stannar "klockan" i det andra." Du har rätt Sven ang ovan. Jag redigerade därför min text i inläggets #37:s nedre del. Borde ändrat tidigare i beskrivningen. Tänkte fel. Material som behövs för att fixa fuktproblemet.
Husvagnsthord: Jag har ett gammalt hus byggt på 20-talet. Golven är kalla därför stänger jag gluggarna. Grunden är snustorr. Huset står på en liten ås. I mitt fall verkade det vara riskfritt. På vintern är luften torr. Dessutom är det lätt att hålla grunden varmare än uteluften. Detta minskar risken för hög fuktighet i grunden. Liten risk att stänga ventilationen. På sommaren och våren
Niklas_1: Svarar på min egen fråga... Fick tag på en som testmäter fukt i plattor idag. Hans erfarenhet var att en standardbetongplatta vid optimala förhållanden kan torka ca 1% per vecka (mätt på 4 cm djup i en 10 cm tjock platta). Optimala förhållande betyder låg RH i luften (~40%) och 30 graders värme i golvvärmeslingorna i plattan. Det är betydligt mycket snabbare än vad
ola hult: Hej, Jar har en massa fin fyllnadsmassa som jag vill bli kvitt. Vi håller på och bygger ut och det är ca 35 kubik fyllnadsmassa . Är som sagt riktigt fin massa och redo att hämtas. Ola
buicksuper: Jag har tänkt bygga ett garage/uthus på 9 m x 20 m. Min tanke först var att göra gjuta plintar och sen gjuta mellan plintarna och mura två rader med betonghålsten, för att lägga nedersta väggregeln på dem. Nu har jag läst lite och det finns dom som har grävt ett "dike" och fyllt upp med singel och sen gjutit en kant och murat betonghålsten på den. Men hur djupt och hur mycket
KnockOnWood: [citat] Påminner om den gamla Blandaren-historien: Skall du ha den här groggen, eller skall jag slå den direkt i pottan?
mr_bygg: Kan inte tänka mig att det för en någorlunda erfaren entreprenör skulle vara ett problem att få en platta på rätt höjd. Visst är det säkert lättare om ni fyller ut och lägger ut kantelement men nackdelen är då att ni måste fylla ut en bra bit ifrån plattan så att den verkligen står stabilt. Som jag ser det så handlar det om hur ni vill att omgivningen kring utbyggnaden ska se
EndZone: Ser att du liksom jag bor i Värmland. Vad avser fuktexperter och liknande har vi väl mest Anticimex och sådana firmor att ta till, men då tror jag i ärlighetens namn att du får minst lika bra hjälp här.
Fredrik Å: Hej Ett tips är att vänta med att forsla bort eventuella "överblivna" massor. Det kommer att sjunka både här och där på tomten och den där stora högen blir det inte mycket kvar av när man fyllt ut det som sjönk. /En som nästan gjorde misstaget och forsla bort massor.Visade sig att det sjönk 70cm runt huset efter första vintern...
thsi: Har under sommaren byggt ett trädäck runt poolen ca 140 kvm. Den största ytan runt poolen består av dränerande material, dit lagt när poolen byggdes. Detsamma gäller ytorna som gränsar mot vårt nybyggda hus. På dessa ytor ligger bärlinorna på plattor och regnvatten försvinner direkt. Däremot har jag ytor med ren lera. Där har jag grävt ner 50 cm plintar på ca 80 cm djup med duk
Fredrik Å: Vi bor på en rullstensås så grundvattentrycket är inte ett problem utan snarare kapilärsuget. Fredrik
ginnfilt: Eksjöhus (EH) vill förmodligen ha full koll på de entreprenörer som anlitas eftersom de (EH) ska ta ansvar för deras arbete. Du måste förstås ställa frågan till EH för att få ett svar som du har nytta av... Alla svar här blir ju rena gissningarna. Jag gissar att EH säger nej.
Snickerick: Hejsan Jaha, så var då formen till plattan för garaget snart klar, bara lite värmeslang kvar att lägga i. Sedan är det dags att gjuta betongen. Men där skulle jag vilja ha lite hjälp och jag undrar därför om det är någon som jag ge mig råd och tips om vem i göteborgsområdet som kan hjälpa mig med gjutningen och se till att fall mot brunnar och den slutliga ytan blir bra?
trojlee: 5-10 cm eps betong och sen flyta 5 cm på det....borde ge bra isolering. Jag har just bilt ut 2 rum i källaren, grävt ut ungefär 20cm...sen 20cm eps...golvvärme, flytspackel och klinkers....hur varmt som hellst att gå på nu. Passade även på att sanera bort alla rör som gick i taket. Dessa går i plattan nu.... / M
Abrahamsson: Jag har haft en fläck i ett hörn i källarn och såg sen att det var hål där hängrännan går ner i marken utanför och det verkar ha blivit bättre så fort jag lagade den.. så ja, regnvattnet från tak gör nog stor skillnad att få bort. Regnar det 10mm så blir det ju 1000 liter vatten på en yta av 100kvm.
första_huset: Tack för kommentarerna. Var ner i dag igen i grunden och avfuktaren har gått 648 av 672 h sedan förra gången jag var ner. Det fanns inte längre någon vattenpöl där nere, men sanden var rejält blöt på sina ställen, och det kom upp vatten i en grop som jag grävde. Är därför inne på att både fixa dränering för att minska vattentrycket (som "hempularen" skrev) OCH göra enligt